Trekhaak 13 polig/7 polig

Dit is misschien niet een typisch Yeti probleem, maar misschien weer wel.
Mijn Yeti is door de dealer voorzien van een 13-polige stekker en heb ook een verloopstuk gekregen naar 7 polig. Vandaag even met een fietsdrager (7 polig) getest voordat de caravan (ook 7-polig) wordt aangehaakt. Wat blijkt? Het linkerachterlicht brandt heel fel. Na googlen begrijp dat het systeem denkt dat het een mistlamp is. Vraag is hoe ik het achterlicht normaal kan laten branden? Moet ik een draadje in de verloopstekker wijzigen of in de 13 polige stekker. De caravan is gehuurd, dus aan die stekker mag ik niet zitten.

gr. john:ahum:

skodaboy

Forumguru
ik heb op mijn 02 4X4 ook een trekhaak met 13 polige stekker...
bij mij werken de (auto) lichten normaal,als ik m'n fietsendrager of één van de aanhangwagens aankoppel hebben allen een 7 polige stekker werkt ook alles normaal,het achtermistlicht gaat pas mee branden als je dit inschakelt,dus pas als je de mistlampen van de auto aanzet.
als het mistlicht mee brand (zoals jij beschrijft) dan is er iets mis met de aansluiting of het aan de yeti ligt of aan de fietsdrager daar kan ik niet zo niet op antwoorden,heb al eens gekeken of de stekker (fietsrek) correct is aangesloten?? :crazy:
ik heb x-aantal maanden terug ook problemen gehad met een nieuwe aanhangwagen,de 02 gaf toen aan dat er een 'lampje' defect was ondanks dat alle lichten wel werkten,met mijn fietsrek of plateauwagen deed de 02 dit niet,enkel bij de nieuwe aanhangwagen..nadien bleek dat de stekker van de nieuwe aanhangwagen niet correct was aangesloten heb toen deze wel correct aangesloten en het 'probleem' was weg..dus test uw lichten met eens met een ander fietsrek of met een aanhangwagen en kijk wat dit geeft,gaat het weer 'fout' dan ligt het aan de yeti... :smiley29:

skodaboy

Forumguru
Vandaag even met een fietsdrager (7 polig) getest voordat de caravan (ook 7-polig) wordt aangehaakt. Wat blijkt? Het linkerachterlicht brandt heel fel. Na googlen begrijp dat het systeem denkt dat het een mistlamp is. Vraag is hoe ik het achterlicht normaal kan laten branden? Moet ik een draadje in de verloopstekker wijzigen of in de 13 polige stekker. De caravan is gehuurd, dus aan die stekker mag ik niet zitten.

ff checken of de stekker van het fietsrek zelf correct is aangesloten,
als je de kleuren of pinnencombi niet kent,kan je een aansluitschema raadplegen...
als je hier op het forum zoekt onder 'symbool kapot licht' bij de 02 posts dan kom je ook een correct aansluitschema tegen :xyxthumbs:

LenK

Forumguru
Manco kan op 3 plaatsen zitten
1 Aansluitng auto
2 Verloopstekker
3 Stekker fietsdrager

Pas als je iets anders aansluit dan die fietsdrager kom je verder.
Gaat het met de caravan goed dan ligt het aan de stekker van de fietsdrager.

Gaat de caravan ook niet goed dan blijven 1 en 2 over

Verloopstekker lijkt me dan het minst verdacht omdat die fabrieksmatig geproduceerd worden en vaak gegoten zijn en er dus ook niks los kan gaan.

Dan blijft 1 dus over: autobedrading fout

Erkens

Lid
Heeft die fietsendrager een mistlamp dan? Apart, die heb ik nog niet eerder gezien (zal vast wel bestaan, daar twijfel ik niet over)

Maar als je de caravan huurt dan zullen die ook wel een goede verloopplug hebben of een schakelaar om dit gedrag uit te zetten, ze hebben namelijk ooit bedacht dat de 12V lijn (die met 7polig vroeger voor koelkastjes/acculaders gebruikt werd) voor de mistlamp gebruikt moest worden.

De verloopplug die je nu hebt geeft blijkbaar niet het mistlamp-signaal af, maar (zoals "vroeger") de 12V lijn. De fietsendrager wilt echter wel op die kabel het mistlamp-signaal hebben: zie daar het probleem.

De bedrading in de auto zal wel kloppen, het is de verloopplug die anders reageerd als je verwacht. Er kan overigens ook een schakelaar op de verloopplug zitten, dan is het probleem nog makkelijker opgelost.

Ik denk dat de stekker van de fietsendrager ok is want bij mijn vorige auto (7 polig) werkte alles goed.

Ik heb het schema van een 13 polige stekker gezien (Jaeger),

Theorie: Als ik nu draad nr.2 (mistlamp) verbreek, zou de mistlampwerking stoppen en de achterlichten normaal branden...toch?
De achter- en remlichten gaan via 5 en 6 .

Erkens

Lid
Als het goed is wel ja, jouw verloopje heeft zeer waarschijnlijk pin 10 van de Jaeger aansluiting rechtstreeks doorverbonden met pin 2/54G van de 7-polige aansluiting, ipv pin 2 van de Jaeger zoals jij waarschijnlijk nodig hebt. Mijn verloopstekker heeft ook pin 10 doorverbonden (kreeg ik alleen niet van de dealer, deze had ik zelf bij de Action gekocht voor 2 euro ofzo) en dat is zoals alle aanhangers zonder mistlicht het ook verwachten.

Dus check eerst even bij het verhuurbedrijf hoe de bedrading zit van de caravan (en of deze ook een mistlicht heeft) voordat je aan de bedrading gaat rommelen (wat niet hoeft, je moet alleen een andere verloop hebben).

Hé, dit is een veel betere oplossing. Ik ga zo'n verloopstekker halen en uitproberen. Bij Action? Die verkopen echt alles.

gr. John

Erkens

Lid
ehm, mijn verloopje heeft ook continuestroom op pin 2, dus dan heb je hetzelfde als je nu ook al hebt, je moet een andere hebben (of een regelbare)

OuweHippie

Senior Member
Erkens, ik heb dezelfde als jij, maar toch moest de aansluiting voor constante stroom gewijzigd worden voor mijn caravan.

Maar het werkt nu, volgens mij hebben ze een draad ergens losgemaakt en op de constante stroom gezet.

Geen idee welke pinnen er zijn gebruikt.

Kortom, nutteloze opmerking. :)

Erkens

Lid
OuweHippie: Heb je een 7-polige caravan? Indien ja, heb je een mistlicht op je caravan?

Basicly is het gewoon het verloopje wat anders moet, je zou niet meer met de bedrading hoeven te knoeien zodra je een verloopje gebruikt.

OuweHippie

Senior Member
Ja, mijn BIOD heeft een 7-polige aansluiting. In het jaar 1987 toen de caravan werd gebouwd was er nog geen mist :) en dus heb ik geen mistachterlicht.

Erkens

Lid
En die caravan heeft ook niet verplicht een mistlicht nodig :) Blijkbaar had jij dus een ander verloopje, want als je continue voeding het niet deed dan zat daar waarschijnlijk de mistlamp op doorverbonden :tongue:

OuweHippie

Senior Member
Dezelfde als die van Erkens. Merk weet ik niet meer maar hij ligt bij de Action voor € 2,00 of zoiets.

Erkens

Lid
Nou, volgens jouw beschrijving heb je toch een ander verloopje? Wellicht dat de Action verschillende soorten ingekocht had?

Heb er vandaag 1 gehaald bij Action. Paste niet. Volgens de beschrijving is dit voor een Jaeger. Vergeleek hem met die ik van de dealer kreeg. De stand van de inkepingen zijn niet gelijk waardoor hij niet in kan draaien.
Ga morgen kijken of er nog een ander merk is.

hemi24

Forumguru
@Yeti34: wellicht is het binnenwerk 90° verdraait en gaat het beter als je deze eerst even met hand terugdraaid? Er is maar één type Jeager lijkt mij...
Voor de prijs die je bij de Action betaald kun je natuurlijk niet verwachten dat ze deze ook nog goed in de verpakking stoppen..! ;)

OuweHippie

Senior Member
Ik kreeg mijn Action adapter er de 1e keer ook niet gemakkelijk in. Let er bij het plaatsen even op dat het klepje op 1/4 naar links zit.

@Erkens. Geen idee. Zal weleens kijken als ik weer wat Action wil. :)

Bovenaan Onderaan