Tips voor onderhoud motor

Dikkemick

Nieuw lid
Heb net een 2e hands Felicia Combi GLXI uit 1995 gekocht en ben
op zoek naar sites waar duidelijk staat wat je zelf aan onderhoud
kunt doen aan deze auto. Het blijft wrschl. verstandig de auto naar de (Skoda)dealer/garage te brengen,maar met de prijzen van tegenwoordig word ik daar niet zo vrolijk van.
Er is mij trouwens verteld dat er geen distributieriem in zou zitten...??? Kan dit, of is dit verteld omdat deze aan vervanging toe is????
 

Desperado

Forumguru
Dat kan kloppen.
De Felicia 1.3 heeft een onderliggende nokkenas en geen hydraulische klepstoters, dus ook geen db-riem.
Overig onderhoud......als je een beetje handig bent kun je heel veel zelf.
 

Dikkemick

Nieuw lid
Dat kan kloppen.
De Felicia 1.3 heeft een onderliggende nokkenas en geen hydraulische klepstoters, dus ook geen db-riem.
Overig onderhoud......als je een beetje handig bent kun je heel veel zelf.

Hahaha....snap er niks van! klepstoters?? Maar maakt niet uit. Ben in ieder geval niet opgelicht wat betreft de DB-riem.
Nu maar hopen dat ik er lang plezier van heb. t Blijft een risico nl. auto's van 14 jaar oud.
Bedankt voor je antwoord
 

Desperado

Forumguru
Eens kijken of ik het nog weet.Onderliggende nokkenas, as met nokken die de kleppen open drukken.In dit geval via stoterstangen die de klepstoters indrukken.De klepstoters openen de kleppen en ze worden door een veer weer dichtgedrukt.
Bij een bovenliggende nokkenas worden de kleppen direct door de klepstoters geopend.
Ik heb helaas geen afbeeldingen.
 

Gieliovd

Forumguru
Daar heeft Michiel een oplossing voor!

Je hebt voornamelijk 3 typen voor klepbediening in een auto, voor zover ik weet en mijn bronnen geraadpleegd heb.

Eerst: OHV: OverHeadValve. De kleppen worden bediend door een intern gelegen as met nokken welke tegen stangen (pushrods) duwen om de kleppen te bedienen middels een tuimelaar.
ohv_engine.gif


Dan heb je nog een OHC of SOHC klepbediening, wat op hetzelgde neerkomt. SingleOverHeadCam of dat Single ervoor weglaten.
sohc_engine1.gif


Een as welke boven de kleppen ligt bedient direct of middels tuimelaars de kleppen door er op te drukken.

Dan is er nog een derde type, het type DOHC: DualOverHead Cam: dubbele bovenliggende nokkenassen.

engine_animation6b.gif


2 bovenliggende nokkanassen bedienen direct of middels tuimelaars de kleppen.

Bron: www.samarins.com

Heeft het je geboeid? Lees verder op: http://www.samarins.com/glossary/dohc.html om de detail en voor/nadelen van de systemen te leren.

Veel plezier!
 

Gieliovd

Forumguru
Ik neem ook maar aan dat dit een positief commentaar is op ons informatieve kwartiertje.

Docent van beroep wellicht?

:D
 
Bovenaan Onderaan