Tik/klik bij koppeling loslaten

Beste Skoda rijders

Ik zal me ff voorstellen

Ik heb een Skoda Fabia combi van 2004 sinds kort. Gaat om een 1.9 tdi 100 pk en 266 000 op tellerstand.

Ik ben super tevreden alleen heeft enkele mankementen wat ik niet snap.

Als ik op zijn 1e versnelling koppeling loslaat hoor ik een tik . En dat hoor je op alle versnellingen bij loslaten van koppeling pedaal. Hij pakt wel gelijk en verder niks van andere rommelende geluid. Ook trekt hij super op.

Kan dat de vliegwiel zijn of drukgroep. Of is dit normaal dat geluid die op metaal bij elkaar botst.

En heeft wagen enkele of dubbel massa vliegwiel standaard ?

Graag wil ik hulp mvg Tetik
 

Ronnie

Forumguru
Geen zorgen maken...... In het koppelingspedaal zit een zogenaamde "over-dode-punt" drukveer,
deze kan wel eens een beetje droog staan.
Even kijken naar het pedaal, daar zie je aan de achterkant een dikke veer zitten, deze dan een beetje met WD40 inspuiten en dan zal waarschijnlijk de tik wel verdwenen zijn.
 
Hoii

Probleem is toch niet verholpen het is echt een knak/bonk bij optrekken vooral als ik koppeling snel los haal . Op zijn vrij hoor je niks en wel bij alle versnellingen. Beetje gas en rustig koppeling los laten gaat wel goed. Maar ik moet niet snel koppeling los halen want dan maakt hij wel een bonk / knak geluid.

Zou het mischien

Draagarm rubbers ?
Stabilisatorstang ?
Motorsteun?
 

ArjanGr

Senior Member
Misschien heb ik hetzelfde met mijn auto. Ik merk het alleen bijna niet, alleen met warme motor cq. versnellingsbak. En alleen als ik de koppeling snel op laat komen als de versnelling in zijn vrij staat.
En het is als ik de koppeling dan loos laat ook een ratelend geluid continu. Laat ik de koppeling heel langzaam opkomen, dan is het ratelende geluid ook veel minder.
2 jaar terug al eens voor bij de dealer geweest. Die gaf aan dat het waarschijnlijk het druklager is, maar dat kon nog jaren goed gaan. En dat blijkt dus ook wel.

Ik weet niet zeker of jij hetzelfde euvel hebt, gezien je klacht omschrijving niet helemaal matched met mijn situatie ...
 
Hoii

Probleem opgelost

Het waren de draagarmrubbers en stabilisatorstang rubbers.Rubbers waren goed versleten en maakte erg lawaai bij opschakelen schijnt Echt een vag kwaal weer.

1 van deze dagen ff deuren demonteren en kijken hoe ik vocht geur binnen krijg. Waarschijnlijk moet ik af kitten .

Thnx voor alle hulp
 

Erik_NL

Forumguru
Het waren de draagarmrubbers en stabilisatorstang rubbers.Rubbers waren goed versleten
Over draagarmrubbers is in dit forumdeel het een en ander geschreven.
Samengevat:
af fabriek gemonteerde draagarmrubbers (# nummer 6QO 407 183) hebben de reputatie van kauwgumrubbers. De onze zijn in 2009 bij 120 dkm vervangen, en na 50 dkm weer aan vervanging toe.
Beter zijn de tegenwoordige draagarmrubbers (# 1KO 407 183, MOOG nummer SE-SB-0104).
Voor strakke rijders: Seat Cupra: # 6LL 407 183

Kostenplaatje ca. 200 € als je het door een garage laat doen.
 
Probleem is toch niet verholpen ..
Ik merkte vandaag weer als ik op zijn 1e versnelling zet en koppeling snel loslaat hoor je een tik/ knakk . En na goed luisteren blijkt op alle versnellingen ook achteruit. Je hoort niet als je koppeling rustig laat opkomen. Ook niet als je hem intrapt of zoemend geluid heb je ook niet.

Geluid komt wel onder de auto vandaan.

Aparte geval duss
 
Onze citigo heeft dat ook , denk dat het iets mechanisch is van pendaal tot bak . De terugeindafslag of zo iets..
Maak me er niet druk om eigenlijk..
 

Art8

Nieuw lid
Is er nog een oplossing voor dit probleem gekomen? Ik rijd een Skoda Fabia uit 2007 en het identiek hetzelfde probleem.
Zodra ik schakel, optrek gas loslaat (om door te schakelen) hoor ik een klik.

@mrteik, hoe heb je dit opgelost?
 

woutr

Forumguru
Ik heb hetzelfde met de 1.9 tdi uit '04 maar behalve dat geluid rijdt de auto verder hartstikke goed
 
Bovenaan Onderaan