Trage gas-reactie octavia !?

nitroan

Nieuw lid
Hallo, ik ben nu 2 weken in het bezit van een Octavia Combi
1.6 benzine uit 2000. Nu heeft deze auto de eigenschap dat
als ik wil optrekken (wegrijden) de reactie met het gaspedaal erg laat is. dwz. dat ik het pedaal toch echt 2 cm
moet intrappen alvorens er een gas-reactie komt (dus niet echt fel reageren). Bij mijn vorige auto (golf iv) was het zo dat bij iedere min. gas-intrap de toeren merkbaar waren.
Is dit een bekend "probleem" of ben ik de enige, en hoe kan ik dit laten verhelpen?

mvrgr. Andre

Okki

Donateur
Heb ik ook, je kan niet even lekker 'gassen'
Als je het gaspedaal snel intrapt, lijkt het net of de motor eerst even moet nadenken en dan pas reageert.
Hoever ik het pedaal moet intrappen weet ik niet, zal bij elke auto weer anders zijn.

Het gevoel herken ik wel, maar verkijk je er niet op.
Je auto weegt een kleine 1200 kg. Er zit een 1600 cc motortje in, dat er behoorlijk aan zal moeten trekken om vooruit te komen.
Nou zal er in het traject koppeling/gasgeven misschien nog wat af te stellen/verbeteren zijn, maar je zal met een 1600 niet echt de straatstenen eruit trekken.........
Misschien de garage met een bezoekje vereren?

Succes!

MVG, Peter

purk

Senior Member
Ik dek dat jou oude golf nog een gaskabel had en dat jou octavia een electrononisch gaspedaal heeft, dat laatste kan een minder felle reactie geven omdat de gasklep door een stappenmotor word geopend.

nitroan

Nieuw lid
Ik heb dit alleen bij het wegrijden, Als ik iets gas geef
reageerd deze niet, geef ik meer dan draai ik ineens +2000
toeren. Het is niet even soepel wegrijden.

in ieder geval bedankt voor de reacties

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

Ik dek dat jou oude golf nog een gaskabel had en dat jou octavia een electrononisch gaspedaal heeft

[/ QUOTE ]

Is ook mijn gok.

Gaskabels heerschen ouderwets. Die elektronische meuk is vooral handig om te voldoen aan emissie-eisen. Waarvan die trage gasreactie een belangrijk gevolg is. Net alsof je in een turbo-auto rijdt zonder turbo...

Jpoers

Lid
die tractiecontrol lijkt me niet echt, neem aan dat er niet zodanig gas wordt gegeven dat deze wielspin veroorzaakt. bij 2000 toeren wil dit namelijk nog niet optreden.

en tractiecontrol reageert pas nadat één van de wielen licht doorspint. dus op voorhand lijkt me dit onmogelijk. toch?

nitroan

Nieuw lid
Zo, ben net bij de dealer geweest, aan de trage gasreactie was niets te doen. "doen deze allemaal" was het antwoord.
Heeft een van jullie mischien een manier om dit wel "iets"
beter te krijgen.

Dutch4x4

Senior Member
Je kunt 't inderdaad wegprogrammeren, maar is wel een vrij kostbare ingreep. Want vermogenswinst levert 't voor die centen nauwelijks op bij een 1.6 zonder turbo.

Dutch4x4

Senior Member
Yep, een goeie tuner kan dat zo wegprogrammeren. Je voldoet dan weliswaar niet meer aan de EU4-emissie-eisen, maar je hebt dan tenminste wel een atmosferische motor zoals een atmosferische motor hoort te zijn.

(Moet dat ook altijd nog doen voor de Fiesta, maar ja, auto van de zaak, garantie, etc.)

Bovenaan Onderaan