Tip nodig navigatie O2

Hallo, heb gisteren een combi 1.9 TDI gekocht, echter zonder NAVi erin heeft iemand een tip wat aante schaffen en wellicht heeft er iemand een voor een leuk prijsje?

Canon-Eye

Forumguru
Die inbouwdingen als Columbus e.d. zijn wezenloos duur en de kaarten lopen jaren achter bij de werkelijkheid. En dan heb ik 't nog niet eens over de diefstalgevoeligheid...
Volgens mij ben je voordeliger uit met een TomTm, tegenwoordig met 4x per jaar een gratis nieuwe kaart. Netjes links in de hoek bij de A-stijl op het dashboard monteren, heb je er nog beter zicht op ook in vergelijking met de middenconsole...
Maar die keuze moet je zelf maken natuurlijk. :jaja:

Overigens, je bent van harte welkom :bloemen: op dit leerzame en gezellige forum, onmisbaar voor de Skodarijder. Zou je je ook even willen voorstellen in het Meet & Greet gedeelte? (Te vinden onder het Ledencafe in de forumlijst...) Dat vinden we prettig en daarom staat het ook vermeld in de forumregels.

Monteurtje

Forumguru
Je bericht staat in verkeerde topic. Dit is het topic van de Octavia III. Die heb je neem ik aan niet, gezien de profielfoto en een 1.9 TDI zit niet in een Octavia III

Octavia32

Forumguru
Ik zou als je een mooie OEM look wil hebben toch gaan voor een 2e hands columbus hier kun je veel meer mee dan de amundsen en de kaarten zijn makkelijk te updaten.

Darkside

Forumguru
Anders kijken naar een zenec. Deze zijn goedkoper, en lijken best op de OEM module.

Het goedkoopste is idd iets van een Tom Tom.
Maar een Columbus (of zenec) ziet er wat "netter" uit. Als je het geld (er voor over) hebt. Zal ik dat doen.
Maar goedkoop is het niet. Volgens mij iets van 1600,- voor een origineel model.
Als je ze voor 500 ziet op MP dan weet je eigenlijk bijna zeker dat je er een hebt die eerder gehuisvest was in een van je mede skodarijders (of vw).

Havana

Forumguru
Er is geen enkele af-fabriek oplossing noch een aftermarketapparaat die het haalt bij de kwaliteit van Google Maps en/of TomTom behalve het systeem van Tesla.

Mijn advies, bouw een mooie houder in voor je mobiel en werk met Google Maps. Dat kost erg weinig data, werkt bij mij zelfs als m'n databundel op is. Vanaf eind dit jaar zijn roamingkosten in het buitenland ook voorbij.

Ik heb sinds kort deze, die werkt prima.

http://www.smartphoneshop.nl/product/340265/category-5090/kenu-airframe-portable-car-mount.html

Ik heb zelf ook een zeer nieuwe TomTom met 4x per jaar updates maar ik merk dat ik die nauwelijks nog gebruik sinds ik deze houder heb.

Wilko

Senior Member
Gezien de diefstalgevoeligheid (een van mijn vrienden mocht enkele dagen geleden nog onvrijwillige afscheid nemen van de columbus uit zijn Octavia), bijkomende schade aan je auto, het achter lopen van de kaarten en de aanschafprijs zou ik voor iets anders gaan dan een columbus. Het kompleteren van een Octavia kan ook met een merk en model navi dat veel minder geliefd is bij het dievengilde.

Zelf houd ik de navigatie bewust in een vorm die met mij mee uit de auto gaat als ik er niet zit en begruik van maak. In het dashbord kunnen heel wat interessante radio's en mediaspelers worden geplaatst maar de columbus komt er bij mij niet in.

Falcon

Donateur
Mocht je toch inbouw willen, dan is Zenec de beste tweede oplossing. Deze heeft ook goede ondersteuning voor je stuurknopjes.

Falcon

Donateur
Omdat het diefstalgevoelig is, moet je het daarom maar niet doen? Ik rij nu 10 jaar in gloednieuwe auto's met navi's.. nog nooit is er bij mij ingebroken.

Misschien heeft TS wel een garage bij zijn huis en werk.. daarmee zorg je al voor iets minder risico. Maar helemaal risico-vrij wordt het niet natuurlijk, maar dat is met zoveel in het leven.

Goed verzekeren en toch maar die mooie Zenec/insert ander merk installeren in die wagen van je!

Darkside

Forumguru
Je kan niet ontkennen dat er een verhoogde interesse is in de RNS510 (en columbus).
Het is zeker iets om rekening mee te houden. Dit itt een navi van Opel of renault bv waar je bijna geen berichten over hoort.

EdK

Forumguru
Maar ook die is diefstalgevoelig. En alles behalve goedkoop.
Diefstal gevoelig ?? Of kom ik dan alleen maar in nette buurten zonder crimi......??
En prijzen zijn inderdaad hoger dan een tomtommetje maar dat is een vergelijk wat men wel eens appels en peren ..... noemt.
Als je de Zenec spiegelt in prijs tov de columbus ben je als je beetje slim inkoopt ( afdingen ) de helft goedkoper uit dan met een columbus
Alle eventuele knoppen op stuur worden kwa werking overgenomen , de kaarten zijn zo en zo up to date met laatste kaart update ( gratis update download )
En word er regelmatig kaart updates aangeboden voor redelijkere prijzen dan dat de VAG winkel dit doet.

Omdat ik mijn audience weer heb teruggeplaatst.wil mijn octavia misschien binnenkort inruilen op een andere auto,maar we zijn daar ook nog niet over uit.

Octavia32

Forumguru
Diefstal gevoeligheid hangt ook af waar je woont.

Ik zou in hartje Amsterdam of Rotterdam ook geen columbus willen hebben. Das vragen om problemen waarschijnlijk denken de verzekeringsmaatschappijen hier ook zo over.

Bovenaan Onderaan