Tikkend geluid met ratel skoda fabia mpi

glenn010

Nieuw lid
Hallo ...ik heb een skoda fabia 2003 mpi deze maakt sinds kort een tikkend geluid en bij gas geven gaat het over in ratelend geluid .ik wil graag weten of het schadelijk is om er een weekje mee door te rijden of dat men auto ermee kan stoppen ..
 

Yorick

Senior Member
Dag Glenn,

Dit is op afstand uiteraard niet te beoordelen. Je doet er verstandig aan om dit te laten beoordelen door een automonteur. De vraag is natuurlijk of het uberhaubt verstandig is om nog te rijden met uw auto in de huidige conditie.


Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen.

Gr,

Yorick
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo Glenn,

Het is best mogelijk dat de distributie aan vervanging toe is. Hangt ook af hoeveel km de Faab heeft gereden. Hoeveel is dat? Ik heb bij mijn Faab de distributie vervangen bij 212K kilometer. Auto liep verder goed alleen dat geluid. Kocht de wagen eind 2017 met 210K en ik zit nu op 220K.
Het is een dubbele ketting. Bij mijn Faab zag de ketting op zich er nog goed uit. Er zat wat speling op, wat hoorbaar was bij ststionair draaien. Onder het rijden is dat dan weer weg. Slijtage op de distributie zit zowel op de twee tandwielen áls op de ketting zelf. Vandaar dat het altijd verstandig is het geheel te vervangen. Daarna ben je dus weer 2 ton verzekerd van rust in de tent. Die kompleet setjes kosten rond €40 dus dat zijn de kosten niet. Op een brug zal het toch wel een dikke halve dag werk zijn. Liggend onder de auto was ik er een volle dag mee aan de gang. Maar dat komt door mijn wat verder gevorderde leeftijd en vanwege wat zoekwerk naar wat verborgen boutjes waar nogal wat tijd mee is verloren. Ik heb een uitgebreide beschrijving gegeven van de vervangings-procedure met wat aandachtspunten. Op zich is het goed zelf te doen voor een wat meer ervaren sleutelaar. Wat je zou kunnen doen is een geluidsopname maken met de foon en die PM sturen naar mij. Andere mogelijkheid is natuurlijk de garage opzoeken en de monteur te laten luisteren.
Het is een wat ouder maar beproefd motor concept. In die tijd waren er meer motoren met een ketting zonder kettingspanner. Renault bv had ze en de oude pré-BMW Mini's hadden allemaal losse en rammelende kettinkjes. Het is natuurlijk wel van belang dat er met een beetje gevoel met een auto wordt gereden. Laat ik het zo stellen: Ik rij zelf altijd op 'heelhouden' en niet op maximaal haalbaar toeren. Mijn overschakel toerental ligt bij de MPI motor altijd rond 2500 tot 2900 toeren. Meer toeren heeft weinig zin. Het is immers een lange slag motor en dat heeft ook zijn voordelen zoals grote soepelheid en hoog koppel bij laag toeren. Bovendien heb gelukkig geen haast. Vandaar dat ik altijd behoorlijk lang met de gemiddelde auto's doe. Mocht je in de buurt van het centrum van het land wonen (Blaricum) dan kan ik natuurlijk altijd eens luisteren.
Ik hoop dat je iets met deze wetenschap kan doen. Groeten Rob.
 

glenn010

Nieuw lid
Bedankt voor reactie .ik ga naar garage vandaag. Deze heeft dor telefoon al verteld waterpomp of ketting. Gaan vandaag luisteren hopelijk weet ik dan meer en ik heb 125 duizend km gereden ermee .op zich niet veel lijkt me voor een kapotte ketting
 
Voor het remmen je auto in zijn vrij en laten uitrollen. als jr auto ratelt is het je nokkenas. De mijne is pas naar de klote gegaan.
 

glenn010

Nieuw lid
Het is men hydraulische kleppen .deze zijn het probleem. Het gaat weg na tijdje het geluid .weet iemand of ik hier nog weekje mee kan rijden of dat ik grote kans heb om stil te staan
 

Stripedkrijn

Forumguru
Als eerste kijken of er voldoende olie in de motor zit. Als motor koud is (dikke olie) dan duurt het even voordat er voldoende druk in het systeem opgebouwd is. Een paar seconden ongeveer. Als de druk er is worden de klepstoters weer stil. Bij warme motor kan dat ook gebeuren. Paar tellen ratelen en daarna stil. Als dat het enige is hoef je er niets aan te doen. Daar kan de motor oud mee worden. Ik heb een Mercedes 300SL die dat al jaaaaaren heeft.
Maar stel dat er niet voldoende olie in het systeem zit dan kan die druk niet worden opgebouwd. En dan heb je dikke kans dat de motor vast gaat lopen... Altijd peilstok gebruiken dus. Minimaal 1 keer per week.
 

glenn010

Nieuw lid
Ik heb gisteren wynss spul erin gegooid en vandaag stuk gereden en geluid is weg .kan het ook vervuiling of verstopping zijn geweest
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hoi Glenn! Ja, dat is heel goed mogelijk. Net wat je zegt: er is speciaal spul voor wat klevende klepstoters weer losmaakt.
Ik weet niet of je vaak lange ritten maakt of niet. Als je een 'korte stukjes' auto hebt is de kans op kleven van de klepstoters groter. Zo af en toe een lang stuk rijden vinden onze motoren gewoon heerlijk. Daar knappen ze van op.
 

glenn010

Nieuw lid
Ja rij vaak korte stukjes .soms lang maar meestal korte stukken dus dat kan het ook wezen .tis raar dat ineens weg is betekent volgens mij dat ie niet definitief kapot is.want iets wat kapot is gaat niet ineens weer goed worden lijkt me
 

Stripedkrijn

Forumguru
Klopt! Die klepstoters bestaan uit twee delen. Zeg maar twee blikjes die precies in elkaar passen met de dichte kanten naar buiten. Als je dan ergens in het midden druk gaat zetten, bv lucht of olie of water of wat dan ook, dan willen die busjes uit elkaar gaan. Net zoiets als bij een fietspomp die weer omhoog komt. Zoiets in miniatuuruitvoering zit bij onze motoren 8x in het kleppensysteem. Als daar iets door wat vuil of aanslag zwaarder gaat lopen dan de bedoeling is, dan kunnen die busjes t.o.v. elkaar niet meer bewegen. En dan zit er lengteverschil tussen wat het zou moeten zijn en wat het op dat moment eigenlijk is. Dan zit er dus ruimte tussen en dat veroorzaakt dan dat tikken of ratelen wat je even hoort. Als dat door een wat langere rit weer wat los komt, dan is het probleem opgelost. In heel zeldzame gevallen moet zo'n stoter vervangen worden. Dan moet de carterpan er onderuit om er bij te komen.
 

Yorick

Senior Member
Dag Glenn,

Fijn dat het vreemde geluid weg is :). En ook prettig om te vernemen dat je hebt vernomen wat het euvel nu precies is. Zoals je ervaren hebt, heb je diverse reacties gehad van aardige en vriendelijke forumleden die getracht hebben je te voorzien van het antwoord.

Daaruit kunnen we concluderen dat dat het op afstand inderdaad niet en of moelijk te beoordelen is :)

Gr,

Yorick
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hé Peter! Dat is zo. Ik vraag mij dan af of je gedurende die tocht steeds die ene tikkende stoter hebt gehoord. Die gaat natuurlijk slaan op de nokkenas. Of waren er meerdere nokken afgesleten.
Bij mijn MB duurt het ratelen ongeveer een seconde of drie tot vier voordat het weer stil is. Natuurlijk vooral na lang stil te hebben gestaan. Mijn VelSatis heeft hetzelfde na een week of wat te hebben gestaan. Maar die Vel heeft bijna 330k gelopen en de MB ook alweer 200k. Dus ja, het wordt een keertje wat minder.
 

Stripedkrijn

Forumguru
In theorie kan het ook een verkeerd geharde nokkenas zijn. Of eentje die te ver is afslepen. Ik heb eens een gemarineerde (omgebouwd tot scheepsmotor) Mercedes diesel open gemaakt. Daar zaten twee totaal versleten nokken op. De rest was picobello. Dat was nog uit de tijd van de vulplaatjes. Soms wordt een motor gereviseerd waarbij de nokas ook wordt opgeslepen. Als je dan door de geharde laag heengaat ben je de klos.
 
Hallo ...ik heb een skoda fabia 2003 mpi deze maakt sinds kort een tikkend geluid en bij gas geven gaat het over in ratelend geluid .ik wil graag weten of het schadelijk is om er een weekje mee door te rijden of dat men auto ermee kan stoppen ..

Hoi Glenn. Ik had exact hetzelfde. Zojuist Wynn's Hydraulic valve system concentrate bij Halfords gehaald en er in gedaan (bij de olie). Kwartiertje gereden en thuis moest ik uitstappen om te horen of de motor überhaupt nog liep. Hij draait nu als een zonnetje en de rare geluiden zijn weg. Misschien een optie om eerst uit te proberen voor €14. Bij mij werkte het, mogelijk lost het bij jou ook iets op.

Succes
 
Bovenaan Onderaan