Thuiskomertje octavia combi GTEC

pavaha

Nieuw lid
Hallo,

In de octavia combi Gtec is geen plaats voor een reservewiel, ik rijd veel naar het buitenland.

Bestaat er een thuiskomertje (klein reservewiel) voor de octavia combi?

Cordoba

Forumguru
Welkom @pavaha zou je je ook voor willen stellen in het daarvoor bestemde forumdeel, dat helpt over het algemeen ook om een beter antwoord te krijgen op vragen.
(andere leden investeren nu eenmaal eerder tijd en moeite in iemand die zelf ook iets meer moeite doet)

Wat je vraag over thuiskomertje betreft: Bij de huidige generaties wordt volgens mij geen thuiskomertje meer geleverd, maar óf een 'plakset' óf een volwaardig reservewiel. Mijn suggestie is dan ook om sloperijen te benaderen met je vraag, waarbij je in gedachten moet houden dat de grotere modellen van de Vag-groep in principe dezelfde velgen gebruiken. (let wel op de steek: bij o.a. de Octavia I, de eerste Seat Leon, oude Golfjes en Passat's vind je steek 5x100 in plaats van de 5x112 die je nodig hebt). Maar je kunt als donoren voor een passend thuiskomertje zoeken bij: Seat Leon, Seat Toledo Seat Altea, Seat Exeo, mogelijk de Seat Alhambra, de Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Yeti, VW Golf, VW Passat, VW Touran en er zullen er best nog een paar ontbreken in mijn lijstje, maar hier moet je toch mee uit de voeten kunnen.

s-line

Forumguru
Of gewoon Runflat banden laten monteren ben je ook van dat losse wiel in je kofferbak af!

hemi24

Forumguru
Of gewoon Runflat banden laten monteren ben je ook van dat losse wiel in je kofferbak af!

Heb je net zoveel aan als een plakset, als je 's avonds om half elf bij Eindhoven staat en nog naar Groningen moet...

Allemaal waardeloze oplossingen!!!

s-line

Forumguru
Ach ja, en hoe vaak heb je nu echt een lekke band. Ik heb het in mijn hele auto"leven" nog nooit gehad!
En met een thuiskomertje van Eindhoven naar Groningen is ook geen pretje.

Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Zo'n Octavia Gtec, heeft die niet een gastank op de plek van het reservewiel? Want dan zou ik geen volwaardig reservewiel willen, dat ligt dan alleen maar in de weg in de kofferbak.

Cordoba

Forumguru
@abelsj Is die standaard bij de nieuwe auto geleverd? Nu kan er best verschil zijn tussen Belgie en Nederland, met welke zaken een auto geleverd wordt.

Overigens is zo'n thuiskomertje officieel goed voor max. 80 km/u. Als een auto niet te zwaar beladen is, is 90-100 km/u (op de teller) ook geen probleem. In mijn autoleven toch iets van 5-6 keer een lekke band gehad, en er ook wel eens ritten met een afstand van 130-140 km mee moeten maken, en is te doen, onder normale omstandigheden. (bij sneeuw, ijs enz. is het een stuk vervelender)

EdZ

Donateur
Vorige jaar zag ik de avond voor ik op vakantie ging dat ik een lekke band had - uiteraard geen garage meer open. Reservewiel is een thuiskomer-velg met een gewone band en daar zag ik me geen 950km mee gaan rijden, dus ik heb er een winterband/velg onder gezet en de lekke band op het vakantie-adres laten vervangen (was niet te repareren). De gok dat ik nòg een lekke band zou krijgen en dan geen reservewiel zou hebben, heb ik maar genomen.

Gezien die ervaring voor mij als het even kan geen plakset, runflat of thuiskomer meer. Ik leg er wel één van de zomer- of wintervelgen in.

Cordoba

Forumguru
@EdZ Normaal is een band voor een ander seizoen een prima optie, maar hier heeft de TS aangegeven dat de normale bak voor het reservewiel gevuld is met de gastank, dus dat het reservewiel in de kofferbak komt, en dat ie daarom een kleinere thuiskomer wil.

s-line

Forumguru
@Cordoba, sommige mensen hebben inderdaad wel vaker pech, zo zie ik ook veel de zelfde auto's bij mij op mijn werk. Die hebben dus ook vaak pech..... ik gelukkig ook niet.

Cordoba

Forumguru
Pech, ik weet niet of het pech is: als je meer km's maakt is het logisch dat ook de kans op een lekke band toeneemt, en als je bijvoorbeeld vaak langs bouwplaatsen moet om op je werk te komen, is de kans dat je spijkers/schroeven in je banden rijdt ook groter. Daarnaast is het voor een deel ook wel aan mijn rijstijl te wijten: ik heb in bochten e.d. vaak de neiging om alle beschikbare asfalt te gebruiken, en aan de randen kom je gewoon meer zooi tegen.

EdZ

Donateur
@Cordoba: Dan nog zou ik een normale velg nemen. Het verschil tussen een thuiskomer en een normale velg hoeft niet zo groot te zijn toch? Als je een 185-band neemt is deze maar iets breder, maar kun je wel op normale snelheid rijden. Als je er maar rekening mee houdt dat je dan een band met een afwijkende maat hebt.

0ri0n88

Forumguru
Ik zou nooit meer een plakset of thuiskomer willen (in geval van een gastank is een thuiskomer te rechtvaardigen) maar anders altijd volwaardig reservewiel kiezen op het moment dat je hem nodig hebt komt een thuiskomer of plakset nooit uit, lekke band komt nooit uit en een plakset werkt 9 van de 10 keer niet afdoende en met een volwaardig wiel ben je gelijk weer mobiel.
ben blij dat ik voor mijn o2 een volwaardig wiel incl krikset vond op marktplaats voor een heel goede prijs (70euro) weer een zorg minder.

Bovenaan Onderaan