Tikkend geluid achter dashboardkastje.

Ricky

Lid
Ik heb in mei dit jaar een tweede hands Skoda Octavia II Combi gekocht. Afgeleverd met een 60.000 km beurt, terwijl er 54.000 km op de teller stond. Maar dit terzijde.

Tijdens het rijden viel mij op dat er een tikkend geluid vanachter mijn dashboardkastje vandaan komt. Net zo'n geluid alsof er een cd niet gepakt wordt (maar dit is niet het geval). Het getik is niet constant. Ben een beetje op ontdekkingstocht gegaan en kwam erachter dat het met de luchtbehandeling te maken heb. Ik hoor het voornamelijk als ik de stand verwisseld (zeker als ik hem uit heb staan en hem aan zet) en als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht moet stoppen. Misschien gebeurd het ook tijdens het rijden, echter dan overheersen er andere geluiden.
Ben gisteren naar de garage geweest en die heeft het nog nooit meegemaakt en weet ook niet wat het is.
2 augustus een afspraak en dan wordt hij nagekeken.
Iemand een idee wat me te wachten staat??

En zoals ik al zei heeft ie in mei de 60.000 km beurt en APK gehad. Wordt hierbij ook de airco gechecked, of staat dit helemaal op zichzelf?

Kans is dat er een vuiltje langs het filter is gekomen (tijdens verwisselen gebeurd dat vaak) deze gaat dan ergens in de luchtbuis zitten of tegen de roosters.. Heb ik ooit eens met mijn S3 gehad!

Ricky

Lid
Gewoon door de garage laten doen of is dit zelf makkelijk te doen. Las ergens dat je je filter bij de bijrijder zo eruit kan halen.

Ik weet natuurlijk niet of dat het daadwerkelijk probleem is.. Maar je kan even het filter eruit halen en even met je stofzuiger spelen.. Met zo een dun verlengstuk of iets dergelijks! Zo doen ze het in de garage ook als er iets in zit!

Ricky

Lid
Ik zal straks de filter er effe uithalen en kijken hoe hij er aan toe is. En anders gewoon naar de garage. Valt nog onder de garantie. Je hoort het nog wel.

Is het niet het open en dicht gaan van de kleppen van de luchtbehandeling. Bij mij is het ook altijd een gerommel achter het dashboard. Zijn wel meer draadjes over.

Ricky

Lid
Ik heb net de filter er even uitgehaald. Er zat wat klein blad in, maar verder niets boeiends. Heb de stofzuiger er even ingehad, maar ook dit was niets boeiends.
Heb ik de ventilator laten draaien en het geluid kwam wel uit die hoek. Het is niet echt het geluid van een klep ofzo, het is meer een mechanische/elektrische tik. Ik laat het maar aan de garage over, die heeft er meer verstand van dan ik.
Ieder geval bedankt voor jullie hulp.

hemi24

Forumguru
Ben gisteren naar de garage geweest en die heeft het nog nooit meegemaakt en weet ook niet wat het is.
2 augustus een afspraak en dan wordt hij nagekeken.

Vind je het leuk als men tegen je liegt? Als ik hoor dat het tikt vanuit de luchtkanalen en met name als je afremt en stilstaat voor het stoplicht, herkend bijna elke (pre-FL) O2 rijder dit fenomeen... Zie ook het antwoord van JohnS.

Kleppen van de climatronic die tikken rond de eindstand... Resetten kan een poosje uitkomst bieden, maar meestal komt het weer terug. Wil je ervan af, dan moet je diep in de buidel tasten, maar 99,9% van de bestuurders is dit het niet waard...

Ricky

Lid
Vind je het leuk als men tegen je liegt? Als ik hoor dat het tikt vanuit de luchtkanalen en met name als je afremt en stilstaat voor het stoplicht, herkend bijna elke (pre-FL) O2 rijder dit fenomeen... Zie ook het antwoord van JohnS.

Kleppen van de climatronic die tikken rond de eindstand... Resetten kan een poosje uitkomst bieden, maar meestal komt het weer terug. Wil je ervan af, dan moet je diep in de buidel tasten, maar 99,9% van de bestuurders is dit het niet waard...

Ik las ergens op het forum dat je het kon resetten dmv de ECON en het 'knopje met een pijltje op het gezicht' in gedrukt te houden. Ik hoorde alle kleppen open en dichtgaan. Dit geluid is het zeker niet. Je moet het vergelijken met het geluid van een spelkaart tussen de spaken [terug in onze kindertijd], alleen dan niet konstant.
En wat betrefd de kosten. Ik heb hem 7 mei gekocht met een half jaar BOVAG Garantie. Dus daar maak ik me niet druk om.

Ik wacht wel ef, meer kan ik nu ook niet doen.

TheoStek

Forumguru
Je kunt i.d.d. resetten, maar het beste is middels vag-com een basic/output test te verrichten.
Als een stelmotor/regelklep vast zit (hoeft niet), kan je zien met vagcom dat de foutcode in de basic test is opgeslagen en zal eerst alle foutcodes gewist moeten worden van te voren.
De basis test, zet meestal stelmotoren/regelkleppen terug in de basis stand als deze het noorden kwijt zijn.

Vaak genoeg komt het voor dat de garage/stealer antwoord: stelmotor defect,

Ricky

Lid
Vandaag bij de garage geweest. Het klappen van de kleppen bij het aan zetten van de ventilator, is niet vreemd. Dit heeft te maken met het regelen van de kleppen. Echter was er 1 klep die vervangen moest worden, welke dit getik tijdens het rijden gaf. Voor 10.00 uur besteld 's middags hadden ze het binnen. 15.00 uur was hij klaar en kon ik hem meenemen.
Getik was weg en hoop dat het wegblijft.

NB Goede service van Skodadealer Hamers in Voorschoten (mag ook wel gezegd worden).

hemi24

Forumguru
Dus toch een defecte klep? Inderdaad een mooie snelle service, mag met recht gezegd worden!

Bovenaan Onderaan