Tot ziens

wimZ

Lid
Na bijna 3 jaar en ruim 170.000km verder moest mijn superb vervangen worden. Natuurlijk als eerste nu bij de combi wezen kijken en een offerte op laten stellen. Wat een mooie wagen......
Maar ook ik moest in mijn portemonee kijken en realiseer mij iedere maand weer wat een enorm bedrag aan de belasting overgemaakt moet worden. Vandaar dat ik op zoek ging naar alternatieven. De greenline met 20% bijtelling scheelt al enorm maar een Opel ampera met 0% nog veel meer. Ik ben proef wezen rijden met audi,bmw,skoda en de opel en nog steeds ben ik ervan overtuigd dat de superb het meeste biedt voor zijn geld. Ook het rijplezier in de skoda is enorm goed bevallen en ik kan eerlijk zeggen dat dit toch echt een topper is geweest vergeleken met alle auto's die ik in het verleden heb gehad. Ik rijdt gemiddeld drie jaar in een auto en daarna mag ik weer op zoek naar een nieuwe. De huidige belastingregeling maakt het mogelijk prive te riijden tegen 0 procent bijtelling en daar ga ik de komende drie jaar van profiteren. Ik zal de skoda missen, ik zal waarschijnlijk heel veel comfort zaken uit de skoda missen, ik zal de ruimte, de looks en de heerlijke krachtige motor missen en vooral mijn trekhaak. Voor de vakanties met de boot naar kroatie ga ik iets anders regelen. Maar voor nu neem ik afscheid van de Skoda. Vanaf morgen ga ik tijdelijk in een a4 avant 2.0 tfsi rijden tot de opel wordt geleverd. Ik heb dit forum altijd met veel plezier gelezen, tot ziens.
 

Skoody Boo

Actief lid
hmmmm,

maar ik ben ook best een beetje nieuwsgierig hoe die ampera rijdt. Zou je daar nog een een review van willen doen hier?
 

sitechris

Donateur
Ik heb vandaag toevallig ook een half uurtje in de Ampera gereden. Ik heb deze impressie in ander topic even kort samengevat, zie http://www.skodaforum.nl/board/f34/opel-ampera-19396.html#post279742

Voor de luie lezer, een uberkorte samenvatting. Overall conclusie: Veelbelovend concept, maar Opel had hier veel meer werk van moeten maken. De Ampera voldoet imo niet aan de Europese kwaliteitsnormen! Het is natuurlijk maar een eerste indruk, maar toch.....
 

wimZ

Lid
Ik denk ook zeker dat je gelijk hebt betreffende de afwerking, aan de andere kant een objectief review na een half uur is ook niet aan de orde. Ik heb de ampera twee dagen mee gekregen en constateerde een aantal zaken die jij ook noemt, maar is mij dit 450 euro per maand waard? Een aantal andere zaken die jij noemt kloppen niet helemaal, zoals afremmen op de motor is wel zeker mogelijk, moet je alleen de versnellingspook in de L stand zetten, deze energie wordt gelijk gebruikt voor het bijvullen van de accu! Maar zonder enige twijfel is de superb een mooiere,ruimere, completere en een beter afgewerkte auto te noemen. Aanschafprijs van de opel is hoog, het leasebedrag is echter veel lager als de superb!
 

sitechris

Donateur
Eens. Dit is idd een korte impressie en voor 0 euro per maand kun je best met wat onvolkomendheden leven lijkt me.
 

Rallye

Forumguru
Wat ik mij afvraag:
1) wie zit er ovet drie jaar op een Ampera met 170.000 km te wachten (overigens meer een overweging voor de leasemij als voor jou);
2) ga je de Ampera echt gebruiken zoals hij bedoeld is, dus zoveel mogelijk elektrisch/laadpaal bij je huis etc.?

Bij jouw jaarkilometrage wordt dat laatste moeilijk en is de subsidie van de overheid (dus eigenlijk van alle Nederlanders) die ik je overigens best gun, weggegooid geld.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik bergijp je keuze, persoonlijk zou ik voor minder bijtelling nog altijd niet in een Ampera willen rijden, simpelweg omdat hij niet aan de eisen voor ons gebruik voldoet (lees 3 kinderstoelen, kofferbak ruimte en de mogelijkheid om een caravan te trekken). Mijn S2 die dit allemaal wel kan kost me 245 euro netto per maand, daar kan ik echt zelf geen auto voor rijden. Ik ben ook benieuwd wat zo'n Ampera qua leasetarief doet, ik gok dat ie stukken duurder is dan een Superb en al wat ie bruto meer kost en ik dus zelf bij zou moeten betalen krijg ik anders in mindering op mijn Superb, die zou dan netto zo om en nabij de 200 euro netto per maand komen.
Een Ampera zou voor ons betekenen dat we privé een duurdere auto zouden moeten gaan rijden waarmee het verschil nog kleiner wordt.. Last but not least, ik denk dat een Superb dan toch fijner is (denk alleen al aan de actieradius van 1200 km van een Superb vs ????). Iedere dag 2 maal daags een stopcontact zoeken, enz..
Maar goed dat is mijn redenering, iedereen moet daarin zelf zijn keuze maken ;)
 

mikehotel

Actief lid
@Rallye: Ten aanzien van de vraag omtrent wie er over een aantal jaren zit te wachten op een tweedehands Ampera, kun je nu ook stellen ten aanzien van de Priussen en Honda Civic Hybrids die nu uit de lease komen. Toyota had een tijdje terug een reclamespot waarin de vraag werd gesteld hoe lang de batterij van een Prius meeging. Antwoord: "Een autoleven lang". Ik vraag me af wie zo'n auto nog wil kopen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Voorstanders zullen wel roepen dat de batterijtechniek inmiddels flink verbeterd is, en dat zo'n batterij inderdaad een "autoleven lang" meegaat. En misschien is het appels met peren vergelijken, maar zolang de batterijen in m'n telefoon en laptop in een paar jaar tijd erg veel capaciteit verliezen (terwijl ik ze heel netjes volgens de voorschriften behandel) is er geen haar op m'n hoofd die er aan zou denken een Prius/Civic/Ampera tweedehands te kopen. Misschien ten onrechte, maar er zullen erg veel mensen zijn die datzelfde gevoel hebben. Als ik wel vertrouwen in de batterij zou hebben trouwens ook niet, op m'n werk rijden een paar collega's in een hybride Civic of Prius, en die stoken stuk voor stuk meer brandstof dan mijn O2.

Overigens, vanuit het persoonlijk oogpunt begrijp ik de keuze van WimZ volledig, als lease-rijder hoef je niet over dergelijke zaken als restwaarde na te denken, en die 0% bijtelling is natuurlijk wel heel aantrekkelijk. En misschien valt het ook wel mee, ik ga er even vanuit dat de leasemaatschappijen, die wel over dergelijke zaken na horen te denken, hun zaakjes ook wel voor elkaar hebben en gewoon verdienen aan zo'n ding.
 
Last but not least, ik denk dat een Superb dan toch fijner is (denk alleen al aan de actieradius van 1200 km van een Superb vs ????). Iedere dag 2 maal daags een stopcontact zoeken, enz..
Maar goed dat is mijn redenering, iedereen moet daarin zelf zijn keuze maken ;)

Ik dacht dat een opel ampera ook nog een verbrandingsmotor heeft, voor zo energie op te wekken voor de batterijen?
Dan moet je toch zo dikwijls niet gaan laden? Of zie ik het hier verkeerd?
 

Bakkertje

Forumguru
De ampera heeft inderdaad een motor om op te laden, maar daarmee haal je dus niet het beloofde gecombineerde verbruik van 1 op 35. Daarvoor moet ie elektrisch rijden en om dat te kunnen moet je opladen. Anders is het effect ook weg..
 

wimZ

Lid
Ik wil toch nog even op een paar items reageren.
1. Wat zal ik de komende jaren gaan balen.
misschien wel, maar iedere maand netto 450 euro loonsverhoging maakt aan het einde van de maand veel goed. Daarnaast vindt ik het ook jammer dat mijn skoda sinds vandaag weg is, een auto die mij enorm veel plezier heeft gegeven. Ik zal zeker de komende periode de ampera dikwijls verwijten maken, bij de skoda........ Etc etc.

2. Wie over drie jaar op een ampera met 170000km zit te wachten weet ik ook niet, inderdaad is dit het risico van de lm.
overigens is het lease bedrag van de ampera lager als het leasebedrag van mijn huidige superb.

3. Ga ik de ampera gebruiken zoals hij bedoeld is?

Ja, dit is wel de bedoeling. Zoveel als mogelijk op elektra rijden. Ik krijg zowel thuis als op het werk een laadpaal van de werkgever. Kosten van thuis opladen zijn voor de werkgever, via een aparte meter. Dit is een pilot en we gaan hetin de praktijk ondervinden. Van weggegooid geld is geen sprake omdat alles bij elkaar net zo kostbaar is als de skoda. Ht kan dus alleen maar goedkoper worden als ik inderdaad heel veel elektrisch kan rijden. Ik lees hier regelmatig da de overheid dit subsidieerd, alleen voordelen voor de afschrijving, maar moet het nog steeds betaald worden! Vrijstelling voor de mb, zoals veel meer autos. En inderdaad bijtelling vrij voor de komende leaseperiode. Misschien zeg ik over drie jaar wel nooit meer, en misschien valt het heel erg mee. Voor de vakanties kan ik met een collega van auto ruilen, dus ook dit probleem met de aanhanger is inmiddels opgelost. Ook de lm biedt voordelig vakantievervoer aan. Familie, kennissen en buren kunnen helaas geen gebruik meer maken van mijn diensten met trekhaak, echt vervelend!
De werkgever houdt het benzineverbruik streng in de gaten, over een jaar evalueren we, als ik teveel op benzine rijdt moet ik de auto afstaan aan een collega om de test voort te zetten. Dus voor mij zuiver benzine rijden uit gemakszucht zit er dus niet bij. Mijn werkgever investeerd en verwacht hier ook iets voor terug. Logisch toch?


4. De verbrandingsmotor van de ampera.
deze laadt de batterijen niet op, alleen voldoende om te kunnen blijven rijden. Als ze eenmaal leeg zijn, na ca 60 km kan je nog ongeveer 450 km doorrijden voordat de benzine van het aggregraat op is. Dan is het dus een kwestie van opladen waar het mogelijk is, of benzine tanken en weer 450 km rijden. Met een ampera rijdt je dus altijd elektrisch, dus altijd het zelfde vermogen van 150 pk.
ik rijdt iedere dag 120 km woon-werk-woon., dit wordt dus zuiver elektrisch. De overige verre ritten worden dus gedeeltelijk benzine en stroom.

 

Sparkie

Forumguru
Wel klasse van de werkgever dat hij met zijn werknemers meedenkt. De mijne vind de hele leaseregeling eigenlijk maar overbodig en weggegooid geld.
 

RayDelft

Forumguru
Het is wel te begrijpen. Ik heb ook in een Ampera gereden, overigens zonder de intentie hem te kopen. Het werd me door een kennis aangeboden.
Ik zou m niet willen, maar anderzijds moeten we toch anders naar onze automobiliteit gaan kijken.
En 0%. Ik begrijp best dat mensen daar voor kiezen. Voor de rest is de netto milieuwinst overigens gering, maar het blijft 0% of 20 eb dat is een groot verschil.
 

Bakkertje

Forumguru
Is een leaseauto niet bedoeld voor mensen met een ambulante functie? In mijn geval (in de detachering) is een elektrische actieradius van 60 km absoluut onvoldoende. Als je enkel woon-werk reist (van oplaadpunt naar oplaadpunt) dan is het gewoon verkapt loon en heeft het ook niets te maken met het uitvoeren van je functie en moet het dus zeker belast worden. (maar da's weer mijn mening).

Dat een Ampera qua leasetarief voordeliger is dan je huidige 2.0 TDI Superb wil ik best geloven. Het vergelijk wordt echter heel anders als je het afzet tegen een 1.6 TDI die ook fiscale voordelen heeft.
In mijn mening wordt er nu van alles uit de kast getrokken om het mogelijk te maken om elektrisch te kunnen rijden, dat gaat deels ten koste aan niet elektrische rijders, dat vind ik niet terecht omdat je ook al voordeel geniet door het niet betalen van fiscale bijtelling. Een elektrische actieradius van 60 km is al helemaal een lachertje, in mijn geval zou dit betekenen dat ik dagelijks "gewoon" op benzine rijdt (enkele reis is 108 km in mijn geval, dus dagelijks zou ik 144 km op benzine rijden), een Ampera biedt dan dus helemaal geen voordeel, het verbruik en daarmee ook de vervuiling zal immers nog veel hoger zijn dan bij een willekeurige andere moderne auto. Kortom als je verder weg woont dan 30 km van je werk (ik vind immers niet dat je er standaard vanuit kunt gaan dat je een oplaadpunt hebt bij je werkgever).

Resume, milieuvriendelijker is het niet en als je het mij vraagt zijn de fiscale voordelen ook niet terecht. Maar ik ben bang dat we er veel van gaan zien op de NL-snelwegen aangezien het lekker goedkoop is in de lease..
 

jalex_h

Forumguru
Hmm, als ambulate functie het enige criterium zou zijn voor een auto van de zaak, zouden de leasemaatschappijen het een stuk rustiger hebben. Overigens is het inderdaad zo ooit wel eens begonnen. En ooit was er een tijd dat je als baas tenminste een fatsoenlijke vergoeding kon geven voor woon-/werkverkeer en zakelijke ritten die met een privé-auto gemaakt werden (ik heb de tijd nog gekend dat mijn kilometervergoedring ruimschuits hoger was dan mijn netto maandsalaris. Dolle pret natuurlijk, aangezien ik een tweedehands op LPG reed:yeah:). Dus tijden zijn veranderd.

Het zal je overigens verbazen hoe veel bedrijven bereid zijn te investeren in electrische oplaadpunten, zowel bij hun pand als bij de mensen thuis. Zeker bij overheidsaanbestedingen is het terugdringen van de CO2-uitstoot door de potentiële opdrachtnemer iets dat steeds vaker en zwaarder mee weegt in de aanbestedingsprocedure. Zo heeft een van de grootse aannemers in dit land onlangs de een flinke hoeveelheid electrische auto's besteld en ze komen er onverbloemt voor uit dat deze keuze ingegeven is om meer kans te hebben bij aanbestedingen.
Neemt niet weg dat ook ik zeer grote vraagtekens zet bij het milieuvriendelijke aspect als je hier ook de uitstoot van de energiecentrale en het productieproces (inclusief mijnbouw en extra grondstoftransporten voor de accu's) bij op gaat tellen.

Met het verhaal over de leasetarieven heb je overigens gelijk. Vergelijken is prima, maar wel met gelijkwaardige auto's. In mijn geval (Superb 1.8 TSI DSG combi) ben ik al ca. 100 euri (ex BTW) goedkoper uit dan met een Ampera. En dan heb ik het tarief van de Ampera geplukt van enkele internetaanbieders, die door de bank genomen goedkoper zijn dan mijn eigen leasemaatschappij. Met een Greenline loopt dat verschil alleen nog maar op.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is een leaseauto niet bedoeld voor mensen met een ambulante functie?

Niet alleen, nee. In veel gevallen is een auto van de zaak een integraal onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden.

Overigens doet het er daarbij niet toe of de auto wordt geleased of gekocht - het criterium is of hij door de werkgever beschikbaar wordt gesteld. Hoe die eraan komt is niet relevant.
 
Bovenaan Onderaan