Tips bij aankoopkeuring gebruikte Octavia II

Merijn

Nieuw lid
Beste Skoda forum,

Bij deze wil ik mij even voorstellen en gelijk vragen om wat tips/advies.

Ik ga binnenkort een 'nieuwe' Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Elegance uit 2008 ophalen bij de autodealer.
Ik ben nieuw bij Skoda maar heb het idee dat we hiermee een goede koop hebben gedaan.

De octavia heeft 105.000 km op de teller staan en ik hoop hier een flink aantal jaren veel plezier van te hebben. Er zit een Columbus navigatie systeem in waar ik hopelijk mijn iPhone 4s (iOS 6) ook aan kan koppelen (iemand ervaring...?) via Bluetooth of de GSM II voorbereiding (waar kan ik de adapter het beste aanschaffen?).

Nu heb ik met de autodealer afgesproken dat er eerst een autokering komt van een onafhankelijke dienst (ANWB of vergelijkbaar).
Zijn hier zaken waar ik extra op moet letten of wat ik alvast bij de dealer kan aangeven om extra te controleren? De onderdelen die nog niet in orde zijn worden namelijk bij een grote beurt (als onderdeel van het garantiepakket) meegenomen en gerepareerd.

Verder zijn algemene tips en adviezen van harte welkom!

Met vriendelijke groeten,

Merijn

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Er zijn genoeg Octavia rijders hier om je tips te geven bij je aankoop.

Merijn

Nieuw lid
Zaken die ik in ieder geval extra na wil laten kijken zijn:

- Distributieriem
- Spanrollen
- Waterpomp
- Bobines

Zijn er verder nog zaken die ik ben vergeten?

Verder ben ik nog erg benieuwd naar eigenaars die met dezelfde navigatie (Columbus) hun iPhone hebben weten te koppelen, en vooral ook hoe.

dirkie996

Forumguru
Zaken die ik in ieder geval extra na wil laten kijken zijn:

- Distributieriem
- Spanrollen
- Waterpomp
- Bobines

Zijn er verder nog zaken die ik ben vergeten?

Verder ben ik nog erg benieuwd naar eigenaars die met dezelfde navigatie (Columbus) hun iPhone hebben weten te koppelen, en vooral ook hoe.
Een diesel heeft toch geen bobines ? Wel zou ik de koppeling laten nazien, alhoewel dit bij zo'n geringe km-stand normaal geen probleem zou mogen zijn. Eventueel de schijfremmen ook controleren. Hangt natuurlijk af hoe er in het verleden mee gereden is.

Havana

Forumguru
Ik weet niet waar je woont, maar als je in één van de grote steden woont of er regelmatig parkeert dan zou ik overwegen een Navilock in laten bouwen. Die Columbi zijn namelijk erg diefstalgevoelig.

Verder zou ik even kijken welke motorcode je hebt; bij TDIClub heb je een Wiki waar per motorcode de aandachtspunten staan.

Dennis Nijholt

Forumguru
Ik heb geen ervaring met de Octavia, maar in me huidige Superb zit ook de Columbus Navigatie en mijn Iphone 5 met IOS 6 doet het prima op de Columbus inclusief overzetten van de telefoonboek naar de navigatie en dat gaat gewoon via bluetooth die al in de columbus zit.

Dennis Nijholt

Forumguru
Het koppelen van de Iphone (zowel de 4 als de 5) gaat via de Columbus navigatie, je telefoon moet natuurlijk wel vindbaar zijn :eek: via de bluetooth. Dus je zoekt via de columbus de telefoon en de columbus geeft dan aan welke telefoons hij gevonden heeft. Dan zeg je koppelen met de telefoon op de Columbus, de columbus geeft dan een vrij lange code op die je moet in voeren op je telefoon. En dat is het koppelen van je iphone met de columbus navigatie. Alle functies doen het dan via de columbus, zoals de knoppen op het stuur en telefoonboek in de navigatie en in het schermpje tussen de tellers.

Bakkertje

Forumguru
De kans bestaat dat je Octavia is uitgerust met een ouder type carkit (95% zeker). Die oudere carkits maken gebruik van RSAP (remote sim access protocol). Dat wordt niet ondersteund door je iPhone.
Daarnaast zit de bluetooth module niet in je Columbus, maar is dit een losse module onder de bijrijders stoel. Daar kun je een nieuwere insteken, gewoon plug en play en dan heb je een carkit met HFP (Hands free protocol) en daarmee kun je wel je iphone koppelen. Maar daarover is ook al heeeeel veel geschreven hier op het forum, even de zoek functie gebruiken dan vind je het benodigde part nummer zo.
Wat het koppelen betreft, je kunt net zo makkelijk vanaf je telefoon naar bluetooth devices zoeken als je de auto net op contact hebt gezet, de bluetooth module staat dan open voor nieuwe connecties. Het zoeken via de methode van Dennis kan natuurlijk ook, maar vind ik persoonlijk wat omslachtiger. Bij die methode moet je ook de zichbaarheid van je telefoon aanzetten, anders vind je auto de telefoon niet. Het koppelen kan overigens ook via je maxi-dot, om het nog makkelijker te maken. De columbus is gewoon een veredeld bedieningspaneel voor je bluetooth module.

Veel plezier verder met je nieuwe aankoop!

lawewing

Forumguru
Beste Merijn,

Van harte gefeliciteerd met je aanschaf. Ik heb eind 2012 een Skoda Octavia 1.9TDI uit 2007 met 112dkm op de teller aangeschaft. Inmiddels staat de teller op ruim 142dkm en ik ben nog steeds zeer te spreken.

Heb je 'm bij Gecu in Culemborg aangeschaft? Zo ja, goeie dealer, dus dan heb ik ook wel alle vertrouwen in de staat van de auto.

Wellicht zie ik je straks wel in Culemborg rondrijden.

Groet,
Jurjen,
ook uit Culemborg

Chatslet

Forumguru
Laat sowieso even naar roetvorming in het inlaattraject en de EGR klep kijken. Verder is het vliegwiel en de koppeling een aandachtspunt bij dit type motor. Wat betreft de iphone. Inderdaad zoals hier boven al aangegeven wordt zal het via bluetooth wel of niet werken afhankelijk van de bluetooth module maar die is eenvoudig te vervangen. Verder komen er geen draden of stekkers bij kijken. Behalve dan als je je telefoon wilt opladen in de auto, in dat geval gewoon even op e-bay of bij mediamarkt oid kijken voor een lader die in de sigarettenaansteker kan.

Merijn

Nieuw lid
Ik heb 'm niet bij Gecu gekocht maar ben wel van plan hem daar in de onderhoud te doen. Goede ervaringen bij deze garage?

Fabia86

Actief lid
Over die module onder de bijrijdersstoel... Hoe ziet zo'n ruimte met module eruit? Een vriend van me heeft een octavia met columbus en telefoon aansluiting. Echter, onder de bijrijdersstoel was zo snel niks te zien. Kan de module ergen anders verstopt zitten?

Rallye

Forumguru
Heeft die vriend wel de af-fabriek carkit? Een Fiscon ziet er bijvoorbeeld erg netjes uit (alsof af-fabriek ingebouwd) maar wordt ergens anders geplaatst.

Laatst bewerkt:

Fabia86

Actief lid
Hij had maar half gekeken en de module zit gewoon onder de stoel... Het klepje moest voorzichtig naar voren geschoven worden.

ertromp

Forumguru
Over die module onder de bijrijdersstoel... Hoe ziet zo'n ruimte met module eruit? Een vriend van me heeft een octavia met columbus en telefoon aansluiting. Echter, onder de bijrijdersstoel was zo snel niks te zien. Kan de module ergen anders verstopt zitten?
Wellicht onder de vloerafwerking:

Bijlagen

• Nachrüstung FSE.pdf
    1,1 MB · Weergaven: 27
Bovenaan Onderaan