toch weer vraagje over bobines

dok

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik rij sinds 1 jaar in een Octavia 1.8t 20v, met 195pk. 82000km.
In een jaar tijd, nu 30000km later, werd in totaal 7 keer een bobine vernieuwd. :1884:
De laatste keer een maand geleden. Toen op aanraden van een kennis die zelf een garage runt direct alle 4 de bobines vervangen. Wat mij direct opviel was dat de auto nu eindelijk zonder kleine schokjes optrok. Volgens hem is het beter dat als er 1 bobine stuk is, je ook maar direct de andere bobines moet vervangen. Ik kan hem nu geen ongelijk geven omdat de auto nu beter rijdt dan ooit.
Al met al is mijn vertrouwen in de auto verdwenen, jammer maar ja, iedere 2 maanden naar de garage is echt vervelend. Opvallend dat de Skoda dealer (Eindhoven) het nooit voor elkaar heeft gekregen wat mij kennis wel is gelukt. :super:
Die Skodadealer vermijdt ik in ieder geval. Die doet niets anders dan uitlezen en denken zelf niet na. Irritant. Ik ga daar ook nooit meer naar toe. Ik koop in ieder geval maar weer 4 reserve bobines voordat we naar Italie rijden. Tja, de auto krijgt nog 1 kans....

Oja, de vraag, zou het kunnen zijn, omdat de auto door de vorige eigenaar getuned is, dat de bobines daardoor ook sneller stuk gaan?
Is de extra warmte productie daarvan de oorzaak?

Gieliovd

Forumguru
Wat pas je aan met tuning?

Turbodruk, inspuiting van brandstof.... wat nog meer?

Ik neem aan dat de ontsteking niet aangepast is, dus of dit effect heeft?

Het blijft heel vervelend.

dok

Nieuw lid
Ik weet niet wanneer, hoe en door wie de auto getuned is. Ik heb een afspraak gemaakt met JD enginering te Lochem om de auto eens op de powerrollerband te zetten en te kijken of er nog iets aan de afstelling veranderd kan of moet worden.

TurboBooster

Forumguru
Die van mij is ook getuned naar 195 PK doch ik heb total geen problemen.
Het enige wat 2 maal vrij snel na elkaar defect is geraakt is de remlicht-schakelaar doch dat heeft geen invloed op het tunen van de motor.

TB.

plaza