Tip: Bluetooth-telefoonintegratie voor Skoda zonder bluetooth

peterhuppertz

Forumguru
Ik heb een O2 Elegance zonder Business. Daar zat geen telefoonintegratie met Bluetooth in; de "Phone"-knop op de Columbus was een soort veredelde mute-button.

Er is een standaard-oplossing van VAG; die kost 275 euro, geloof ik... zonder inbouw.

Ik vond een alternatief: de Dension Ice-Blue. Volgens de documentatie integreert 'ie met je Columbus en je MaxiDot zoals een officiële VAG-kit dat doet, maar dan voor 100 euro minder.
De aanbieder bouwt het ding voor 40 euro in... dus ik dacht, dat is de moeite.

Vandaag ben ik naar Apeldoorn gereden. Gelijk een mooie gelegenheid om es wat kilometers te maken met de Octavia (kan ik gelijk het olieverbruik in de peiling houden). Om half zeven begon meneer de inbouwer met inbouwen, en om tien over zeven was alles getest, in orde bevonden, en betaald, en zat ik weer in de auto voor de terugreis.

Die Dension doet wat er op de achterkant van de doos staat. ;)
Mijn telefoon (een Samsung S7 Edge) wordt moeiteloos herkend, de contactpersonen in de telefoon worden verrassend snel geïmporteerd (ik heb dat weleens, zowel met af-fabriek-oplossingen als met generieke kits zoals de Parrot, langer zien duren), en na inbouw functioneert de telefoon precies zoals het in de Skoda-handleiding voor de VAG Bluetooth-integratie staat, inclusief de bediening via het stuur, de MaxiDot-displayweergave en de weergave op de display van de Columbus.

Het enige verschil is: de bluetooth-module komt niet onder de passagiersstoel, maar ofwel in het handschoenenvakje, ofwel achter de climate control. Ik heb voor de laatste optie gekozen.

Wat mij betreft een aanrader. Ik kan morgen wel even wat foto's maken van de getoonde info en de instellingsmogelijkheden.

Caveat: de Dension ondersteunt Bluetooth Audio met het AD2P-protocol... alleen vertelde Herman dat hij heeft gemerkt dat dat niet lekker werkt als je ook de MDI-aansluiting gebruikt. Omdat daar mijn iPod met 120+ gigabyte aan muziek aanhangt, kies ik ervoor om geen AD2P te gebruiken. Mocht ik dat wel willen, dan moet ik de MDI-koppeling buiten werking stellen door een stekkertje achter de radio te verwijderen, werd mij verteld.
Ik heb dat nog niet proefondervindelijk vastgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Lijkt een mooie oplossing. Het klopt inderdaad dat de MDI en de Aux bij een Octavia II verbonden zijn. Zo werkt de Aux niet als je een USB-stick in de MDI hebt zitten. De MDI is zelf een soort MP3-speler, die zijn signaal over de Aux afgeeft. Wil je ook de Dension op de Aux, dan moet de MDI dus los.

Overigens lijkt de Ice Blue ook voorzien te zijn van USB, dus hij zou de MDI misschien ook geheel kunnen vervangen, met misschien meer mogelijkheden (ook FLAC afspelen?). Dan moet hij echter wel op een bereikbare plek gemonteerd worden.
 

peterhuppertz

Forumguru
De USB bij de Dension is, naar ik verneem, alleen voor firmware updates.

Thuis, op mijn media center, speel ik uitsluitend FLACs af. In de auto hoeft dat niet zo nodig... hoewel de audio al beter klinkt dan toen ik de auto net een dag had (kennelijk is een half jaar lang niks doen niet heel fijn voor die speakers), is het spul nou ook weer niet zo goed dat er bij FLAC gelijk een gordijn opengaat of zo. Ik vind de oplossing wel goed zo.
 

peterhuppertz

Forumguru
En dan nu de foto's van hoe naadloos de integratie is:

Hee kijk... er verschijnt ineens een telefoon in mijn Maxidot!
upload_2018-2-22_14-45-55.png

En het is nog de mijne ook...
upload_2018-2-22_14-47-14.png
Je vraagt je af waarom TELEFN. afgekort moest worden. Het is niet zo dat die twee O's daar niet meer tussen pasten...

Mijn Android Contacts staan er ook gewoon in!
upload_2018-2-22_14-48-44.png

En de oproephistorie van de telefoon ook. Dit zijn geen oproepen die ik in de auto ontvangen heb. Cool.
upload_2018-2-22_14-49-53.png

Het hoofdmenu onder de knop "Phone" op de Columbus:
upload_2018-2-22_14-50-38.png

Handig is dat je hier een paar snelkeuzes kunt definiëren die onafhankelijk zijn van je telefoongeheugen. Zo kan je met twee drukken op de knop naar huis bellen, zonder dat je daardoor eerst door een lijst met contacts moet. Is it not nifty?

En ook je Android contactenlijst vind je hier terug:
upload_2018-2-22_14-53-59.png

Al met al best bruikbaar. Beter dan een Parrot.
 

peterhuppertz

Forumguru
Dank je, maar het enige dat ik eraan gedaan heb is
  • het ding vinden middels Google (zonder te weten dat 'ie bestond, maar ik kende Dension wel)
  • ervoor betalen
  • het LATEN inbouwen
  • het configureren.
 

peterhuppertz

Forumguru
Die zit bij de Dension. Hij is auto-specifiek, dus hij gaat op de originele plek, in de behuizing van de interieurverlichting. Zelfs dat ziet er dus OEM uit. :-)
 

Bakboord1

Forumguru
Dat klinkt idd erg goed.
Ik denk dat heel veel mensen hier iets aan hebben!
Fijn dat je het deelt.

Stond zelf ook voor deze vraag bij mijn lease-auto. Een veel te dure navigatie met BT of geen navi maar ook geen BT.
Uiteindelijk had ik geen keuze en nu een te dure navi met Waze erboven op mijn telefoon.
 
Bovenaan Onderaan