Tijdelijk wegvallen turbodruk?

Dutch4x4

Senior Member
Welke Octavia-rijders met een 1.8T (zowel 150 als 180 pk, gechipt of ongechipt) hebben hier nog meer last van?

Ik had het afgelopen jaar een keer of zes. Auto rijdt in zo'n geval prima, alleen lijkt het alsof je een gewone 1.8 rijdt. Motor uitzetten, opnieuw starten, en de turbo is weer terug. Heel vreemd.

Op seat-online.nl zijn de klachten legio, maar daar zitten dan ook hele hordes 1.8T-rijders. Sommigen hebben het veel vaker dan ik heb gehad.

Ik ben er in december mee naar de dealer gestapt, die zei dat het een bekend probleem was. Gasklephuis, N75-klep en drukslang zijn toen vervangen, waarna het probleem was verdwenen. Volgens de dealer is het soort van terugroepactie die geen terugroepactie is: alleen voor de klanten die erover klagen, en dan zonder verdere vragen en afgehandeld als een garantiereparatie.

Hoe dan ook, op briskoda.net is een interessant artikel verschenen voor iedereen die wil weten hoe het zit:

http://www.briskoda.net/forums/article.php?a=88

Lees het eens door, zou ik zeggen, en doe er je voordeel mee...
 
(Nog) geen last van gehad, maar auto is ook nog errug nieuw. Mocht het in de toekomst een keer gebeuren, dan weet ik iniedergeval dat ik gebruik kan maken van de terugroep actie die eigenlijk geen terugroepactie is!
 
Yep!
Verschillende keren last van gehad.
Ik doe nu al onder het rijden m'n motor uit /forum/images/graemlins/wink.gifen weer aan.
Mij is opgevallen, dat die het vaker doet na rustig gereden te hebben.
Dus dat die vanaf starten tot een kwartier verder niet 1 keer in de boost heeft gezeten.
Volgens m'n tuner kan het in zoverre kwaad, dat je dus niet té veel gas moet gaan geven als je turbo het niet doet.
Dus houd 'm op zo'n moment rustig, hard rijden op snelweg mag dus wel, maar accellerreer niet te snel.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Mij is opgevallen, dat die het vaker doet na rustig gereden te hebben.


[/ QUOTE ]

Hmm, dat herken ik wel, maar omgekeerd kan het ook: te snel hard rijden op een koude motor. Ik begon het te krijgen nadat de A5 werd geopend: daardoor zat ik binnen twee minuten van de snelweg in plaats van eerst een kwartier binnendoor te moeten rijden. Je gaat niet met een koude motor op de snelweg raggen, dus bleef ik de hele A5 netjes onder de 3500 toeren. Resultaat: eenmaal op de A4 was de gang er niet meer in te krijgen!

Twee dingen hielpen (meestal): gevarieerder warmrijden (dus niet constante toeren op die snelweg, wat wel een beetje raar aandoet) of af en toe met koude motor de turbo wél even laten spinnen.

Toch vond ik dat niet kloppen en vandaar dat ik bij mijn dealer aanklopte. Die vervolgens zonder problemen nieuwe onderdelen plaatste, want bekende klacht.

't Is trouwens wel een verschil, dat grotere gasklephuis. Voordeel: hij pikt sneller op. Nadeel: de turboschop is niet meer zo spectaculair. Kortom, hij rijdt nu meer als een atmosferische motor.
 

skodapower

Nieuw lid
Welke Octavia-rijders met een 1.8T (zowel 150 als 180 pk, gechipt of ongechipt) hebben hier nog meer last van?

Ik had het afgelopen jaar een keer of zes. Auto rijdt in zo'n geval prima, alleen lijkt het alsof je een gewone 1.8 rijdt. Motor uitzetten, opnieuw starten, en de turbo is weer terug. Heel vreemd.

Op seat-online.nl zijn de klachten legio, maar daar zitten dan ook hele hordes 1.8T-rijders. Sommigen hebben het veel vaker dan ik heb gehad.

Ik ben er in december mee naar de dealer gestapt, die zei dat het een bekend probleem was. Gasklephuis, N75-klep en drukslang zijn toen vervangen, waarna het probleem was verdwenen. Volgens de dealer is het soort van terugroepactie die geen terugroepactie is: alleen voor de klanten die erover klagen, en dan zonder verdere vragen en afgehandeld als een garantiereparatie.

Hoe dan ook, op briskoda.net is een interessant artikel verschenen voor iedereen die wil weten hoe het zit:

http://www.briskoda.net/forums/article.php?a=88

Lees het eens door, zou ik zeggen, en doe er je voordeel mee...
hoi skodarijders,
ik heb ook dat zelfde probleem dat de turbo de ene keer wel en de andere keer
niet reageert.ik ben toen bij de dealer geweest en uit laten lezen.
diagnose:verbinding turbolader en gasklephuis lek.
ik zit te denken om de gasklephuis te reinigen.maar de vraag is,waar zit dat ding.
of weten jullie een andere oplossing.
 

Dutch4x4

Senior Member
De bekende diagnose op een veelvoorkomend probleem. Gewoon laten vervangen, dan ben je ervan af. Gasklephuis af-fabriek is namelijk gewoon niet goed. Bij vervanging zetten ze er een beter (en groter) type op.
 
Bovenaan Onderaan