Tijd voor de O3

Mistraller

Senior Member
Zo, na heel wat jaren aanwezigheid hier (sinds 2006 een O2) inmiddels aan de derde Skoda toe. Onze O2FL gaat omgewisseld worden voor een mooie O3 in Denim Blue uit 2016. We gaan van Diesel naar Benzine, 1.4TSI DSG7. Spannend hoe de "nieuwe" auto gaat bevallen!
Tijd om weer een heleboel nieuwe topics door te spitten, want na ruim 8 jaar O2FL weet je na verloop van tijd het meeste wel.
Er zal vast nog wel wat getweaked gaan worden aan de O3 dus... tot ziens :)

CharlesTucker

Forumguru
Gefeliciteerd met de aanschaf, veel veilige kilometers ermee. Het zal allemaal erg vertrouwd aanvoelen, ik ben zelf ook net overgestapt (afgelopen zomer) van een O2FL naar een O3 (ook FL), en ook van diesel naar benzine (1.5TSI). De benzinemotor is net even wat stiller, maar bij hoge snelheden zijn het toch vooral de banden en de rijwind die je hoort, niet meer en niet minder dan de O2. En Denim blue, prima kleur, zie je erg weinig en daar hou ik wel van (maar toch zelf voor race blue gekozen).

Mistraller

Senior Member
@Antera jou ga ik vast nog wel nodig hebben als ik de auto wil gaan tweaken... Eerst eens uitzoeken wat er allemaal nog aan- en uitgezet kan worden :) Is daar iets van een lijstje van?

Mistraller

Senior Member
Inmiddels de eerste tank leeggereden, ik stap nog altijd heel blij in de auto :)

De DSG is heerlijk rijden, en de motor is zoveel stiller dan in mijn 1.6TDI.
En als ik een keer leuk wil doortrekken dan staan 150 paardjes paraat, wat een verschil!
Stoelverwarming; niet verwacht dat ik het zou gebruiken maar het blijkt toch wel heel lekker met de kou :)
Ik moet alleen wennen aan de kleinere actieradius tov Diesel.

Paar dingetjes die me wel opvielen;
De stem van de navi is wer-ke-lijk er-g moei-lijk verstaan-baar. Het hakkelen van de stem is vreselijk om aan te horen, de "vlaamse" stem was ook niet super, maar deze valt me ook echt tegen.
Geen waarschuwingslampen in de deur....?
En waar is nu mijn paraplubak onder de rollo?
StartStop systeem moet ik ook aan wennen. In de file is er soms wel héél vaak een stop/start.
Ook irritant als je soms op een rotonde aan komt rijden, en de motor stopt, en je wilt net gaan insturen op het moment dat de startmotor aanslaat. Dan is er dus even geen stuurbekrachtiging, en dat voelt raar.

Vraagje; ik heb mijn wintervelgen (LM) van de O2FL nog thuisliggen, die zijn 15 inch, ET50. (195/65R15)
Ik denk dat die gewoon op de O3 zouden moeten passen, maar zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten?
Mijn O3 staat nu op 16 inch 205/55R16 met minoris velgen.

Ondertussen besteld/aangevraagd:
Metalen dingetje voor de sleutels
Trekhaak
Houders console voor de lifehammers (in de deur is onhandig)
SmartLink activatie
Naafcovers voor de wintervelgen

Opties die ik anders laat instellen cq in ga bouwen:
dagrij verlichting
bochtenverlichting
ledjes van de clima in auto stand
Waarschuwingslampen in de deuren
Achteruitrij camera (waarschijnlijk highline)
Dashcam achter spiegel
Misschien nog een smartphone houder, maar daarover twijfel ik nog. Eerst eens zien wat smartlink te bieden heeft.

Al met al, ik ben er weer even zoet mee :)

Laatst bewerkt:

robvv

Senior Member
Inderdaad:
Stoelverwarming kan overbodig lijken voor hen die het niet hebben. Maar ik vind het een grote verbetering.
start/stop zet ik automatisch uit als ik de auto start.
smartlink maakt een phone houder overbodig en je kunt gelijk een andere navi kiezen.

Mistraller

Senior Member
Ik gebruik de houder momenteel vooral voor het opladen als Waze actief is, ik heb een magnetische plug dus ik kan mijn toestel als het ware in de houder smijten en dan koppelt de laderplug zich nog vast. Ideaal! Mijn huidige toestel heeft geen draadloos laden, en een externe draadloze lader maakt de usb poort onbereikbaar...
wsken.jpg

Rallye

Forumguru
Het hakkelen komt me bij mijn Amundsen niet bekend voor, verstaanbaarheid is prima. Ik zou daar naar laten kijken.
Lampen in de deur alleen bij de duurdere versies.
De paraplubak is een parapluzak: http://www.superskoda.com/Skoda/OCT...Combi-original-Skoda-boot-multifunctional-box

Start-stop is uit te coderen (maar dat kan sommige elektriciteitsverbruikers zoals de achterruitverwarming beïnvloeden) of met een module worden uitgeschakeld: bijvoorbeeld https://www.tweedehands.nl/auto-ond...ten/audi-volkswagen-start-stop-336399597.html

Mistraller

Senior Member
Ik ga hem nog updaten, misschien dat dat helpt. Het hakkelen; sommige straten worden compleet onverstaanbaar uitgesproken. Ik zal het wel eens opnemen als ik een keertje de bijrijder ben. Het is hilarisch, maar eigenlijk treurig, want de uitspraak van Google, waze, is zo ontzettend veel beter. Ik zal het ook nog eens vergelijken met een familielid, die heeft ook een amundsen, alleen is dat mogelijk een oudere versie, want zijn auto is volgens mij van 2014.
De lampen in de deur had ik op mijn O2FL in de greenline versie, dat was ook de middenversie zeg maar. Daarom opvallend dat de ambition ze niet heeft. Maar ik bouw ze er gewoon zelf in, ben niet vies van een klusje.
Uitschakelen van startstop weet ik, maar dat laat ik vooralsnog niet doen, als ik me eraan stoor dan druk ik hem wel uit, het is denk ik vooral een kwestie van wennen.
Dank voor de link voor de parapluZAK. Moet ik nog eens over denken...behoorlijk veel geld voor zoiets eigenlijk.

Rallye

Forumguru
Ik neem aan dat je ook een Amundsen hebt en dan blijf ik het vreemd vinden. Garantie?

Als je toch lampjes in de deur wilt inbouwen gebruik dan deze http://www.superskoda.com/Skoda/OCT...ty-door-lights-with-GHOST-light-OCTAVIA-WHITE. Superskoda heeft ook normale, maar feller (http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-MEGA-POWER-LED-door-safety-lights-KI-R-RED) Persoonlijk vind ik de downlight voor de spiegels van Superskoda ook erg mooi (http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-MEGA-POWER-LED-mirror-downlight-KI-R) en de LEd voor de kofferbak (http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Octavia-III-MEGA-POWER-LED-mirror-downlight-KI-R) een must.

Superskoda heeft een goede reputatie (al ronden ze je de prijs voor je order wat vreemd af) en regelmatig kortingsacties (welllicht rond de kerst), dus als je de tijd hebt kun je daarop wachten. De kortingsactie wordt hier op het forum meestal besproken.

Die parapluzak is gewoon een Skoda-onderdeel, dus welllicht is de dealer even duur (en geen verzendkosten). Misschien ook verkrijgbaar via bijvoorbeeld https://www.kleingunnewiek.com/voorraad/Skoda/Octavia 13-/

Ik ben zeer benieuwd wat je van Smartlink vindt....

Mistraller

Senior Member
Ja Amundsen. Ik ga eerst vergelijken, en ik zal een opname maken, dan kunnen we hier ook vergelijken.
Led licht is wel mooi, maar vind ik geen must. Ik heb alleen led in de achterlichten, dus ik wil het lichtbeeld wel een beetje gelijkmatig houden. De doorlights met dat lichtbeeld naar beneden vind ik echt niks trouwens, daar moet je van houden denk ik. Ook het feit dat ze uitsteken uit de deur vind ik persoonlijk minder mooi. Mirror downlights zitten er wel op. Geven alleen niet superveel licht, maar deze downlights had ik op mijn O2FL niet zitten, en toen miste ik ze niet. Terwijl ze op mijn eerste O-tje wel zaten. Dus daar moet ik nog eens even over denken.
De parapluzak had ik ook al bedacht om gewoon bij de dealer te bestellen; want ik heb een kortingspas van de dealer gekregen, en die geeft op originele onderdelen 20% korting. Binnenkort kom ik daar toch voor een trekhaak.

Bovenaan Onderaan