Toch nog eens over die Columbus firmware updates

Dag allemaal. Dit is mijn eerste post. Mijn voorstelberichtje heb ik net af, maar ik heb natuurlijk ook wat te vragen.

Vandaag heb ik een achteruitrijdcamera in mijn Octavia III in laten bouwen. Dat ging lastiger dan de inbouwer dacht, want de slijptol moest er aan te pas komen. Kennelijk heb ik een van de allereerste wagens uit de III serie, toen de camera nog niet als optie leverbaar was. Hij was er 3,5 uur mee bezig en normaal kost het minder dan 2 uur.

Het is wel gelukt en het werkt op zich goed, maar het display ziet er iets anders uit dan normaal gesproken, zegt de inbouwer. Je ziet bovenop het camerabeeld namelijk de auto van boven, inclusief sensorinformatie. Maar bij mij staat die informatie in een zwart vlak, wat normaal transparant moet zijn. Dat blokkeert dus de linker 1/4e ruimte van het beeld. Weliswaar kun je dat wegschuiven, maar het zou toch aardig zijn om het tegelijk te kunnen zien.

Nu blijkt mijn Columbus een zeer oude firmware te hebben: S0196. (De H-waarde, Hardware neem ik aan, is 41.) Dat zou kunnen verklaren waarom bij mij die weergave niet transparant is.

Ik probeer me in te lezen over het updaten, maar veel posts zijn wel wat cryptisch. Daarnaast vraag ik me af wat er met al die instellingen gebeurt, waarom die files van een forum over Volkswagens moeten komen (hoe weet die unit dan dat-ie in een Octavia zit als ik alles formatteer bij een update?) en de links naar de firmware zijn verouderd: de site http://www.rnsfirmware.com/ is nu under construction.

Ik heb ook dit kennisbank artikel gelezen, maar dat hielp ook niet echt. Het begint meteen met een 'geheim menu' en VIER modelcodes voor de Columbus, maar legt niet uit wat de evt. verschillen en beperkingen daarvan zijn.

Dus... wie weet een antwoord op een of meer van de volgende vragen:

Wat moet ik vooraf controleren en hoe?

Waar kan ik de juiste ISO tegenwoordig downloaden? Of heeft iemand een CD te leen?

Wat gebeurt er met mijn huidige instellingen en voertuiginfo? Kan ik die ergens opslaan of is dat niet nodig?

Alvast dank voor het lezen!

hemi24

Forumguru
Ik krijg het idee, dat je je goed hebt ingelezen op het oudere model van de Columbus, namelijk het RNS-510 model wat o.a. in de O2 geleverd werd...

Michelv.

Forumguru
Updaten kan gewoon, heb ik ook gedaan en heb een update van begin dit jaar voor de "oude" MIB er nu op zitten.

Is de "0411" trouwens en heb hem vooral ook geupdate voor de transparantie voor de Camerabeelden. En voor mijn Canton systeem schijnt deze Firmware veel beter te zijn.

Ik krijg het idee, dat je je goed hebt ingelezen op het oudere model van de Columbus, namelijk het RNS-510 model wat o.a. in de O2 geleverd werd...

Hee, bedankt. Kan ik weer een deel van de puzzel wegstrepen. (Ik weet dat je het niet zei om te helpen, maar toch bedankt.)

Anyway, de vraag nu wat korter:
- Wat is de procedure om vanaf firmware S0196 te updaten naar iets couranters en WAAR staan die files?

Bovenaan Onderaan