Hans : Ik heb goede ervaringen met de Roomster 1.6 16v met een caravan erachter van 750 kg (totaal maximum gewicht). Caravan is 1.98 m breed, 2.00 m tot (golvend) 2.25 m hoog en een (zeer) goede stroomlijn.
Deze zomer in het noorden van Schotland rondgereden met hellingen van 10 à 15 % : in 3 of 4 met gaspedaal 2/3 of 3/4 ingedrukt.
Heb je al in het instructieboekje gekeken ? In sommige landen (Duitsland ?) mag er zelfs 1200 kg getrokken worden, indien je geen hellingen van meer dan 5 % doet.
M.a.w. de motor, versnellingsbak, remmen, etc voldoen ruimschoots voor 750 kg. En je hebt wat "overschot" voor jouw 950 kg.
Vertrekken op hellingen : ging heel goed. Stabiliteit : heel goed (hangt meer af van de caravan, maar de wegligging van de Roomster is op zich heel goed).
De enige Roomster die beter scoort op caravantrekker.nl, is de 1.9 diesel. De beide 1.4 diesels vind ik iets te zwak. Maar kunnen ook : hebben ongeveer dezelfde resultaten als mijn Y 1.2 8v.
Conclusie : de Roomster 1.6 16v is een (voor mij) héél goede caravantrekker. Voldoende koppel en vermogen en een heel goede stabiliteit.
Dus : gaan met die banaan :-)