Tot wanhoop gedreven door mijn Skoda

mhens

Lid
Beste medeforummers,

ik ben lange tijd niet actief geweest op het forum maar sommigen kennen mij misschien nog wel; ik heb inmiddels 5 jaar een Skoda Fabia Combi 1.4 Elegance AUT waar ik grotendeels superfijn mee heb gereden. Het is een lekkere ruime auto en nog eens luxe uitgevoerd ook dus ik voelde me altijd de koning op de weg.

Sinds een aantal maanden ervaar ik echter problemen met de auto waar ik moedeloos van wordt. Het probleem is dat bij tijd en wijle de motor gewoon BAM uitvalt... Dat kan bij 50km/u voordoen of op de snelweg met 120 km/u...

Het komt ongeveer 1 keer in de 2 dagen voor; meestal is de kans het grootst als ik minimaal 15 minuten heb gereden. Je voelt het ook aankomen; juist als je wilt optrekken (bijvoorbeeld vanuit stilstand of een inhaalpoging doet) begint de motor te schokken en te haperen alsof ie op het punt staat uit te vallen. Als ik stop met acceleren en probeer constante snelheid te houden dan houdt dat gestotter op. Weer gas geven voor een paar seconden en de RPM teller valt in één keer naar 0 RPM. Motor valt echt helemaal uit en na 2 seconden begint het olielampje te piepen. Herstarten van de motor en je kan doorgaans weer even vooruit.

Als dit gebeurt gaan er geen storingslampjes branden. Zelfs geen motormanagement lampje(!). Garage heeft hem paar keer uitgelezen en gezien dat er af en toe meldingen staan dat ECU niet bereikt kan worden maar niet altijd.

De laatste keer dat het gebeurde en de motor uitviel had ik net genoeg momentum om uit te kunnen rollen naar de garage. Ik had de motor niet herstart of wat dan ook maar precies zo gebracht als toen hij uitviel. De garage wilde op *dat* moment dus de boordcomputer uitlezen voor problemen maar de computer liet zich niet uitlezen. Er was geen verbinding mogelijk tussen de diagnose apparatuur en de computer. Auto herstarten en de computer was weer uit te lezen.

De conclusie is gesteld dat de ECU dus kapot is en we hebben op onderdelenlijn een vervanging gevonden. Echter, herprogrammeren lukte niet :( Ik laat dat maandag bij een officiele dealer nog eens proberen maar ik begin me toch een beetje af te vragen of dit wel een goede diagnose is?

Ik vind het raar dat een defecte computer alleen problemen geeft als je veel vermogen vraagt van de motor (bij optrekken van stilstand en inhalen). Aan de andere kant - een gebrek aan andere error codes geeft me geen betere hint.

Heeft iemand nog enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Als het maandag niet lukt ben ik bang dat ik eieren voor mijn geld kies een andere auto ga proberen.

Your thoughts are most appreciated!
 

EdK

Forumguru
Brandstoffilter al eens vervangen ?
Werkt de ontluchting van je tankdop nog ? is deze niet toevallig verstopt waardoor je een vacuum in je tank trekt en dus de brandstof toevoer hapert ?
 

mhens

Lid
Brandstoffilter al eens vervangen ?
Werkt de ontluchting van je tankdop nog ? is deze niet toevallig verstopt waardoor je een vacuum in je tank trekt en dus de brandstof toevoer hapert ?

Deze twee dingen waren inderdaad als eerste door de garage gecheckt en gecontroleerd. Ik neem daarom aan dat deze het niet aan deze dingen ligt. Wel bedankt voor het meedenken; ik zal het in ieder geval nog een keer voor de zekerheid onder zijn aandacht brengen!
 

Cordoba

Forumguru
Het kan ook zijn dat de stroomvoorziening van de ECU het probleem is. Als de constante 12V of de massa-aansluiting van de ECU niet goed is (bijv. door corrosie op een stekkerverbinding), kun je vergelijkbare problemen verwachten. Ik zou niet naar een dealer gaan: niet altijd deskundig, wel duur en vaak weinig interesse voor oudere auto's omdat men 'daar niet genoeg geld aan verdient'. Ik ben even kwijt in welke regio je woont, maar is een afspraak met bijvoorbeeld Vagtechniek in Nuenen of JB-autoservice in Dieverbrug geen betere optie?

Luchtfilter (voor de motor) ook gecheckt?
 

EdK

Forumguru
Dan zou ik voor VAG TEchniek kiezen al is het misschien eer rot eind rijden met enkele keren een uitval onderweg
 

mhens

Lid
Hi Cordoba en EDK, dank voor jullie tips! Ik ga mijn garage jullie tips forwarden om te kijken of we alles nog eens kunnen nalopen. Mijn garage vindt het ook erg frustrerend dat hij de oorzaak niet kan vinden en we hopen er alsnog achter te komen! I'll keep you guys posted!
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb in een ver verleden een probleem gehad waarbij de massakabel tussen chassis en blok gebroken was. Dan doet de auto het helemaal niet meer overigens, maar wellicht slecht contact?
Ik heb ook ooit water in de ECU gehad doordat de afvoer verstopt zat met bladeren..

Ook is er een "bekend" probleem (bij de Golf IV - achtigen in ieder geval) waarbij de stroomverdeler op de accu zit en problemen geeft. Nu weet ik niet of dat bij een Fabia ook zo is, maar wellicht het onderzoeken waard.

Verder zekeringen een keer opschuren en weer terug plaatsen?
Uitlezen met VCDS en kijken of er meldingen instaan waar je wat mee zou kunnen?
 

mhens

Lid
Hallo forumgenoten!

Vandaag is de Faab dus bij een erkend Skoda dealer geweest en de boordcomputer bleek door hen wel succesvol overgezet te kunnen worden! Ik heb dit bij Wittebrug Forepark Den Haag laten doen en werd vriendelijk geholpen. Ook de afspraken omtrent maximale arbeidskosten en vervangend vervoer waren allemaal prima nagekomen dus dat is ook wel leuk om te vermelden!

Helaas bleek echter dat het wisselen van de ECU het probleem niet heeft opgelost. Ook zei hebben na het verwisselen een proefrit gemaakt waarbij de auto uitgevallen is. Wederom meldingen bij uitlezen dat er communicatiestoring was. Dat is dus erg triest.

Ik heb hiermee de hoop en vooral geduld opgegeven; ik ben nu al een tijd lang aan de slag geweest met fout laten zoeken en voor mij is de lol er een beetje vanaf. Bovendien lijkt de auto steeds sneller te stotteren en uit te vallen en is het dus echt een gevaar op de weg geworden :(

Hoe spijtig ik het ook vind, en alle hulp van jullie ten spijt, denk ik dus dat ik binnenkort afscheid ga nemen van deze anderszins heerlijke auto. Of mijn volgende auto ook een Skoda wordt durf ik nog niet te zeggen; op dit moment ben ik aan het kijken naar mijn oude vertrouwde Suzuki merk ofschoon ik ook nog een beetje Skoda in de gaten houd.

Thanks iedereen voor jullie zorgen :*
 

Cordoba

Forumguru
Jammer, maar begrijpelijk. Ik heb wel het idee, dat er eigenlijk iets simpels aan de hand is, dat over het hoofd wordt gezien.
Ook opvallend dat je zo positief bent over Wittebrug: van alle Vag-merken die ze voeren, hoor ik eigenlijk vooral negatieve ervaringen.
 

darkprojectx

Forumguru
Mijn gedachte, althans wat ik na zou lopen:

- Benzinepomp (kan een keer drooggelopen hebben)
- Benzinepomprelais (kan blijven plakken of juist niet meer) en zekering (voor de zekerheid gewoon vervangen, haarscheurtje is genoeg voor troubles)
- Vacuurslangen controleren op lekkage (juist bij gasgeven zuig je extra lucht aan en bij een lucht lekkage kan dat de motor killen)
- Bougiekabels mantel testen (bij lopende motor met een plantenspuit water op de kabels spuiten. Als je vonkjes ziet de kabels vervangen).

De melding dat de ecu niet kan worden bereikt wijst vaak niet naar de ecu maar de stroom wordt ergens onderbroken maar dat kan vele redenen hebben.
 
Bovenaan Onderaan