Tikkend geluid als van relais, afkomstig van naast het stuur

Dizono

Lid
Vandaag een vreemd getik bemerkt, waarvan ik de herkomst niet kan herleiden. Het klinkt nog het meeste als het getik van een knipperlichtrelais, maar dan onregelmatiger. Vaak tikt hij een keer of 8-10 en dan weer een hele tijd niet, om dan later weer terug te komen. Het geluid lijkt van links, vlak naast het stuur te komen.

Wel had ik laatst iets anders vreemds. Bij het afsluiten van de auto sprong de auto van het slot weer open en gingen alle ramen (behalve rechtsachter want defect) open. Daar wel de oorzaak van kunnen vinden. De cilinder van het rechter portierslot kan draaien in zijn houder en wanneer deze scheef zit, wil de auto niet sluiten. Deze zit op dit moment nog wel 'los', maar zit wel juist gedraaid en geeft met afsluiten ook geen problemen meer. Maar geen idee of dit verband houdt met het tikkende 'relais'.

Wie heeft er een briljante ingeving?

turboturbo

Forumguru
Tikkende relais: een bekend Octavia I kwaaltje is een defect alarm licht schakelaar. Dus het knopje met het rode driehoekje op het dashboard. Probeer eens te luisteren of het toch niet daarvandaan komt?

Spierings

Forumguru
Naast de alarmschakelaar kan de oorzaak ook liggen aan de hendel..

Haal eerst hier de stekker van los en als deze nog tikt de alarmschakelaar vervangen

Dizono

Lid
De hendel van het knipperlicht @Spierings ? Ik ben een beetje huiverig om die los te halen aangezien ik het getik alleen af en toe hoor tijdens het rijden. En om dan zonder knipperlichten te gaan rijden..

Spierings

Forumguru
Vaak hoor je het getik zo al.. Als dat tijdens het rijden maar af en toe doet is dat wat lastiger.

Kijk anders of je het probleem op kunt roepen met een bepaalde handeling. Dan kun je het dan nogmaals proberen met de stekker los.

Antera

Donateur
de alarmknop is nooit het probleem. Je oorzaak is 100% zeker de richtingaanwijzer. Heel erg bekend euvel.

je kan hem ook open maken door het kapje eraf te lichten en in te spuiten maar vaak is dat een oplossing van tijdelijke aard

turboturbo

Forumguru
Aanvullende waarneming van mijn kant: tijdens het rijden vandaag viel mij op dat het 'geklik' van de richtingaanwijzers uit het alarm-licht afkomstig is. Niet uit de klokkenwinkel, laat staan links van het stuur.... :pieker:

Cordoba

Forumguru
Ik twijfel toch nog aan de oorzaak: is het niet de portiervergrendeling die schakelt door een microswitch probleem in het portierslot? (dan reageert ook de binnenverlichting mee, als je die op de 'portierschakelaar-stand' hebt staan). Gezien het meereageren van de ramen, en de kuren van de portiersloten verdenk ik die in elk geval wel. Goedkoopste en goede oplossing in dat geval is een afspraak maken in Apeldoorn.

Dizono

Lid
Dank voor de hulp. De richtingaanwijzer of alarmlichten zullen het niet zijn, dat tikkende geluid komt echt vanaf een andere plek. De linker schakelaar zou goed kunnen. Wel naar trouwens dat je voor vervanging het stuur moet loshalen:

podrulevoy_pereklyuchatel_skoda_fabia_99_07_oe_8l0953513g__29653349m.jpg

Ik heb hem bij de Lada ook eens vervangen en dat was toch een stuk eenvoudiger...

Edit: o, wacht, dat was de ruitenwisserhendel. Deze moet natuurlijk automatisch uitschakelen als je de andere kant op stuurt. Stupid me...

Dizono

Lid
Het tikken komt dan niet van de hendel maar van de alarmschakelaar, de hendel is meestal de oorzaak daarvan...
Maar het tikken van de alarmschakelaar komt uit het midden van het dash, dit getik niet. Mag ik daaruit dan de conclusie trekken dat het dan niet de alarmschakelaar is?

Spierings

Forumguru
Als de alarmschakelaar niet tikt kun je er van uit gaan dat deze en de hendel het probleem niet zijn... Wou even benadrukken dat het de hendel niet is die tikt maar de alarmschakelaar, hendel is alleen de oorzaak.

eriktv

Forumguru
Mocht de hendel wél de oorzaak zijn (wellicht niet voor jou dan, maar wel voor anderen die dit lezen): hendel vervangen hoeft niet altijd, ik heb destijds wat WD40 tussen de contactpunten van de hendel gespoten en heb in drie jaar nooit meer klachten gehad. 20 seconden werk, een poging waard... :jaja:

Bovenaan Onderaan