tip auto verkoop

Hommel

Nieuw lid
Hoi ik ben nog niet zo lang lid. We zijn lid geworden omdat we als volgende auto een Skoda aan willen schaffen. Maar dan zullen we toch eerst onze huidige auto te koop moeten aanbieden. Heeft iemand tips, hoe dit groots maar zo goedkoop mogelijk aan te pakken. Alvast bedankt.

Jannie

Joske

Forumguru
Hoi ik ben nog niet zo lang lid. We zijn lid geworden omdat we als volgende auto een Skoda aan willen schaffen. Maar dan zullen we toch eerst onze huidige auto te koop moeten aanbieden. Heeft iemand tips, hoe dit groots maar zo goedkoop mogelijk aan te pakken. Alvast bedankt.

Jannie

Alvast welkom Jannie,

over welke huidige auto gaat het? Km-stand, opties aanwezig, kleur, FOTO's, uitvoering, etc. zijn belangrijke zaken die je dient op te sommen bij verkoop van een wagen. Eerlijkheid over de gebreken indien van toepassing vind ik ook steeds fair.

Je spreekt over de aanschaf van een Skoda, een tweedehands of een nieuwe? Anders kan je steeds eens bij je dealer naar de inruilwaarde horen voor je huidige wagen.

http://www.autoweek.nl/waardebepaling mbhv deze link kan je eens kijken wat de auto ongeveer waard zou kunnen zijn.

En dan de auto aanbieden op verschillende websites. Altijd foto's plaatsen, zonder foto's verkoopt een auto veel moeilijker. En niet direct ingaan op het bod van handelaars (die bieden mijn inziens steeds veel te laag, genre exportprijzen a €1000 of minder).

Hopelijk ben je hier iets mee,

EdK

Forumguru
En nooit prive gegevens bij advertentie zetten, kans dat hij dan weg is zonder geld te vangen is dan groot.
En proefrit maken altijd zelf meegaan en kenteken papieren ff thuislaten dan

Blacky

Forumguru
Welkom Jannie. Zorg ook dat de auto gewassen +interieur schoon is, dat zegt ook heel wat. Kan de prijs beïnvloeden. Uit eigen ervaring ondervonden.

ertromp

Forumguru
Op Autoscout24.nl kun je als particulier middels een gratis advertentie je auto aanbieden dat scheelt weer tov Marktplaats

Kiswum

Forumguru
Je kunt beter die 7 euro betalen.
Autoscout+2dehands.nl+gaspedaal+een aantal andere sites gaven na 3 weken ongeveer 150 bezoekers van mijn pagina. (Voor alle sites bij elkaar) Marktplaats gaf na 3 dagen 450 bezoekers en ook een aantal bezoekers die zijn langs geweest.

turboturbo

Forumguru
Hm ik vraag me ook wel eens af wat handige tips zijn (voor mij speelt het nog niet, maar daar ik het nu hier lees vind ik het wel leuk om mee te lezen)

Ik heb zelf mijn huidige Faab particulier gekocht, maar ik moet zeggen dat het nogal een gedoetje was: proefrit, naar een garage (effe onder de wagen loeren), naar mijn bank, naar de verkoper's bank, en dat met al die duizendjes in je jaszak :bloos:, daarna gauw voor 12uur naar het postkantoortje (want: dicht op zaterdagmiddag) Kortom ik snap ook wel dat mensen voor het 'gemak' gaan van inruilen bij de dealer / handelaar.

Als ik goed voorgelicht ben, is het altijd slimmer om je auto zelf te verkopen. Je kunt dan meer korting bedingen (hetzij nieuw of 2e hands) op de auto die je vervolgens zelf weer koopt. En je zou meer kunnen vangen voor je eigen afdankertje. Ik weet eigenlijk niet eens of dat wel klopt.

Ik denk dat je even moet afwegen hoe courant jouw wagen is, dus heeft 'ie veel opties (voor die tijd, voor dat model, dan) of juist niet? Bijv. airco of AB en elektrische ramen? Zo ja / als de auto 'goed' in de opties zit, dan kun je gerust een mooie prijs vragen. Maar je moet denk ik wel onder de prijs van dezelfde auto's met min of meer dezelfde specs (bj, km-stand, uitrusting) blijven, die door garages worden aangeboden. Immers heeft een consument iets meer risico met het kopen van de auto particulier. Ook zou ik zorgen voor nog een flink aantal maanden APK, liefst nog voor een heel jaar. Dan haken mogelijke kopers daar iig niet op af.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik kan me alleen aansluiten bij de vorige berichten, wel even een paar kanttekeningen:
- op Marktplaats zetten, betekent vaak dat je voor 80-90% onzin biedingen krijgt (veel te laag)
- behalve autoscout zijn er nog een paar sites waar je als particulier gratis je auto kunt aanbieden (heb zo niet de exacte sites bij de hand)
- afhankelijk van je huidige auto, kun je er ook voor kiezen om 'm in te ruilen, dan heb je in elk geval achteraf geen gezeur meer over eventuele mankementen.

En natuurlijk welkom hier Janny:bloemen:

Kiswum

Forumguru
P.s. overschrijven kan bij elk TNT punt, dus ook bij je supermarkt die tot 22.00 uur open is.
Verzekeringen kun je vaak doordeweeks tot 21.00 uur nog overzetten.
Het klopt inderdaad dat je bij een inruil minder of geen korting krijgt, het kan ook zijn dat ze nog minder voor je auto terug geven, vaak checken ze dan nog wel 1 keer extra.
Het voordeel van inruilen is dat je later geen rompslomp/klachten van de nieuwe eigenaar krijgt.
Bij mij kreeg ook ongeveer 200% het bedrag dat de dealers mij wilde geven, ook heb het dus met plezier particulier verkocht.

turboturbo

Forumguru
Wat gezeur achteraf betreft; je kunt toch met de koper afspreken: garantie tot de deur?
Of is dit juridisch niet te doen? Weet iemand dat?
Dat is het risico dat de koper neemt, vind ik, door particulier te kopen. Dan had ie maar naar een garage / handelaar gemoeten (en dus meer betalen voor de garantie en de marge die de handel erop moet verdienen)

En (onzin)biedingen kun je voorkomen door een vaste prijs te adverteren. Waarom zou je ook een hogere vraagprijs nemen en dan het gezeur met onderhandelen in gaan? Dankzij internet weten zowel de koper als verkoper wat de concurrent voor dezelfde auto vraagt, dus daar kun je dan iets onder gaan zitten bij het vaststellen van de prijs.
Aanvulling: Biedingen via Marktplaats kun je trouwens uitschakelen, als ik me niet vergis.

Ik zou denken; afdingen? Te duur? Ergens anders goedkoper? Dan koop je die andere auto bij die ander maar. Ook prima toch?

Laatst bewerkt:

Kiswum

Forumguru
Je kunnen afspreken dat de koper, de auto ergens kan controleren (aankoopkeuring). Het nadeel is dat dit niet overal kan en het 200-300 euro kost en het kan vaak pas 1-3 weken later.
Ik heb het zelf bij Vag-techniek laten doen waarbij het een stuk sneller en goedkoper kan.
De koper kan zelf kiezen om dit wel/niet uit te voeren, maar je kunt als koper uiteraard niet beloven dat de auto dan nog aanwezig is. Wie het eerst betaald heeft de auto gewoon :)

Cordoba

Forumguru
Juridisch heeft een koper bij een particulier weinig verhaalsrecht. Alleen in gevallen van gestolen auto en dat soort zaken heeft een koper van een auto bij een particulier nog enig verhaalsrecht.

Probleem is meestal ook niet de juridische kant, maar vooral het 'gezeur aan de deur', via telefoon/mail enz. en niet zelden zijn problemen veroorzaakt door de manier waarop de nieuwe eigenaar de auto heeft behandeld. Je moet niet denken dat je door vaste prijs ofzo, dergelijke lieden afschrikt, er zijn gewoon mensen met een hele serie borden voor hun kop. Een auto die bijv. bij inruil bij de dealer 5000 euro doet (dus wat je er bij de dealer voor krijgt) en nog iets meer als je 'm ergens moet kopen, bieden sommige rustig 800 euro voor. Als er ook maar 1 op de 100 ingaat op dergelijke biedingen, dan hebben ze het voor elkaar. (zijn meestal handelaars/sjacheraars die grote aantallen biedingen uitbrengen, en hopen zo een paar auto's ver onder de marktprijs te scoren.

turboturbo

Forumguru
Oké, duidelijk wat dat juridische betreft. Betekent misschien idd niet dat je van gezeur naderhand af bent, nee.

Het is idd wel zo dat je allerhande volk op je af krijgt. Mijn broertje werd ook benaderd door zelfs vrij agressieve figuren (via de telefoon dan) die je proberen 'over te halen' (ik kom 'm nu meteen halen, ik heb het geld cash bij me) en dan flink onder de prijs bieden.

Blacky

Forumguru
Het is idd wel zo dat je allerhande volk op je af krijgt. Mijn broertje werd ook benaderd door zelfs vrij agressieve figuren (via de telefoon dan) die je proberen 'over te halen' ik kom 'm nu meteen halen.

Bij mij zijn hem s'nachts komen halen. Geen geld van de koper maar van de verzekering.

Havana

Forumguru
Goede foto's maken en niet 1 of 2 maar liever 10 of 15. Poets de auto goed en neem een dag met mooi weer.

Maak een mooie tekst zonder clichés zoals "ZIEN IS KOPEN", "DE KOFFIE STAAT KLAAR" "ALLE KEURINGEN TOEGESTAAN" enz. En uiteraard zonder spelfouten enz.

Een auto verkoopt makkelijker als kleine mankementen zijn opgelost.

Ik heb mijn Peugeot op Marktplaats gezet en op Autoscout. Via beide wel redelijk wat reacties, maar inderdaad via MP krijg je veel Ali's die 100 euro bieden.

Joske

Forumguru
en aan de deur gekomen zeggen ze dan nog: "heb maar €50 mee.."

"zien is kopen" is inderdaad een afgrijselijke zoekertjestekst, dan haak ik direct af!

dirkkroneman

Forumguru
en aan de deur gekomen zeggen ze dan nog: "heb maar €50 mee.."

"zien is kopen" is inderdaad een afgrijselijke zoekertjestekst, dan haak ik direct af!
Ja bedoelen ze daar nou mee dat je snel overtuigd bent, of dat ze wel zorgen dat je overtuigd bent (anders kom je niet weg :tongue:)

Hommel

Nieuw lid
Bedankt voor de vele reacties. Heb in het verleden alleen maar oude auto's gereden en die zijn altijd aan de deur verkocht met een briefje erop met een 06 nr. erbij. Tot nu toe altijd goed gegaan. Maar spreken we over kleine bedragen. Ik rij nu in een chevrolet matiz van december 2009. Gekocht in febr. 2010. Met airco stuurbekrachting etc. Misschien is inruilen een optie. Maar ook de skoda aanschaf zal geen nieuwe worden. Wil graag Skoda, want mijn vader rijdt nu al flink wat jaren Skoda en ik vind het een fijne auto. Heb voor degene die het willen weten ook privé nog een tip gekregen over een goede (gratis) site. Namelijk autovooru.nl. Ik zal nog even nadenken en navragen of ik m'n auto zal inruilen of particulier ga verkopen. Maar denk toch sterkt aan het laatste.

turboturbo

Forumguru
Als je je beperkt tot een briefje op het raam met alleen een 06 nummer dan vallen misschien ook een aantal mogelijke gevaren weg (bijv. van georganiseerde misdadigers die via internet je te koop staande auto opsporen en 'm gratis af komen halen)

Op die manier beperk je je tot de lokale markt / toevallige passant die wel 'in' is voor een andere auto.

Bovenaan Onderaan