TIP: Niet startende Fabia (bj2005)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tallguy

Forumguru
Ik zet het maar even neer als tip, want het kan (schijnbaar) iedereen wel een keer overkomen met een Skoda Fabia....

De Fabia combi bj2005 van vriendin startte gisterenochtend opeens niet. Lampjes branden wel, startmotor draaide, maar motor zelf sloeg niet aan.
Ook na een aantal keer proberen niet.

Omdat we zeker wisten dat het geen probleem met de accu was (we hadden geen lampen laten branden ofzo) en de tank 3/4 vol zat, hebben we de Skoda Mobiliteit gebeld. Die stuurde de Wegenwacht en 15 minuten later was deze er al.

Wegenwacht ook proberen te starten, uiteraard geen succes. Toen zei de beste man "Dan doen we het anders", en ging de motor expres verzuipen door het gaspedaal tijdens het starten 100% ingedrukt de houden (dus pedaal helemaal intrappen en dan pas starten). Na 4x sloeg de motor opeens aan!

"Botte pech" zei de Wegenwacht. Hij heeft toch even het systeem uitgelezen of er nergens een lek in de brandstofleiding zat, maar was niet het geval...geen storingen gevonden.

Toch maar even gemeld bij de dealer. Die gaf aan dat de manier van de Wegenwacht de makkelijkste manier is om in z'n geval de motor weer aan de praat te kunnen krijgen.
Het schijnt vaker voor te komen, maar Skoda weet (nog) niet waar het van/door komt. Het uitlezen van het managementsysteem leverde nl tot nu toe niets op.

Dus...resumerend: Als de motor niet aan wil slaan na diverse keren proberen, gaspedaal helemaal intrappen en nog een paar keer proberen met pedaal ingetrapt(expres verzuipen dus).
 
Allereerst bedankt voor je bericht.
De technische verklaring hiervoor is mij echter onduidelijk.
De door jou beschreven methode werd wel gebruikt bij wagens met een gaskabel tussen gaspedaal en gasklep als de motor reeds verzopen was. Door de gasklep open te zetten ademt het te rijke mengsel uit de verbrandingsruimte waardoor weer een brandbaar mengsel ontstaat.
De Fabia heeft een drive by wire gaspedaal en gasklep en het lijkt me sterk dat je de gasklep kunt bedienen als de motor nog niet loopt. Maar je weet maar nooit natuurlijk.
In dat geval zou er wellicht te veel benzine in de verbrandingsruimte zijn gekomen tijdens stilstand, wellicht door een lekkende injector?
Ik hou het in gedachte mocht mijn motor niet aanslaan tijdens starten.
 

Tallguy

Forumguru
Raar he? Ik had dezelfde gedachte als jij "het is een injectiemotor dus kan je uberhaupt 'm wel 'verzuipen' zoals gezegd?" En het motormanagement zou het verzuipen toch ook moeten kunnen tegengaan?!

Maar goed...hoe het ook is...de truc werkt en kan iemand anders die het leest ook helpen (just in case).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan