Tiptronic Automaat schokt bij terugschakelen van 5 naar 4

TJ82

Nieuw lid
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum maar wil graag een probleem met jullie delen. Ik heb al contact opgenomen met mijn dealer maar die is niet bekend met dit probleem.

Het probleem: bij langdurige ritten (als motor goed op temperatuur is) schokt de automaat erg bij het terugschakelen van versnelling 5 naar 4 en van 4 naar 3. Met dit probleem rijd ik al een tijdje rond, maar het lijkt erger te worden nu.

Even wat spec's van mijn auto:
Octavia II (Bouwjaar eind 2005)
2.0FSI
Km stand: 147.000,-
Altijd zijn normale dealer onderhoud gehad.

Is er iemand bekend met dit probleem?

Ik hoor het graag !
 

Zwapp

Forumguru
Ik zeg ga eens naar TVS ofwel de dsg dokter! Daar gaan ze dit zeker weten oplossen! Succes
 

Havana

Forumguru
Olie zou vervangen moeten zijn bij 120k, is dit het geval? [edit] dat is bij DSG zo, maar nu blijkt dat t geen DSG is, is die opmerking niet relevant!
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Is de Octavia ooit geleverd met een tiptronic bak? of wordt hier gewoon DSG bedoelt?
 

micky

Forumguru
de tiptronic automaat of de multitronic (sorry ik weet niet precies wat er allemaal geleverd is bij skoda)
 

Monteurtje

Forumguru
Als het goed is, maar kan het niet terug vinden, de 6 traps automaat. 09G. Deze zit in de Golf icm 2.0 FSI.
Het is geen Multitronic. Die heeft alleen Audi bij de voorwielaangedreven A4, A6 en A8?
 

guitar_billy

Senior Member
even offtopic :
Dus de tiptronic bij deze FSI is een automaat met koppel omvormer.
De multitronic is dan een CVT automaat ?

Heb helaas geen kennis en ervaring met traditionele automaten, weet alleen dat ze bij problemen wel eens "gespoeld" worden om ze intern te reinigen..
 

micky

Forumguru
A8 is altijd Quattro

de multitronic is idd een CVT

ik werd een beetje op het verkeerde been gezet door de opmerking dat de olie ververst zou "moeten" zijn bij 120.000, bij de TT (tiptronic) is de fabrieksopgave dat er geen olie ververst moet worden, die zou levenslang moeten houden, ECHTER weet de hele wereld die zich erin verdiept heeft dat je het wel degelijk moet verversen bij zo'n 120-130.000km (ik heb het bij mijn Allroad destijds direct na aankoop bij 136.000 ook laten doen) als je de bak wilt behouden, deze spoeling en olie/filterwissel kost al gauw een €500,-/ €700,- vanwege de werkzaamheden, er zijn genoeg goede adresjes die het wat goedkoper doen, maar let op dat er ook echt gespoeld wordt anders blijft er heel veel vervuilde olie oa in de koppelomvormer achter (zo'n 2-3 liter), dit wil je niet, je wilt het liefst de volle 9 liter verversen en uiteraard ook het filter, dus doorspoelen met schone olie is wat je wilt.
Let wel ik ga er hierbij vanuit dat het de "bekende" VAG tiptronic automaat is.
 

TJ82

Nieuw lid
Bedankt voor alle reacties, het is echter geen DSG automaat.

Het is de 6 traps automaat die in de Octavia zit van 2005/2006.

Heeft een DSG dokter dan wel zin ?
 

andrehj

Forumguru
Volgens mij heeft de OP nog nergens geschreven dat de olie van de automaat al eens ververst is. Ik zou dus als eerste eens met dit (achterstallig) onderhoud beginnen.
 
Bovenaan Onderaan