TMC pro

marreky

Nieuw lid
Goededag,

Al enkele weken ontvang ik zeer slecht TMC, tmc staat op automatisch ingesteld en op een vaste station instellen bied ook geen soelaas.
Na wat rondgespeurd te hebben kwam ik erachter dat de meeste informatie (files N-wegen, flitsers) via een gecodeerd kanaal uitgezonden wordt nl.: vidextra, tmc pro etc
De columbus kan deze informatie niet decoderen.

Kan iemand mij vertellen of dit in de toekomt misschien verholpen wordt middels een software update?

Rallye

Forumguru
Geen antwoord op je vraag, maar komt je slechte TMC-ontvangst niet door de uitval van de zendtoren in Smilde cq. de beperking op het zendvermogen van Lopik? Dan zou je er sinds halverweg juli last van kunnen hebben.

hemi24

Forumguru
Wat is een slecht TMC ontvangst?!? Je krijgt TMC berichten WEL of NIET binnen, ertussenin zit niks..!

marreky

Nieuw lid
Ik krijg ze wel binnen...
Maar vooral de mobiele flitsinfo en files op N-wegen komen niet door...
Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat deze achter een gecodeerd kanaal zitten.

Citaat van vid.nl

De VID heeft twee diensten ontwikkeld voor gebruik van RDS/TMC.

VIDBASIS is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via de zenders Radio 1 en Radio 538. Deze dienst bevat alleen de file informatie van de A-wegen. Deze informatie kan door ieder navigatiesysteem waarmee TMC ontvangst mogelijk is, worden ontvangen.

VIDEXTRA is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via Radio 2 en 3FM. De netten vormen één groot virtueel netwerk met een uitstekende ontvangstdekking.

VIDEXTRA bevat naast de verkeersinformatie van de A-wegen ook file-informatie van de N-wegen, wegwerkzaamheden en flitsinformatie. Voor het ontvangen van de informatie is het noodzakelijk dat de ontvanger de informatie, die versleuteld wordt uitgezonden, goed decodeerd. Hiervoor zijn met een aantal belangrijke leveranciers van navigatiesystemen overeenkomsten gesloten. De modellen die met VIDEXTRA kunnen omgaan zijn hieronder opgesomd, maar de fabrakanten brengen steeds nieuwe modellen uit die VIDEXTRA ondersteunen:

Als ik de columbus handmatig op 3FM of radio2 zet komt alleen vidbasis binnen, tenminste ik zie alleen de files op de A-wegen.
Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen of de columbus en waarschijnlijk ook al zijn aanverwanten van de vag groep een update zullen krijgen zodat de extra info wel
te zien is op de columbus...

Rallye

Forumguru
VIDEXTRA is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via Radio 2 en 3FM. De netten vormen één groot virtueel netwerk met een uitstekende ontvangstdekking.

OT: Wel een beetje vreemd dat deze publieke netten, dus betaald met ons aller belastinggeld, TMC-info doorgeven die maar aan een beperkte groep ten goede komt...

marreky

Nieuw lid
Nou je het zo zegt inderdaad!

Maargoed kunnen wij verwachten dat middels een firmware update de boel wel ontvangen kan worden?
Heb ergens gelezen dat de leverende producent (VW? VAG? Skoda?) een eenmalige fee moesten betalen,
waardoor ze een key krijgen en deze key moet in het navigatiesysteem gezet worden...

Ik krijg eigenlijk alleen maar duitse verkeersinfo binnen....

En wat ik laatst ook had was wel grappig.
Afspelen van media stop ineens en kreeg een melding voor een spookrijder ergens in Duitsland :eek:oo:
Met grote waarschuwing op display.

hemi24

Forumguru
@Gorefest: misschien moet je wat meer aan de andere kant van de grens gaan rijden..! Mijn Columbus schakeld netjes bij het passeren van de grens over...

op de site van VWItalia is een member die probeert softwarematig de tmc beperking te omzeilen... Binnenkort maar eens in verdiepen!

Ik krijg eigenlijk alleen maar duitse verkeersinfo binnen....
Ik heb het soort van opgelost door eens een scan te doen op mijn radio en wat Nederlandse zenders op te slaan in geheugen. (had ik nog nooit gedaan omdat ik of 3FM luister of naar Media)
Nu werkt TMC ineens goed en haalt hij veel sneller en beter verkeersinfo binnen.

Bovenaan Onderaan