Tik in het blok

Spector

Forumguru
101 draadjes over de Octavia, dus er zal vast iemand over begonnen zijn...

Mijn Octavia RS van mei 2011 nu met 20.000 km heeft een tik in het blok. Ik dacht eerst alleen met koude motor, maar hoorde het vandaag ook met een warme motor. Iemand een idee waar ik het moet zoeken voor ik de dealer ga raad plegen?

Antera

Donateur
wanneer treed dit op en kan je er misschien een filmpje van maken geeft misschien een beter idee want zo kan het helaas veel zijn

Spector

Forumguru
Filmpje maken kan ik wel ff doen. Het tikken is niet altijd hoorbaar en als ik wist wanneer het optreed wist ik misschien ook waar het vandaan komt.

s-line

Forumguru
Het kan ook je ketting spanner zijn, ik heb ergens gelezen dat bepaalde 2.0 tsi,s dit probleem ook hebben.
Gr.

Race Eend

Forumguru
zijn het niet gewoon de directe injectoren (FSI) die je hoort of is het geluid anders geworden de laatste tijd?

Spector

Forumguru
Het is weer terug, ik hoop dat het op het filmpje te horen is.

Heb ondertussen ook contact gelegd met de dealer en wacht op antwoord / mogelijkheid om even langs te rijden.

[video=youtube;dmJyIwlQ_5c]http://www.youtube.com/watch?v=dmJyIwlQ_5c[/video]

Antera

Donateur
nu ik het geluid hoor lijkt het mij of de injectoren te zijn of inderdaad een actief koolfilter deze zit rechtsvoor onder de kap :

13 - Magneetklep 1 voor absorptie-koolfilter -N80-
q Klep bij uitgeschakeld contact gesloten
q klep wordt door het motorregelapparaat bij warme motor aangestuurd (pulserend)
q met dubbele terugslagklep één geheel

als ik me niet vergis kan je stekkertje 13 los halen ( zorg wel voor een foutcode) en zou het tikken dan moeten stoppen

Spector

Forumguru
@guitar_billy, die verhalen komen klinken mij inderdaad heel bekend voor. Ik hoor het alleen niet in de auto, maar alleen als ik ervoor sta. Het lijkt alleen van linksvoor te komen en niet zoals Antera zegt rechtsvoor. Jouw draadjes stellen mij in ieder geval weer een beetje gerust.

@Antera, kan ik zonder problemen met een draaiende motor dat stekkertje lostrekken? Ga zo ff kijken of ik het kan vinden..

Antera

Donateur
Kan je gewoon los trekken zover ik weet krijg je alleen een foutcode maar durf eigenlijk niet te zeggen of die ook blijft staan na het terug plaatsen maar volgens mij wel. Vormt zover ik weet ook geen dusdanig storing op dat het een noodloop word

Spector

Forumguru
Vandaag nog ff bij de dealer langs geweest, was alleen niemand meer in de werkplaats. Met een verkoper gekeken en wat langer geluisterd. Het komt van een onderdeeltje voor het motorblok, mij is niet duidelijk waar het voor diend er zitten in ieer geval 3 stekkertjes aan die allemaal goed vast zaten. Morgen gaat de RS ff aan de computer om te kijken of er ergens storingen in staan die niet via een waarschuwing vermeld worden en gaat er effe een monteur naar luisteren en kijken. Ik hoop dat hij dan ook nog wil tikken en dat we het op kunnen lossen.

Spector

Forumguru
Het tikken is vandaag bekeken en beluisterd door een monteur. In eerste instantie was het niet zo goed te horen maar na een tijdje stationair lopen kwam het tikken luid en duidelijk terug. Het is dus, zoals in de eerdere post van @Guitar_Billy meganische / magneetklepje van het koolstof filter. Gerustgesteld rijden we rustig verder en bedankt voor de tips.

Bovenaan Onderaan