Tiptronic of DSG?

LenK

Forumguru
Daar kun je toch niet uit kiezen toch? Nee dat klopt, maar ik vraag me af waarom er op de benzinemotoren de Tiptronic automaat en op de Diesels de DSG automaat wordt geleverd.

Waarom niet altijd de ene of de andere automaat?
Uit gebruikskosten oogpunt heeft de DSG de voorkeur boven de Tiptronic omdat het prestatieverlies en het meerverbruik bij de DSG gunstiger zijn.
Rijtechnische verschillen? Beide 6-bak. Verschil in rij-eigenschappen? Dat weet ik niet.

Waarom gewoon niet alleen de DSG aanbieden?

Technisch gezien is er geen enkele reden.
Prijstechnisch ook al niet, want als je in de prijslijst kijkt dan is de meerprijs alles behalve consequent.

Tiptronic:
1.6 MPI +2335
1.6 FSI +2700
2.0 FSI +2335
Verschil in meerprijs bij 1.6 MPI en 1.6 FSI is onverklaarbaar *)
Zelfde meerprijs bij 1.6 MPI en 2.0 FSI is ook niet te verklaren want MPI heeft standaard 5-bak en 2.0 FSI standaard een 6-bak

DSG:
1.9 TDI +3035
2.0 TDI +2335
Hier is het verschil in meerprijs verklaard doordat 1.9 standaard een 5-bak heeft en de 2.0 een 6-bak.

Bij de 1.6 MPI tov 1.9 TDI is de DSG 700 duurder. Gelijke meerprijs voor de DSG bij de 2.0 TDI en Tiptronic bij de 2.0 FSI is dus onverklaarbaar **)

Dus waarom niet alleen de DSG ?????

*) of gaan ze ervan uit dat iemand met een 1.6 FSI die voor nauwelijks meer prestatie flink meer geld wel uitgeven, ook niet op een paar honderd euro teveel voor de automaat kijkt?
**) om de 2.0 TDI DSG niet té duur te maken?
 

Trol

Lid
Technisch geen verschil zeg je. Maar je spreekt enkel van het aantal versnellingen. Kan de tiptronic mss het hoge koppel van de diesel niet aan? Is het technisch mogelijk een DSG met een benzine te combineren (ik weet niet hoe de motor en aandrijving onderhuids helemaal in elkaar zit)...?

Waarschijnlijk zullen ze wel hun redenen hebben..
 

ad5000

Actief lid
Natuurlijk is de DGS met een benzinemotor te combineren. Zowel de Golf GTI als de R32 zijn beide (optioneel) met DSG bak uitgevoerd.

Het zal wel weer een kwestie van (prijs)politiek zijn
crazy.gif
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Trol</font><hr />

Technisch geen verschil zeg je. Maar je spreekt enkel van het aantal versnellingen. Kan de tiptronic mss het hoge koppel van de diesel niet aan? Is het technisch mogelijk een DSG met een benzine te combineren (ik weet niet hoe de motor en aandrijving onderhuids helemaal in elkaar zit)...?

Waarschijnlijk zullen ze wel hun redenen hebben..

[/ QUOTE ]

Ik zeg niet dat er technisch geen verschil is, het zijn totaal verschillende versnellingsbakken. Ik zeg dat er technisch geen reden lijkt om alleen de DSG te voeren.
Mijn voorkeur gaat uit naar de DSG zoals je kunt lezen.
En om in de familie te blijven, een Superb 2.8V6 heeft een koppel van 280nm met een ... Tiptronic automaat. Dus eigenlijk is er ook geen bezwaar om alleen Tiptronic te leveren.

Maar die prijspolitiek is ook eigenaardig gezien de prijs bij de 2.0 Benzine Tiptronic/2.0 diesel DSG

Misschien dat ik PON eens een mailtje stuur of Skoda zelf.

Maar nog een mening vraag aan jullie: wie heeft er met alletwee gereden en welke bak rijdt het lekkerst?
 

___JC___

Forumguru
Ik zou zeggen puur marketing van VAG.
De DSG bak is met name voor sportieve modellen. Bijvoorbeeld de genoemde R32 maar ook de Leon FR (sinds kort) en de nieuwe Audi TT. De benzinemotoren in de Octavia zullen marketingetechnisch niet voor de sportieve rijder bedoeld zijn die DSG zou bestellen.
Waarom de RS niet met DSG geleverd wordt dat vraag ik me dan weer af...
 

ad5000

Actief lid
Als ze de RS met DSG gaan leveren zal deze nog meer klanten wegtrekken bij VW dan ze al willen (denk ik).
Wel gaan we dan rap de 40K over en dat willen ze bij Skoda voor de O2 liever niet.
koffie.gif
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Trol</font><hr />

.....Kan de tiptronic mss het hoge koppel van de diesel niet aan? .....

[/ QUOTE ]

Bij de vorige Skoda meeting bij Pon in Leusden vertelde Pieter dat een TipTronic (met hydraulische koppelomvormer) juist meer koppel aan kan dan de DSG bak. Een echte verklaring is toen niet gegeven behalve het feit dat de huidige dieselmotor welke ook geschikt is voor DSG van een latere ontwikkeling is dan de benzinemotor met automatische bak.
De constructie van een motor met DSG automaat is wezenlijk anders dan die van een handbak of tradionele automaat. Er moet dus een zeker volume aan productie zijn wil de ontwikkeling zich lonen. Reken maar dat bij een volgende benzinemotor-ontwikkeling rekening gehouden wordt met de DSG bak al is het alleen maar om de emissienormen te kunnen halen.
 
Bovenaan Onderaan