Tips voor lang probleemloos rijden.

Vorige auto (1.9TDI) na 13 jaar en met 510.000km verkocht (prima staat).

Sinds maand in bezit Kodiaq (weliswaar benzine) en hoop daar (met goed onderhoud) weer lang en probleemloos mee te kunnen rijden.

Paar gewoontes die de levensduur verlengen.
* Bij stop de motor zo laat mogelijk uitzetten. Laten nadraaien koelt turbo. (Het laatste wat ik doe.voor uitstappen is blok uitzetten).
* Starten-rijden (niet warmdraaien).
* Als goed warm.. af en toe hard, zo hard mogelijk rijden. Jaja. Vinden ze lekker en brandt blokje heerlijk schoon.
* Laten tunen (niet zozeer voor extra vermogen) tbv betere afstelling (met focus op behoud ipv standaard afstelling alleen co2) ecu en dag bak.
* Start/stop selectief toepassen.
* Af en toe (1x pj) goede benzinereiniger in tank.

Wat doen jullie?
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
V.w.b. dat hardrijden om schoon te branden : eigenlijk kun je dit alleen maar in Duitsland.
Wat nog beter werkt: goed laten werken voor een caravan (of grote aanhanger); en dan natuurlijk niet met 80 in z’n 6…
 

Arjan1985

Forumguru
Ik weet niet of je diesel en benzine kan vergelijken in deze. Diesel maakt vaak meer km en is een diesel blok fysiek sterker waardoor het u erg auto meer km mee kan of is dat kolder mijner zijde?

Was je diesel ook DSG? Indien ja heb je nu exact dezelfde DSG bak eronder? Of de droge plaat dsg7 bak?

Maar alles wat je schrijft doe ik ook, alleen nog geen stage1 gehad en start stop altijd gedeactiveerd. En ik gooi nooit andere rommel door m’n blok zoals cleaners. Enkel 98 benzine.
Zo hard mogelijk rijden doe ik om een andere reden dan de jouwe ;)

Daarnaast kun je het inlaat traject van de nieuwe TSI niet schoon krijgen door hard te rijden. Die moet je imo eens in de zoveel tijd laten reinigen. (Zie topics. Heb het zelf ervaren en scheelde mij serieus trekkracht).

Ik zou toevoegen aan je lijstje het standaard onderhoud zoals oliewissels
 
inderdaad Duitsland is dan the place to be. lange ritten 1000+ km doen het ook goed vinden ze ook heel fijn. (niet plankgas uiteraard).

besloten maar 98 te blijven tanken.

verder verwacht ik van een benzineblok veel minder duurzaamheid dan van een diesel. We rijden weinig met deze auto en wil de boel helemaal goed hebben en houden. Gedoe voorkomen en uitstekend onderhouden (30.000km voor beurt vind ik bv wat te lang) dus eerder en alles aanpakken wat nodig is/eraan zit te komen. Dit wordt onze vakantieauto en dan al helemaal geen zin in gedoe (wat eventueel voorkomen had kunnen worden).

Over het inlaatspruitstuk had de specialist het telefonisch al. Die wil ik gereinigd hebben. Dan kan het er weer even fris-en-fruitig tegenaan.

Meer levensduurverlengendeKodiaqTSItips ;) zijn welkom!
 
Bovenaan Onderaan