Trekhaak 13-polig

Via de onderdelenlijn heb ik een trekhaak gevonden en gekocht. Helaas zit daar een 7 polige stekkerdoos aan en ik wil er graag een 13 polige stekkerdoos onder hebben. Op zich niet zo moeilijk dacht ik want mijn Fabia zou geen CAN-bus hebben. Wel heb ik parkeersensoren achter in de bumper. Nou is het niet zo erg dat die niet uit gaan voor die paar keer dat ik een aanhanger/vouwwagen meeneem en achteruit moet rijden, maar het zou wel mooier zijn. Wel kwam ik er recent achter dat er blijkbaar toch ergens iets intelligenters in de auto zit, want een defecte koplamp werd netjes op het dashboard gemeld. Daardoor neem ik aan dat dat ook voor de achterlichten geldt. En dan ook voor de vouwwagen ?

De vraag, kan ik met een standaard (universele) kabelset volstaan ? Of moet er toch iets met electronica tussen...
 
Ok. Volgens ECS doet hun doosje alleen een 'versterking van de Check Controle'. Voor de parkeersensoren (PDC) doet het niets... Ik krijg het idee dat ik kan volstaan met een universele set.
 
Ik weet niet hoe het zit ivm. VCDS en parkeercontrole op jouw wagen, maar op de meeste kan je ingeven dat er een trekhaak aanhangt waardoor de sensors iets scherper afgesteld staan (zodat je niet overal met je trekhaak tegenaan gaat parkeren natuurlijk.
 

Ron_2

Senior Member
Een speciale kabelset voor je auto sluit wel een stuk makkelijker aan, en ik denk ook met minder kans op storingen of meldingen.
 
De heren van Westfalia hebben even moeten zoeken, maar de volgende set zou het moeten kunnen zijn : Westfalia kabelset 317043300113, kosten incl. verzenden +/- 125 euro. Voor die paar keer per jaar me een aanhanger/vouwwagen vind ik dat wel erg veel geld. En de enige storing die ik verwacht zou van het check controle kunnen zijn. Maar de huidige 7 polige doos die aan de trekhaak zit heeft ook geen electronica, dus die problemen verwacht ik niet zo snel...
 

WimN

Nieuw lid
het probleem met een standaard kabelboom is dat deze veelal via de verlichting in de achterlichten word aangesloten
tegenwoordig is de bedrading van de orginele kabels daar niet voor geschikt
pas trouwens op met een haak via de onderdelen lijn
ik had het probleem voor mijn O II dat ik 2maal over een haak kreeg voor een O I en dat gaat niet passen
ik heb toen een haak gekocht via de trekhaakdiscounter voor 209 incl kabelboom
 

Bakkertje

Forumguru
Een speciale kabelset voor je auto sluit wel een stuk makkelijker aan, en ik denk ook met minder kans op storingen of meldingen.

Nou ik denk dat je je daar vergist. Die speciale kabelsets lopen van de trekhaak tot aan de zekeringkast voorin de auto. De universele gaan vaak met een contrastekker tussen de achterlampen. (even los van de vraag of dat met de hedendaagse auto's nog goed gaat..)
 

Cordoba

Forumguru
De heren van Westfalia hebben even moeten zoeken, maar de volgende set zou het moeten kunnen zijn : Westfalia kabelset 317043300113, kosten incl. verzenden +/- 125 euro. Voor die paar keer per jaar me een aanhanger/vouwwagen vind ik dat wel erg veel geld. En de enige storing die ik verwacht zou van het check controle kunnen zijn. Maar de huidige 7 polige doos die aan de trekhaak zit heeft ook geen electronica, dus die problemen verwacht ik niet zo snel...

Ik vraag me af of die wel voor een F-I en niet voor een F-2 hebben gekeken. Bij de huidige generatie moet er een module tussen die zorgt dat niet alleen de lampen van de aanhanger meelopen in de lampencheck, maar dat ook de mistlamp achter op de auto niet aangaat, maar die op de aanhanger wel. Daarnaast zou die moeten zorgen dat de parkeersensoren worden uitgeschakeld als er een stekker in de trekhaakaansluiting zit.
 
Vandaag begonnen met de trekhaak monteren. Ik had een losse universele 13 polige kabelset gekocht omdat er op de trekhaak een 7 polige stekkerdoos zat. Had ik eerst maar iets beter gekeken (de haak lag al bij mijn ouders in de garage, 120km verderop, klaar voor montage) want de kabel die er aan zat was had wel 13 aders. Plus alle mooie stekkers om het geheel zo bij de achterlichten aan te sluiten. Inclusief stekkers om te kiezen wat te doen met het mistachterlicht.
De haak zit er nu onder, de oude kabel gaan we gebruiken en een nieuwe 13 polige doos halen. De universele set gaat terug. Alle aansluitingen van de oude kabel passen mooi, ook de massa zit mooi op het officiele punt aangesloten. Zit ik alleen nog met de constante-constante en geschakelde-constante. Het plan is om deze allebeide naar 12V aansluiting in de kofferbak te brengen en er een 12V stekker aan te doen. Kan ik kiezen welke ik wil aansluiten als ik een constante nodig heb (en afhankelijk wat er op de aanhanger is aangesloten). Vind het een beetje onzin om altijd maar 12V naar buiten te brengen terwijl je het bijna nooit gebruikt, of eens een aanhanger gebruikt waar het net niet goed werkt en je zekeringen er uit klappen wat je pas weer merkt als je op vakantie gaat... Want het enigste wat ik er op aan zal sluiten, zal de koelbox in de vouwwagen zijn...

En dat de pdc piept bij die paar keer dat er een aanhanger achter zit neem ik maar voor lief. Of iemand moet een sugestie hebben hoe deze mbv de mistachterlicht schakeling uitgeschakeld kan worden...
 

Cordoba

Forumguru
Aanhanger gebruik je misschien niet veel, maar als je bijvoorbeeld bij een vakantierit urenlang het gepiep aan moet horen, lijkt me knap irritant, en daardoor ook niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.

Ik weet van Cor (My1StIbi) dat ie bij een nieuwe Ibiza het aanmelden van de trekhaakmodule wel eens voor iemand heeft gedaan, dus misschien dat hij iets meer weet, anders kan Adjego je misschien helpen, al wonen beiden nu niet bepaald bij je in de buurt (resp. Enkhuizen en Veldhoven).
 

WimN

Nieuw lid
hoezo uren lang gepiep Cordoba.
hij piept alleen als je in zijn achteruit staat.
lijkt me een beetje omslachtig om de hele weg achteruit te rijden
 

Cordoba

Forumguru
:shocked: Daar had ik even niet aan gedacht, ik dacht dat ie continue piept als er iets op te korte afstand van de bumper komt. Die extra voorwaarde dat de versnelling in 'achteruit' moet staan, maakt dus veel verschil.
 
Bovenaan Onderaan