Toerental en roettest?

hemi24

Forumguru
Een goede vriend van me rijdt een A4 met de 2.0 CR TDI, en van hem begreep ik dat de motor met de bak in neutraal is afgeregeld op max 2500 omwentelingen per minuut.

Voorzichtig even geprobeerd bij mijn 1.6 CR TDI en inderdaad, gaat niet door de 2500..!

Op zich natuurlijk een feit waar niemand van wakker zal liggen, maar bij mij kwam de vraag bovenborrelen, hoe dit t.z.t. met de jaarlijkse apk en de (nutteloze) roetmeting zal gaan... :crazy:

skodaboy

Forumguru
zijn de CR motoren dan 'begrenst' op stationair toerental?
mijn 02 van 2008 (1.9tdi) die trapt ik zonder problemen in neutraal tot 4000 rpm en meer.
laatst op de apk plankgas,vol in het rood...
of het gezond is voor de motor zal ik maar in het midden laten he :smiley29:

hemi24

Forumguru
mijn 02 van 2008 (1.9tdi) die trapt ik zonder problemen in neutraal tot 4000 rpm en meer.

Inderdaad, mijn vorige 02, een 1.9TDI uit 2007 was eveneens niet begrenst...

APK met een auto uit 2008? Een diesel hoeft de eerste keer pas naar de APK na 3 jaar, dus dat zou 2011 moeten zijn. Nieuwere benzine auto's (ik weet niet meer precies vanaf welk bouwjaar, ik meen van na 2005) hoeven pas na 4 jaar en dan de eerste 2x erna om de 2 jaar. Met een 8 jaar oude benzineauto hoef je pas elk jaar naar de APK

skodaboy

Forumguru
APK met een auto uit 2008? Een diesel hoeft de eerste keer pas naar de APK na 3 jaar, dus dat zou 2011 moeten zijn. Nieuwere benzine auto's (ik weet niet meer precies vanaf welk bouwjaar, ik meen van na 2005) hoeven pas na 4 jaar en dan de eerste 2x erna om de 2 jaar. Met een 8 jaar oude benzineauto hoef je pas elk jaar naar de APK

m'n 02 4X4 heeft een trekhaak en is gekeurd op het max. sleepgewicht (1600kg) dus moet m'n auto ook jaarlijks naar de apk gaan.

Bovenaan Onderaan