toch weer vraagje over bobines

dok

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik rij sinds 1 jaar in een Octavia 1.8t 20v, met 195pk. 82000km.
In een jaar tijd, nu 30000km later, werd in totaal 7 keer een bobine vernieuwd. :1884:
De laatste keer een maand geleden. Toen op aanraden van een kennis die zelf een garage runt direct alle 4 de bobines vervangen. Wat mij direct opviel was dat de auto nu eindelijk zonder kleine schokjes optrok. Volgens hem is het beter dat als er 1 bobine stuk is, je ook maar direct de andere bobines moet vervangen. Ik kan hem nu geen ongelijk geven omdat de auto nu beter rijdt dan ooit.
Al met al is mijn vertrouwen in de auto verdwenen, jammer maar ja, iedere 2 maanden naar de garage is echt vervelend. Opvallend dat de Skoda dealer (Eindhoven) het nooit voor elkaar heeft gekregen wat mij kennis wel is gelukt. :super:
Die Skodadealer vermijdt ik in ieder geval. Die doet niets anders dan uitlezen en denken zelf niet na. Irritant. Ik ga daar ook nooit meer naar toe. Ik koop in ieder geval maar weer 4 reserve bobines voordat we naar Italie rijden. Tja, de auto krijgt nog 1 kans....

Oja, de vraag, zou het kunnen zijn, omdat de auto door de vorige eigenaar getuned is, dat de bobines daardoor ook sneller stuk gaan?
Is de extra warmte productie daarvan de oorzaak?
 

Gieliovd

Forumguru
Wat pas je aan met tuning?

Turbodruk, inspuiting van brandstof.... wat nog meer?

Ik neem aan dat de ontsteking niet aangepast is, dus of dit effect heeft?

Het blijft heel vervelend.
 

dok

Nieuw lid
Ik weet niet wanneer, hoe en door wie de auto getuned is. Ik heb een afspraak gemaakt met JD enginering te Lochem om de auto eens op de powerrollerband te zetten en te kijken of er nog iets aan de afstelling veranderd kan of moet worden.
 

TurboBooster

Forumguru
Die van mij is ook getuned naar 195 PK doch ik heb total geen problemen.
Het enige wat 2 maal vrij snel na elkaar defect is geraakt is de remlicht-schakelaar doch dat heeft geen invloed op het tunen van de motor.

TB.
 

plaza

Forumguru
bobine

Ik heb met mijn vorige RS 1 ook alle bobine's moeten vervangen.
Dit gebeurd onder garantie omdat alle bobine's tot +/- 2002 geen
goede fabricage waren. ( gehele VW groep )
Een goede tip als je toch naar JD gaat : laat je informeren over de
resultaten van een JD chip met Milltek uitlaat,
Mijn RS 1 zat op 245 PK en 385 NM. SUPERRRRR Rijkwaliteit.
 

dok

Nieuw lid
bobines/ JD enginering

Ik heb met mijn vorige RS 1 ook alle bobine's moeten vervangen.
Dit gebeurd onder garantie omdat alle bobine's tot +/- 2002 geen
goede fabricage waren. ( gehele VW groep )
Een goede tip als je toch naar JD gaat : laat je informeren over de
resultaten van een JD chip met Milltek uitlaat,
Mijn RS 1 zat op 245 PK en 385 NM. SUPERRRRR Rijkwaliteit.


Bedankt voor je reactie,
JD heeft mijn auto op de rollerbank gezet, 210pk en 340nm koppel, (98 octaan) en dat zonder Milltek uitlaat (toch dus 15pk en 45nm meer trekkracht dan waar de dealer meer adverteerde voordat ik de auto kocht) , helaas liet de uitdraai wel rond de 3500 toeren en 4500 toeren een dipje zien in verloop van grafiek dat je ook voelt bij acceleren. Gevoel alsof de motor heel even inhoudt, jammer, maar mee te leven, ik weet nu tenminste waar het aan ligt, JD kan dit verhelpen maar ik moet dan wel het volledige bedrag a 700 euro's betalen, das voor 10 pk extra en een iets betere respons van de motor voor mij toch te veel. Ik weet helaas niet waar de vorige eigenaar zijn auto heeft laten chippen. JD gaf aan dat er verder geen bijzonderheden waren en bevestigde het verhaal over de kwetsbare bobines. er zitten nu (de laatste) R versies in.
Inderdaad de prestaties zijn erg goed, met name vanaf 100km/h, ik hou niet zo van stoplicht sprintjes, het mechaniek volgens mij ook niet, komt dus goed uit.
 

dok

Nieuw lid
bobines / Jd enginering

Bedankt voor je reactie,
JD heeft mijn auto op de rollerbank gezet, 210pk en 340nm koppel, (98 octaan) en dat zonder Milltek uitlaat (toch dus 15pk en 45nm meer trekkracht dan waar de dealer meer adverteerde voordat ik de auto kocht) , helaas liet de uitdraai wel rond de 3500 toeren en 4500 toeren een dipje zien in verloop van grafiek dat je ook voelt bij acceleren. Gevoel alsof de motor heel even inhoudt, jammer, maar mee te leven, ik weet nu tenminste waar het aan ligt, JD kan dit verhelpen maar ik moet dan wel het volledige bedrag a 700 euro's betalen, das voor 10 pk extra en een iets betere respons van de motor voor mij toch te veel. Ik weet helaas niet waar de vorige eigenaar zijn auto heeft laten chippen. JD gaf aan dat er verder geen bijzonderheden waren en bevestigde het verhaal over de kwetsbare bobines. er zitten nu (de laatste) R versies in.
Inderdaad de prestaties zijn erg goed, met name vanaf 100km/h, ik hou niet zo van stoplicht sprintjes, het mechaniek volgens mij ook niet, komt dus goed uit.

O ja, ik ging ook naar JD om een dumpvalve in te laten bouwen, tja, er zat dus al een dumpvalve in, was mij niet opgevallen..., blijkt geslotentype te zijn die dus geen sis geluiden maakt bij overschakelen. Blijkt de vorige eigenaar toch wel zuinig op deze auto/ turbo te zijn geweest, geeft weer een beter gevoel....
 

van_der_P

Senior Member
Als die bobine de zwakke schakel is waarom gebruik je dan niet eens een bobine van een ander goed (europees) merk ?
 

purk

Senior Member
misschien omdat dit niet past?!

Maar volgens mij ligt het bij de turbomotoren aan de hitte, bobine's worden te heet. Haal de afdekkking eraf wil misschien wel helpen.
 
A

andreg

Die laatste type bobines zijn goed en gaan eigenlijk niet meer kapot. Je hoort bijna niemand meer met stukke bobines. Ik heb het zelfde gehad namelijk. Heel irritand.
 
Opvallend dat de Skoda dealer (Eindhoven) het nooit voor elkaar heeft gekregen wat mij kennis wel is gelukt. :super:
Die Skodadealer vermijdt ik in ieder geval. Die doet niets anders dan uitlezen en denken zelf niet na. Irritant. Ik ga daar ook nooit meer naar toe.

En welke Dealer was dat dan, woon zelf ook in Eindhoven,
dan weet ik waar ik op moet letten :(

grtz!
 

EdK

Forumguru
Die laatste type bobines zijn goed en gaan eigenlijk niet meer kapot. Je hoort bijna niemand meer met stukke bobines. Ik heb het zelfde gehad namelijk. Heel irritand.


Snap ook niet hoe die 2 bobines met die blauwe cover geheel links van je bericht ( plaatje ) stuk kunnen gaan ??
Moet je ook wel met beleid behandellen, de eigenaresse vind dit ook fijner !! :D:D:D:D
 
Bovenaan Onderaan