Thuiskomertje???

Ik ben in Italië en krijg twee nieuwe achterbanden ivm ander merk dan op de vooras. In de tussentijd heb ik de thuiskomer gemonteerd. Echter er staan wel stickers op de stalen velg me t80km/h maar het is geen thuiskomertje want een Nexen N Blue HD 205/55/R16 91v. Maw die band zoals ik overal zie is een normale band die 240 aan kan Max. En mijn overige set zijn Y banden dus 300. Nou kan mijn auto vast geen 300 en 240 geloof ik ook niet in echte kilometers maar. Is dit een thuiskomertje of een gewone band op een thuiskomertjes velg?
 

Tees

Donateur
De reden dan op thuiskomers vaak een beperkte snelheid staat, is omdat ze afwijken van de rest van de wielen (qua omtrek en breedte). Dat levert onvoorspelbaar rijgedrag op en daarom wordt de aanbevolen snelheid daarmee flink verlaagd. Heeft weinig met de band te maken die eromheen ligt (en ook niet met de velg)
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Waarom krijg je 2 nieuwe banden in het buitenland? Was er geen tijd meer voor vertrek om dit in NL te laten doen?
 

Cordoba

Forumguru
Ander merk is geen reden om verplicht 2 nieuwe banden te plaatsen, wettelijke eis is dat de banden op één as van hetzelfde soort zijn, dus beiden zomerbanden, winterbanden, all-seasons, én dat beide banden dezelfde bandenmaat hebben. Overigens als de overgebleven band op dezelfde as nog maar weinig profiel heeft, is het raadzaam om beide banden op een as te vernieuwen. Zelfde merk en type banden op de auto is natuurlijk altijd beter, maar geen wettelijke verplichting.
 
Zitten idd vier vredestein onder. 4 season. En die hebben ze niet in Italië of erg moeilijk. Dus twee zomerbanden van ander merk idd op de achteras. En ik moest uitwijken voor een k.te..f in een fiat 500L en toen ging ik net met het linker achter wiel tegen een hoge stoeprand aan die de afbakening is van voorsorteervakken. Wij verven dat zij zetten kolere hoge rechte stoepranden neer. Maar het ging mij om de thuiskomer. Die is geen thuiskomer maar een normale band. Want 205/55/R16 91v is geen thuiskomer breedte bandje. Alleen die velg heeft van die stickers. Vandaar.
 

Fmoon

Forumguru
Nu is het redelijk helder. Zijn de andere banden op de auto dezelfde maat? Denk het mogelijk niet. Als de omtrek wel redelijk hetzelfde is dan he overwegen de “thuiskomer” dan achterop te doen inderdaad. Dan zou ik die sticker eraf halen en gewoon ermee door rijden. Heb zelf afgelopen vakantie een klapband gehad op mijn vooras (225-35-19) ik had gelukkig een reserve winterwiel bij me (225-40-18). Heb daar uit nood even 400km mee moeten rijden en kon een andere band vinden bij het overnachtings hotel na veel moeite de volgende dag.
 

Rallye

Forumguru
Die sticker zit er niet voor niets op. Ik zou me daar wel iets van aantrekken. Als de omtrek afwijkt inderdaad de reserveband op de achteras om je differentieel te sparen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Denk daarnaast ook aan het controleren een aanpassen van de bandenspanning van de reserveband.

Tot slot: weet niet hoe oud je auto is, maar als die reserveband al 10 jaar ligt uit te droger in je wielbak....is ie mss ook niet meer in topconditie.
 

hemi24

Forumguru
Met een 205/55R16 onder een Octavia kun je eigenlijk weinig fout doen, zolang je maar originele maat banden hebt…

Sticker zit er enkel voor veiligheidsredenen op, omdat één afwijkend band qua maat en profiel het rijgedrag negatief kan beïnvloeden.

Vanuit technisch oogpunt is er niets om je druk over te maken.

Spanning wel even controleren, uitdrogen zal geen issue zijn, de band heeft weinig tot geen zonlicht gezien!
 

Gbn

Actief lid
Ik heb het ooit aan de dealer gevraagd. volledig/volwaardig reserviewiel, en toch die stikker. Ja, maar we weten niet zeker of je de band voldoende vastzet etc.
toen ik aangaf dat die netjes met een momentsleutel was vastgezet, mocht ik er mee doen en laten wat ik wou, zolang die maar achter zat.
Gerard
 
Tx. De auto is van vorig jaar zomer. Dus alles nieuw en voorloper. En nu gewoon ff wachten tot morgen de banden er zijn. En dan 20 km rustig aan naar de dealer en dan is alles weer ok. Hoop is
 
Als je de wegen van Italië kent en die Mongolen steeds op je bumper hebt om dat je 80 rijd en in dorpen links door auto’s en rechts door scooters wordt ingehaald met overal flitspalen dan is het wel fijn om te weten of dit thuiskomertje is of gewoon een normale band die misschien zoals geopperd idd op de achteras met de hand vast gedraaid als keurmerk 80 heeft. Want met een moment sleutel vast gezet denk ik dat ik mij wat vrijer voel in het verkeer. En het gaat misschien niet alleen om mij. Maar om meer Octavia III en nieuwer rijders met een volwaardige band maar met stickers uit vervlogen tijden. Dat was mijn vraag eigenlijk. Want het is dus GEEN Stepband reserve wiel maar een voor veel auto’s best al brede band 205. Ook al is die minder breed dan de overige standaard velg/band combinatie
 

Fmoon

Forumguru
Ik eigenlijk ook niet. Maar snap niet heel veel van het verhaal ook meer eerlijk gezegd .

fijne vakantie nog en het komt vast goed.
 
Want het is dus GEEN Stepband reserve wiel maar een voor veel auto’s best al brede band 205. Ook al is die minder breed dan de overige standaard velg/band combinatie
Hij is dus niet zo smal als wat standaard een thuiskomer genoemd wordt maar even goed dus nog steeds niet gelijk aan wat er verder onder de auto zit qua maat en type (zomerband vs vierseizoenen band). dat zijn twee redenen waarom deze combinatie eigenlijk niet toegestaan is en dus 2 redenen waarom die sticker er op zit...
 
Dank voor iedereen. En ik zit in Toscane vlakbij Pisa. Het sterft hier van de flitspalen op de wegen in dorpen en erbuiten. En als ik 50 rijd of 80 op de ‘snelweg’ niet zijnde de autostrada dan bumpert iedereen mij. Dus ik vroeg mij gewoon af of je harder kunt met die thuiskomer omdat het een vrij brede standaard band is dan zo’n bekende dunne thuiskomer bandje. Maar wel die stickers heeft. En de wegen hier zijn veelal slecht asfalt.
 

hemi24

Forumguru
Bij Pisa rijden ze inderdaad wel een stukje ruiger dan bij Lucca of Florence, maar ik zou er niet echt wakker van liggen.
 

Eltjo

Forumguru
Herken het ook niet wat rijgedrag betreft. Heb een aantal voorjaarsvakanties en een zomervakantie vanuit San Miniato (twv Empoli) uitstapjes gemaakt naar o.a. Luca en Pisa.

Zelf had ik een keer een lekke achterband en een echte thuiskomer. Ik had via de dame van de ADAC gevraagd of ze een prop in de band konden zetten. Wist ze niet. Als ik een uur moest wachten op de reparatie, kon ik ook met 80 en later gewoon 100-120 km/uur. door rijden. Dat wachten haalde ik nooit in met een hogere snelheid en ben de resterende 450 km op de thuiskomer naar huis gereden en de volgende dag een prop laten zetten.
Wel was het winter en reed ik de bochten rustiger. De temperatuur van de band schijnt nl. ook een rol te spelen.

205 breed.. Ha, dat is de standaard maat voor de S2 ! Maakt voor de achteras natuurlijk geen ene arie uit.

Helaas tijdens deze vakantie een lichte bobbel op een voorband gereden in een gat bij wegwerkzaamheden. Het was toch geen andere kleur asfalt, helaas. Voor het naar huis rijden en vooral het vol gooien van de kofferbak toch maar laten wisselen zodat achter nu banden zitten met 3 mm profielverschil.
Op een niet aangedreven as maakt dat niet uit, daar zit immers geen differentieel.

Wat banden betreft ook niet te moeilijk doen. Erg belangrijk, maar hoeveel zijn banden niet verbeterd de afgelopen decennia?

Bij mijn vorige auto lag ook nog een 7 jaar oud ongebruikt wiel onder de laadvloer. Een gelijke type erbij gekocht.
De oude band sleet veel minder snel dan de nieuwe. En na een 1000 km rit merkte ik de volgende ochtend binnen 10 meter op dat iets mis was. Het loopvlak bleek op een plek scheef! Na 40 dkm voortijdig afscheid genomen.
 
Bovenaan Onderaan