Toerental probleem

neoproject

Actief lid
Hey,

Mijn skoda fabia 1 1.4TDI die nu bijna 3 jaar oud is (maart) heeft blijkbaar een probleem met het toerental. Ik merkte dit net op toen ik hem herstarte na een langere rit te hebben gereden. Het toertal stond hoger dan normaal stationair. Toen ik met mijn voet onder het pedaal, de gaspedaal omhoog duwde zakte het toerental terug naar een normaal niveau. Ik hoop dat het een soort shoke(?) is van vroeger en niet een hangende gaspedaal??? Dat de shoke zou aanslaan zou op zich al raar zijn want de motor stond warm genoeg.

Klinkt dit probleem iemand bekend in de oren?

Ik weet niet of dit het volgende voorval aan hierboven geralateerd is maar ik heb vorige week bijna een ongeval gehad. Toen ik een weg indraaide (ok ik gaf gas bij maar niet meer als anders) verloor ik alle controle over mijn wagen. Hij slingerde van links naar rechts over de weg, en dit drie keer kort na elkaar. Gelukkig heb ik het aankomende verkeer en enkele geparkeerde wagens op het nippertje kunnen ontwijken. Achteraf dacht ik dat mijn wagen slipte op bladeren op de weg of een oliespoor in de bocht maar met het toerental probleem begin ik al meer te twijfelen. Ik hoop echt niet dat beide problemen met elkaar te maken hebben. Met al die verhalen over de gaspedaal bij Toyota begint een mens al eens na te denken.

Zou iemand de meest plausibele oorzaak voor het toerental kunnen raden op basis van wat ik hierboven beschreven heb?

PS de voorbanden zijn nog geen 6 maanden oud.

alvast bedankt voor jullie reactie!
 

darkprojectx

Forumguru
zover mij bekend is heb je een elektronisch geregelde gasklep, deze wil nog weleens vervuilen. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de auto laten uitlezen, en de gasklep laten reinigen. Ik denk dat je dan al van je probleem af bent.
Ik zou het niet zoeken in je bijna ongeval wat gelukkig goed is afgelopen :xyxthumbs:
 

joergarms

Senior Member
Een diesel heeft geen gasklep en kan dus ook niet vervuilen.
Een diesel heeft ook geen choke, die eventueel zou kunnen blijven hangen.

Het is een electronisch geregeld gaspedaal, zogenaamd "drive by wire" Het kan dus zijn dat de potmeter in je pedaal misschien niet helemaal goed werkt.
Voor de zekerheid eens uit laten lezen, misschien gaat het pedaal wel "te stroef" en dat ie daardoor bleef hangen.

Wat dat slippen betreft, leeftijd van banden zegt niet alles, kwaliteit daarentegen wel, wat voor type banden heb je?
Vergeet niet, een diesel heeft bij weinig toeren al behoorlijk wat koppel en kan dan al redelijk snel slippen op de voorwielen. Zeker i.c.m. een vervuilde straat gaat dat nog sneller.
 

neoproject

Actief lid
ok ik zal zeker zaterdag een uitlezing laten doen.


Vanmorgen had hij totaal geen kuren meer, het toerental stond constant correct. Stationair op 900 toeren.

Wat ik wel niet goed snap is dat ik met mijn rechtervoet onder mijn pedaal het pedaal kon omhoogduwen om zo het toerental te laten zakken. Kan dit dan nog aan die vervuiling te wijten zijn?

Ik heb dezelfde banden genomen als ik van de fabriek kreeg omdat ik er nogal tevreden over was. Dunlops SP Sport R15 en ik denk 210 ofzo...
 

joergarms

Senior Member
Vervuiling?? Ik denk eerder een stroef lopend/ scharnierend pedaal.

DE bandenkeus is niet verkeerd, dat is gewoon een a-merkband.
Ik zou voor je eigen geruststelling gewoon ff langs je dealer rijden.
 

neoproject

Actief lid
Morgen om 4 uur een afspraak met de garage. Dan gaat de diagnosticus onderzoeken wat er mis is. Hopelijk valt het goed mee.
 

Gieliovd

Forumguru
Gaspedaal gewoon gangbaar maken en dan blijft je gas ook niet meer hangen waardoor je als een malle door de bocht ging.
 

Gieliovd

Forumguru
De gaspedaal constructie is een stukje mechaniek. Pedaal, ophangpunt, veren, asjes, rubber, vet, elektronische opnemer etc...

Als dit stroef loopt dan blijft je pedaal dus hangen.

Gangbaar maken is dus schoonmaken en zorgen dat alles weer vrij en soepel loopt.
 

van_der_P

Senior Member
Zou het ook niet te maken kunnen hebben met de carterontluchting. Dat er motorolie boven de zuigers kwam, en de motor ophol sloeg. Vroeger hoorde ik dat, dat bij VW motoren voorkwam.
 

neoproject

Actief lid
Ik ga iets moeten opbichten. Ik heb men afspraak met de garage toen opgezegd. Ik weet dat het wss beter is om wel te gaan maar financieel vonden we dat ff te gevaarlijk. We zitten met verbouwingen in het huis en daarom hebben we besloten nog ff te wachten. Het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan....

Ik heb ook toch eens gecheckt of het niet het voetmatje kon zijn en dat was idd ook een beetje gekruld. Ik ben niet echt overtuigd of het dat was maar wie weet...

Ik zal in iedergeval zeker de boordcomputer laten uitlezen op fouten indien ik terug naar de garage ga en zal jullie zeker op de hoogte houden.

Ondertussen blijf ik heel alert rijden en neem ik men bochten een beetje bejaardeman-achtig :tongue:

Greetz
 
Bovenaan Onderaan