tikkend geluid bij stationair draaien fabia 1.2 HTP

ArjanGr

Senior Member
Sinds een week ben ik in het bezit van een fabia 1.2 HTP uit 2006 (handgeschakeld).
Prachtig mooie auto en zeker een hele vooruitgang t.o.v. mijn Felicia uit 1999.

Maar sinds een paar dagen valt me wel een vreemd geluid op. En gister kreeg ik door wanneer het optreedt:
Als ik de motor warm gereden heb(35km gereden) en stilsta en de auto in de vrij heb staan (met koppelpedaal dus niet ingetrapt). Dan hoor ik een tikkend bijgeluid uit de motor komen. Wel stuk of 5 á 10 tikjes per seconde. Wanneer ik dan echter het koppelpedaal intrap is het tik geluid weg. Zodra ik hem dan weer op laat komen (terwijl die in de vrij staat) komt het geluid weer terug bij ongeveer het aangrijpingspunt als je normaal gesproken ingeschakeld bent. Dus niet pas als ik het pedaal helemaal op heb laten komen.
Bij half warme / bijna koude motor (auto 2 uurtjes laten afkoelen) is het tikkend geluid een stuk minder aanwezig, EN er is geen verschil te horen tussen koppelpedaal ingetrapt of niet.. Hier heb ik een filmpje van gemaakt: [video=youtube_share;klh4fIktPkA]http://youtu.be/klh4fIktPkA[/video]. Is dit motor geluid normaal?
Ik zal binnenkort ook eens een filmpje maken als de motor warm is en ik het koppelpedaal intrap.

De auto heeft nu 93500 km gereden en bij 89800 is er nog een 'grote' beurt uitgevoerd.

Is dit een teken dat er iets mis is met de koppelingsplaat / versnellingsbak o.i.d.?

En verstandig om eens mee langs de dealer te gaan?
 

vincentruys

Nieuw lid
Dat getik komt mij bekent voor ik heb zo een soort gelijk geluid bij me felicia.
Dat is het druklager van de koppeling.
Ik rijd er gewoon mee door want echt schadelijk is het niet.
Als de dealer je druklager moet vervangen zullen ze de koppeling ook moeten doen en dat zal euro's kosten.
Je zou eventueel langs de dealer kunnen rijden.

Laat je me weten of dat het is?

Sucses!
 
Als ik zonder je uitleg naar je filmpje kijk dan zou ik denken dat het misschien eenklep is welke niet helemaal lekker meer is en daardoor gaat tikken.

Na je verhaal gelezen te hebben lijkt het mij Bina 100% zeker je druklager.

Stationair met je bak in zijn vrij hoor je het geluid, zodra je je koppelingintrapt is het geluid weg,
Dit komt omdat met een los koppelingspedaal je druklager niet onder spanningstaat hierdoor gaat hij trillen, zodra je je pedaal intrapt dus het lager onderspanning zet is het geluid weg.
Als je stationair draait hoor je het dus. Zodra je je toeren een klein beetjeverhoogd zal de frequentie ook toe nemen.

Direct vervangen is niet noodzakelijk.
houd er wel rekening mee dat het mogelijk is dat je lager knapt of afbreekt.
als je lager afbreekt dan zal je koppelingsvork dus niet meer aangeslotenzitten op het lager en is koppelen ook niet meer mogelijk, als dit tijdens hetrijden gebeurd is dat niet fijn.

Met mijn oude Saxo is mij dit overkomen bij het stoplicht wegrijden en nietmeer kunnen opschakelen.


Zoals je al zij heb je de auto net een week, heb je deze met of zonder garantiegekocht?
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb denk ik hetzelfde motortje :)
Zal ik morgen 'mijn' geluid eens filmen? :aangenaam:
Ik kan echter de tik niet horen in het filmpje...?
 

ArjanGr

Senior Member
Bedankt voor de reacties! Ik ben vanochtend even langs de dealer gereden en heb het geluid laten horen aan de monteur. (na 35 km rijden). Helaas was het geluid deze keer natuurlijk niet zo erg aanwezig als 2 dagen geleden. Maar hij hoorde inderdaad wel verschil tussen koppeling intrappen en loslaten.
Hij geeft aan dat het mogelijk de druklager kan zijn, maar dit niet met zekerheid kan zeggen. En hem lijkt het dan ook niet zinvol om een dure klus uit te voeren, terwijl je niet zeker weet dat het geluid dan weg is. Het kon ook in de versnellingsbak zelf zitten. Gezien het geluid niet erg hard aanwezig is, en de koppeling gewoon netjes aangrijpt (motor slaat gelijk af als je koppeling met handrem laat op komen), leek het hem verstandig voorlopig gewoon door te rijden.
Pas als het geluid flink erger wordt is vervangen een optie.

Wel één bijkomende opmerking, waarom ik er nu al aandacht aan besteedt. Bij de 'inkoper - verkoper' waar ik de auto gekocht heb, heb ik 3 maanden garantie afgedwongen. Dit is echter alleen op de versnellingsbak en motor exclusief manuren (en dat mag 375 euro waard zijn:smiley29:). Maar ik heb ook maar weinig vertrouwen in deze 'verkoper' dat hij voldoende verstand heeft van een versnellingsbak / koppeling.. Dus wil eerst zelf duidelijk hebben wat het is, voordat ik naar hem toe stap.
Maar als ik het zo van de dealer en van jullie hoor, zal hij me ook wel afwimpelen dat ik er nog jaren mee door kan rijden..

@turboturbo: Het zou super zijn als je jou motor geluid ook even kan filmen. Dan hoor ik gelijk hoe hij normaal gesproken hoort te 'horen':).

Als het geluid binnenkort weer hard aanwezig is, ga ik het nog eens filmen.

Andere reacties zijn/blijven natuurlijk ook welkom.
 

turboturbo

Forumguru
Doe ik! Met die wind en storm en regen vandaag was dat niet gelukt. Probeer ik morgen even. Welke motorcode heb jij? (staat op sticker links achterin de bodem van de kofferbak onder de bekleding, of op de sticker in je boekje...)
 

ArjanGr

Senior Member
BME van oktober 2006.

Ik heb trouwens gemerkt dat het met het koppeling op laten komen bij de 2e versnelling, het ergst is. Dan hoor ik het dus boven het motor/rijgeluid uit.. Terwijl bij de andere versnellingen ik nix hoor en hij gewoon vloeiend pakt...
 
Vriend van me heeft een keer zn bak moeten laten reviceren, omdat de 2e versnelling kapot was... was wel bij een 1.4 16v...
 

ArjanGr

Senior Member
Even een update van het geluid en een vraag.

Ik rij er ondertussen al weer ruim 6000 km mee door. Het geluid wordt niet erger dan eerst, maar ook niet minder.

Ik ben er echter wel achter dat als je de auto stationair in de vrij met koppeling op, laat draaien, het geluid duidelijk aanwezig is. Als je de koppeling dan intrapt is het weg. Laat je hem vervolgens 'heel' langzaam opkomen (nog steeds in de vrij) dan is het geluid weg...
Is dit een bevestiging dat het de druklager is, of duidt dit juist op iets anders?

Bedankt voor jullie expertise!
 

ArjanGr

Senior Member
Da's idd. niet het normale geluid van een MPI blok. Lijkt wel of die met iets tegen een rubberen flap aan loopt, wat zo lekker klappert.
Verder heb ik helaas ook weinig verstand van. Iemand een idee?
 

Simon1984

Senior Member
Dit geluid wat je hoort is volgens mij het afdekkapje die heeft een beetje beweegruimte waardoor deze "klappert"
 
Bovenaan Onderaan