Hm ik vraag me ook wel eens af wat handige tips zijn (voor mij speelt het nog niet, maar daar ik het nu hier lees vind ik het wel leuk om mee te lezen)
Ik heb zelf mijn huidige Faab particulier gekocht, maar ik moet zeggen dat het nogal een gedoetje was: proefrit, naar een garage (effe onder de wagen loeren), naar mijn bank, naar de verkoper's bank, en dat met al die duizendjes in je jaszak
, daarna gauw voor 12uur naar het postkantoortje (want: dicht op zaterdagmiddag) Kortom ik snap ook wel dat mensen voor het 'gemak' gaan van inruilen bij de dealer / handelaar.
Als ik goed voorgelicht ben, is het altijd slimmer om je auto zelf te verkopen. Je kunt dan meer korting bedingen (hetzij nieuw of 2e hands) op de auto die je vervolgens zelf weer koopt. En je zou meer kunnen vangen voor je eigen afdankertje. Ik weet eigenlijk niet eens of dat wel klopt.
Ik denk dat je even moet afwegen hoe courant jouw wagen is, dus heeft 'ie veel opties (voor die tijd, voor dat model, dan) of juist niet? Bijv. airco of AB en elektrische ramen? Zo ja / als de auto 'goed' in de opties zit, dan kun je gerust een mooie prijs vragen. Maar je moet denk ik wel onder de prijs van dezelfde auto's met min of meer dezelfde specs (bj, km-stand, uitrusting) blijven, die door garages worden aangeboden. Immers heeft een consument iets meer risico met het kopen van de auto particulier. Ook zou ik zorgen voor nog een flink aantal maanden APK, liefst nog voor een heel jaar. Dan haken mogelijke kopers daar iig niet op af.