To koop or not to koop?

Wegdoen die auto?

  • Jajoh, lozen dat ding!

    Stemmen: 1 50,0%
  • Ach nee joh, die houd het nog wel even vol. Zolang je maar droog zit!

    Stemmen: 1 50,0%

  • Totaal aantal stemmers
    2
Iemand een glazen bol bij de hand die mij gaat vertellen of mijn auto minimaal de 300K gaat halen zonder allerlei reparatiekosten?
Ik wordt er gek van, vorig jaar op zoek geweest, door verliezen baan toen besloten stevige kosten te maken voor allerlei onderhoud(o.a. koppeling) i.p.v. andere auto. En pas nog distributie laten doen en nu komen de voorremmen eraan maar ik denk ook iets met de remdruk. Dus zo in een jaar tijd ongeveer € 2000,- uitgegeven aan allerlei onderhoud met het idee om het beessie van nu 13 jaar oud toch minimaal 3 ton op de teller laten zetten. En afgelopen vakantie deed ie het toch ook nog leuk in de bergen.
Al langere tijd werkt centrale vergrendeling linksachter niet meer, nu begint ook rechtsachter.
Door de zure appel heen bijten, verlies nemen en andere kopen?
Want staat voor ons wel vast dat er weer een octavia (dan een II) combi moet komen.

Auto's, het lijkt de Staats- en de bankgiroloterij ineen wel.

Status auto: Bj. 2002, gekocht 2007
Km stand: 253000
Octavia I Combi
 

Spierings

Forumguru
Je weet wat je hebt en wat eraan zit te komen. Dit moet je afwegen met een andere auto.

De grote vraag is, koop je deze particulier of in een garage met garantie..Bij het eerste zullen er ook nog onkosten bij komen..
 

EdK

Forumguru
Ach denk dat ik het wel vermoed..... niet veel goeds....
De hemel zal niet weggelegd zijn voor me aan mijn eind van me leven.
Maar ach daar is t toch te koud....
 

turboturbo

Forumguru
De grote vraag is, koop je deze particulier of in een garage met garantie..Bij het eerste zullen er ook nog onkosten bij komen..
Kleine nuancering.

Ik heb de afgelopen maanden drie occasions bekeken en proefgereden, en in nog een aantal me telefonisch me verdiept. Allen door een bedrijf aangeboden.

Géén van de occasies had de afgelopen twee jaar überhaupt meer een garage van binnen gezien, allen liepen 1 of zelfs 3 jaar over tijd qua vervanging distributie en soms ook qua km stand, diegenen die ik gezien had waren de remschijven rondom aan vervanging toe, etc, etc. en soms het interieur in erbarmelijke staat...

Ik heb in korte tijd niet zoveel treurig slecht onderhouden occasies gezien. Bij elke auto kwam ik op een garagerekening van bijna 1000,- qua zaken die ik met mijn leken-oog kon zien, reken ik niet mee wat ik niet kon zien en evt verborgen gebreken die nog aan bod kunnen komen. En (bovag) garantie stelt in feite ook niet zoveel voor heb ik al in diverse gevallen kunnen lezen. Dit wordt ook letterlijk aan mij gezegd zo door garages en bedrijven over auto's van 4500,- of goedkoper.

Bij een particulier heb je vind ik diverse voordelen:
- geen afleverkosten (250,- tot 495,-) (!)
- geen garantie kosten waar je toch niks voor krijgt / haalt
- je kunt de eigenaar bevragen op historie.
- je ziet de eigenaar in z'n eigen omgeving (thuis) en ziet hoe hij met z'n spullen omgaat (is maar een indicatie voor hoe hij de auto behandeld heeft, maar toch)
- prijs is lager en compenseert evt onvoorzien onderhoud. Samen met geen afleverkosten en evt meerkosten extra garantie (12 ipv 6 maanden bijv) heb je gewoon een spaarpot voor de eerste reparaties en onderhoud.

Pech of een probleem auto kun je overal treffen; mijne inziens heb je bij een particulier minder kans dan bij een handelaar. Die laatste kan het verder niks schelen en de particulier zal doorgaans zijn auto alleen zelf particulier verkopen als hij achter de kwaliteit van 'zijn' auto staat (oplichters daargelaten)
 
Laatst bewerkt:

woutr

Forumguru
Helemaal met @turboturbo eens, liever bij een particulier kopen dan een dealer en/of handelaar. Liefst een auto die zolang mogelijk bij dezelfde eigenaar is geweest (en zo min mogelijk ex eigenaren heeft) en waarvan het onderhoud bekend is. Maar goed, de vraag die @ebk71 stelt is anders en dat is een hele lastige, wanneer zeg je genoeg is genoeg. Dat hangt natuurlijk van een aantal factoren af, waaronder je portemonnee. Daarentegen, nu weet je wat je hebt en een andere auto gaat je sowieso waarschijnlijk meer dan 3000 kosten, en dan nog evt gebreken afwachten. Van dat geld kan je nog heel wat sleutelen aan je huidige! ;)
 
Helemaal met @turboturbo eens, liever bij een particulier kopen dan een dealer en/of handelaar. Liefst een auto die zolang mogelijk bij dezelfde eigenaar is geweest (en zo min mogelijk ex eigenaren heeft) en waarvan het onderhoud bekend is. Maar goed, de vraag die @ebk71 stelt is anders en dat is een hele lastige, wanneer zeg je genoeg is genoeg. Dat hangt natuurlijk van een aantal factoren af, waaronder je portemonnee. Daarentegen, nu weet je wat je hebt en een andere auto gaat je sowieso waarschijnlijk meer dan 3000 kosten, en dan nog evt gebreken afwachten. Van dat geld kan je nog heel wat sleutelen aan je huidige! ;)
Da's een waarheid als een koe:cheer:
 

Arco

Forumguru
@ebk71
Ik had een Audi Avant van 11 jaar met 270.000 op de teller. Mijn vrouw een Peugeot 208 van 11 jaar.
Op een bepaald moment moest de aandrijfriem van de Audi vervangen worden en begon de motor ook "een bijgeluid" te vertonen.
Op dat moment beslissing genomen om mij een Octavia Combi RS (na veel afwegen tussen standaard Audi of RS) aan te schaffen. Naar dealer geweest, en daar zag mijn vrouw de nieuwe Rapid staan. Toen hebben we een "zotte" keuze gemaakt om 2 auto's tegelijkertijd te kopen.
Ik heb direct de Audi "verkocht" aan de dealer, mijn vrouw heeft de "demowagen" Rapid Spaceback gekocht met 7000 op de teller. Ik heb met haar Peugeot nog 6 maanden rondgereden in afwachting van de RS (om de 2 dagen een band opgepompt omdat die het liet afweten)... Maar zonder kosten overgeschakeld naar nieuwe wagens.
Dus mijn advies: als het begint te kosten -of liefst voor het begint te kosten- overschakelen naar nieuw of meer recent.
Groeten,
Arco
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik las deze week een autoreview waarbij iemand zijn Subaru weg deed vanwege te hoge onderhoudskosten, op een gegeven moment.

Kocht daarna een jongere volledig dealer onderhouden Volvo waar vrijwel meteen hetzelfde liedje zich herhaalde; veel extra onderhoud en reparaties ondanks de jongere leeftijd en lagere km stand.

Je kan het treffen :)
 
Bedankt voor alle reacties. Vandaag wezen kijken naar een Octavia combi en alles leek te kloppen, de prijs was goed en een half jaar garantie en toen maar de knoop doorgehakt.
Het is een elegance business uitvoering en wat ik zelf wel redelijk belangrijk vond is dat bij 80k de distributie gedaan is. Woensdagmiddag dan mogen we haar ophalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arco

Arco

Forumguru
Bedankt voor alle reacties. Vandaag wezen kijken naar een Octavia combi en alles leek te kloppen, de prijs was goed en een half jaar garantie en toen maar de knoop doorgehakt.
Het is een elegance business uitvoering en wat ik zelf wel redelijk belangrijk vond is dat bij 80k de distributie gedaan is. Woensdagmiddag dan mogen we haar ophalen.
Goede beslissing!
 

Cordoba

Forumguru
@ebk71 Hou er rekening mee dat je in het eerste jaar 500-1000 euro aan onverwachte kosten krijgt bij je nieuwe auto. Niet omdat de auto slecht is, maar bijv. omdat ie lang heeft stilgestaan, of je de auto op een andere manier gaat gebruiken dan waarop ie tot nu toe gebruikt is. Dat betekent gewoon dat er zaken boven komen die niemand verwacht of kon voorspellen. Een mooi voorbeeld: mijn huidige Fabia gekocht, met een aantal zaken waarvan ik wist dat ze moesten gebeuren. Daarbuiten na een maand of 3-4 toch een microswitch in het portierslot dat het af liet weten (vaker voorkomend probleem, maar nooit te voorspellen) en een klein jaar na aankoop de stelmotoren voor de verwarming en recirculatieklep moeten vervangen (pas toen bleek dat de dealer die reparatie toch niet zo geweldig had uitgevoerd in opdracht van de verkoper). In mijn geval wat ergernis, maar allemaal wat te laat na de inkoop om terug te gaan naar de verkoper, maar het geeft aan dat ook een verkoper die te goeder trouw is, toch wel eens een minder goede auto verkoopt dan ie denkt.
 
Bovenaan Onderaan