Toelaatbaar gewicht geremde aanhanger slechts 900 kg!

duopenotti

Senior Member
Hallootjes,

Het valt me op dat mijn Rapid (1.2 tsi 90 pk.) maar een aanhanger van maximaal 900 kg gewicht mag trekken. Zelfs de lichtere Fabia mag met de dezelfde motor meer trekken nml. 1000 kg.
Een Octavia me de nieuwe 1.0 tsi met 115 pk. weegt slechts ongeveer 80 kg meer maar mag zelfs 1300 kg. trekken.
Heeft iemand enig idee waarom dat zo is? Motorisch lijkt hij me genoeg vermogen te hebben en gewicht-technisch kan ik het dus ook niet verklaren.
Iemand enig idee?

octavia99

Senior Member
Ook de remmen spelen mee.
De 86 pk (900kg) heeft trommel remmen en de 105 pk (1100 kg) heeft schijfremmen achter.
Nu weet ik niet hoe het zit bij uw 90 pk versie.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn fabia 1.4tdi greenline volgens mij 800 geremd. De fabia 1.9tdi 1200.
Mijn Fabia Greenline is een 1.2 TDI - de jouwe zou dat ook moeten zijn want bij mijn weten bestaat er geen 1.4 Greenline versie.
En ondanks de trommels achter mag hij gewoon 1000 kg trekken.

Niels83

Forumguru
Mijn Fabia Greenline is een 1.2 TDI - de jouwe zou dat ook moeten zijn want bij mijn weten bestaat er geen 1.4 Greenline versie.
En ondanks de trommels achter mag hij gewoon 1000 kg trekken.

Dan klopt jouw weten dus niet... geeft niet, maar komt wat bijdehand over als je iemand gaat vertellen dat hij niet de auto kan hebben die hij heeft.

En nog steeda 450kg ongeremd en 800 geremd. Ook trommels achter, meer pk dan de 1.2, onderstel volgens mij het zelfde dus lijkt haast wel willekeur.

De 1.9 is een hatchback dus lichter, heeft achter ook trommels. Alleen meer pk, die niet echt op de weg terecht komen, en die mag 1200 geremd trekken..

Laatst bewerkt:
Ik had hiervoor een toledo met schijfremmen achter (als optie gekozen toen) ook een 1.2 6 bak 105pk en die mocht 1100 trekken idd

duopenotti

Senior Member
Voor zover ik kan beoordelen zijn mijn trommels achter groter dan die van mijn vorige auto. de fabia 1.2 tdi greenline. Ik vind hem ook beter remmen dan mijn oude faab. Het zou ook beleid van Skoda kunnen zijn om daarin wat te sturen. Wil je een trekauto dan moet je de Octavia kopen en mogen de modellen daaronder niet te veel kunnen trekken. Zou mij niet verbazen.

Atria

Actief lid
Het zal denk ik met de versnellingsbakverhoudingen te maken hebben, wellicht heeft de 90 PK wat langere versnellingen waardoor hij minder goed kan wegrijden op een helling (met aanhanger)??. Heeft de 105 pk ook geen 6 versnellingsbak?
De trekhaak/carrosserie kan ongetwijfeld technisch meer hebben. Mijn (in bestelling staande) Toledo 1.4 tsi mag 1200 kg geremd trekken.

duopenotti

Senior Member
Ik heb een DSG en het grappige is dat deze ongeremd (iets) meer mag trekken dan de handbak versie. Geremd maken ze echter geen verschil ondanks de 2 extra versnellingen.

Noord26

Forumguru
Koelingscapaciteit is de grootste factor.

Normale Kia Rio mag niets trekken. Met grotere koelcapaciteit motor (ventilator/radiator) mag hij 1300kg trekken.

E

Ex-lid 2926

@duopenotti Dat ligt aan het ledig gewicht van je auto. Het maximum trekgewicht van een ongeremde aanhangwagen bedraagt de helft van het ledig gewicht van de trekkende auto tot een maximum van 750 kg. Het leeggewicht van een Rapid met DSG is hoger dan het leeggewicht van een Rapid met handbak.
Verder is het gewoon jammer dat Skoda het maximale trekgewicht van de Rapid (met de sterkere motoren) niet op 1200 kg heeft gezet zoals o.a. Renault dat heeft gedaan met de Clio(Estate). Veel kleinere caravans hebben een max. toelaatbaar gewicht van 1200 kg, waardoor de Rapid niet vaak op het verlanglijstje van de caravanner staat.
Skoda heeft jarenlang goede sier gemaakt als het automerk voor de caravanbezitter. Zelfs een paar keer op plek 1 in de caravantrekker van het jaar verkiezing. Ook de heel veel verkochte (geleasede) Octavia III Greenline is niet geschikt als caravantrekker. Het maximum trekgewicht heeft Skoda bepaald op een schamele 1000 kg. Totaal ongeschikt voor het trekken van een caravan, flinke boot of paardentrailer Gelukkig mag de nieuwe Octavia 1.0 weer 1300 kg aan de haak hebben.

Canon-Eye

Forumguru
Veel kleinere caravans hebben een max. toelaatbaar gewicht van 1200 kg, waardoor de Rapid niet vaak op het verlanglijstje van de caravanner staat.
Dat is inderdaad een van de twee hoofdredenen dat een Rapid niet op mijn lijstjes voorkomt: onze Eriba Touring mag 1200 kg wegen.
De andere reden is het niet leverbaar zijn van dakrails op de combi. Ik wil namelijk zonder gedoe met krassende voetjes/grijpers mijn dakdragers voor de kajak erop kunnen zetten.

Vergeet vooral ook de emissie wetgeving niet, bij mijn (toen) nieuwe V70 werd de maximale aanhanger massa 300 kg verlaagd door het RDW ivm Milieu eisen. De auto zelf was niets aan veranderd !!

Bovenaan Onderaan