Toerental

Eduardo

Forumguru
Hallo Yeti-vrienden,

Deze zomer gaan we voor het eerst met onze Yeti 1.2TSI naar het buitenland.
Central-massif in Frankrijk, dus zal de Yeti wel een paar aardige klimmetjes voor z'n kiezen krijgen.
Hij heeft natuurlijk al bij weinig toeren z'n max koppel, maar ik vraag me af bij welk toerental hij zich het meest in z'n element voelt tijdens een fikse klim.
Wie heeft er ervaringen op dit punt ?

Vr.groet,
Eduardo
Een nog steeds super-tevreden Yeti rijder...... :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Probeer een koppelkromme te achterhalen (mogelijk in het instructieboekje, dat was althans vroeger wel de gewoonte) en kijk naar het toerengebied waarbij minstens 80% van het maximumkoppel beschikbaar is.
Blijf zoveel mogelijk in die range, dan gaat-ie fluitend naar boven! :jaja:
 

Tachi

Actief lid
Als je het gevoel hebt dat de klim langzamer gaat gewoon terugschakelen. Je zult merken dat de auto in de lagere versnelling rapper reageert bij extra gas geven bijvoorbeeld. Met alleen koppel kom je de berg niet op, je hebt ook vermogen nodig en die zitten in de hogere toeren.
Wat vaak vergeten wordt. Ook terugschakelen als je merkt dat de auto versnelt en dat je vaak moet remmen om de snelheid eruit te halen. Je rijdt in lagere versnelling met hogere toeren dan en je merkt bij het gas los laten dat de auto al op de motor remt, waardoor je minder je remmen hoeft te gebruiken en de remmen dus minder snel warm worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zolang je bij het opschakelen maar niet terugvalt tot minder dan pakweg 1500 à 2000 toeren (én de motor het in die versnelling ook nog toestaat om eventueel te versnellen) zit je gewoon meer dan prima.
Als hij dan niet meer wil optoeren, dan doe je er verstandiger aan om op die helling een tandje terug te gaan, want dan loopt-ie wel zo'n beetje op z'n tenen...
 

turboturbo

Forumguru
Wat @Tachi en @Canon-Eye zeggen.
Toeren maken!
Wees niet bang als die toerenteller steeds verder omhoog gaat: op deze manier kan je motor de beste prestaties leveren en je koelsysteem het best functioneren.
Even wat extra vermogen nodig? Zet de airco tijdelijk uit. Natuurlijk geldt: overdaad schaadt, dus maak het niet te bont. Een goede graadmeter is je gaspedaal. Zorg ervoor dat je deze niet meer dan twee derde intrapt. Spaar je koppeling en houd genoeg afstand van je voorligger, zodat je grotere stukken ineens kunt afleggen (in plaats van 30 keer een meter).

Helling af
Bergje af? Schakel ook nu tijdig terug. Zo kun je op de motor afremmen.

Spaar je remmen
Je hebt nu tijdig teruggeschakeld en rolt de helling af. Misschien zelfs wel in de eerste versnelling. Denk nu aan je remmen en ga deze niet langdurig belasten door het rempedaal continu deels in te trappen. Rem liever af en toe kort en krachtig.
Verder lezen:
http://www.tuning-gids.nl/rijden_in_de_bergen_tips_bergpas.htm
en
'Vergeet het nieuwe rijden':
Laat 'm vooral niet in een te hoge versnelling bergopwaarts zwoegen want dan wordt de motor zwaar belast met minder koeling. Een goede vuistregel: als je het gas intrapt, moet de auto nog kunnen versnellen.

Toeren draaien is nog meer het devies bij het rijden met een caravan, want dan heeft de auto het nog zwaarder. Hou de motor goed op toeren om oververhitting te voorkomen
 

Eduardo

Forumguru
Na terugkomst van vakantie kan ik melden dat de Yeti 1.2 TSI zich tijdens stevige hellingen rond de 3000 tpm het best in z'n vel zit. Lange hellingen van rond de 8% nam hij moeiteloos in de 5e versnelling, 110 km/h.
 
Bovenaan Onderaan