Tikken zekeringskast

Na een lange tijd niet op forum zijn geweest, meld ik maar weer eens.. Ik rijd nu sinds tijdje Skoda Felicia 1.6 op LPG. Heb mijn LPG-systeem bij aankoop laten vervangen/ombouwen..(160.000 km) ivm problemen/niet-kunnen verkrijgen van onderdelen AG-systeem.

Ik tuf al weer tijdje rond met mijn lelijke bakkie...Lekkage aan voorruit is soms probleem bij Skoda...Bij het gaan tikken van zekeringskast dacht ik in eerste instantie dat het door vochtproblemen veroorzaakt zou worden..Ik heb de zekeringskast nog niet uit elkaar gehad maar ik heb indruk dat het niet daardoor veroorzaakt wordt..Ik moet binnenkort naar garage maar ik wil probleem toch even hier neerleggen..

De zekeringskast gaat tikken bij met name hogere toeren..Soms behoorlijk irritant omdat het lijkt dat zekeringen bijna doorslaan..( en rijd niet fijn met flikkerende koplampen)..Bij snelheden rond 80 geen problemen..Boven 100 begint het...Maakt niet uit of ik op LPG of benzine rij..

Herkent iemand dit probleem ?

Ronnie

Forumguru
In 1e instantie zou ik hierbij denken aan een "gare" spanningsregelaar in de dynamo, dit kun je vervangen, het is een setje met koolborstels en een nieuwe regelaar. Het kost zo'n € 30,-.
De tweede optie is een hulprelais voor de geschakelde toepassingen in de auto, het z.g. X relais.
Ik weet zo niet de positie van het relais, misschien de zekeringkast even losschroeven en dan onder het rijden even voelen welke het is.

mijn analyse van probleem klopt niet helemaal..Koude motor : geen probleem..Als motor warm is : dan begint het getik..
Trillingen veroorzaakt door wegdek veroorzaakt ook tikken..
Ik heb nog even om goed te observeren wanneer wel en niet de problemen ontstaan..

Antera

Donateur
dan doen wat ronnie zegt. kastje open maken en tijdens het optreden van het probleem maar eens voelen welke relais het is. Lijkt me op een slecht contact te lijken. kan ook goed zijn dat er inderdaad vocht is waardoor de boel gecorrodeerd is en dan slecht contact maakt wat met trillingen dan boven komt.

Dit is gissen anders vrees ik als je niet weet wat er tikt :-)

Ron_2

Senior Member
Zekeringen tikken niet, ook niet bij "bijna doorbranden", als een zekering doorbrand omdat hij te zwaar belast wordt (zoals sluiting) dan hoor je echt helemaal niets.
Het is dus veel waarschijnlijker dat er een relais tikt.

Auto is vandaag bij garage geweest voor beurt en APK..Ze konden niet direct wat vinden, maar relais is vervangen..Maar ik merk het morgen wel..Moet weer aardig wat kilometers afleggen..En anders gaan we gewoon terug..Op naar de 300.000 ton !

Ik heb nooit up-date gegeven, maar het was geen vochtprobleem of probleem in zekeringskast. De stekker van startmotor zorgde voor storing..Stekker van startmotor is vervangen..Sindsdien geen problemen meer gehad..

Joske

Forumguru
Ik heb nooit up-date gegeven, maar het was geen vochtprobleem of probleem in zekeringskast. De stekker van startmotor zorgde voor storing..Stekker van startmotor is vervangen..Sindsdien geen problemen meer gehad..
toch bedankt om alsnog de gevonden oplossing te posten, is een meerwaarde voor mensen met een gelijkaardig probleem :thumbsup:

Bovenaan Onderaan