Trekhaak 7 polige + mistlampschakeling

SzefieLN

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Skoda Fabia mk2, tot nu toe zeer tevreden! :)

In de rubrieken kon ik geen antwoord vinden, dus bij deze mijn vraag..

Nu had deze een 7 polige stekker met een 3 polige mistlamp schakelaar met originele stekkers etc, maar door oxidatie in de contactdoos was deze niet meer bruikbaar en wou deze niet overweg met mijn aanhanger.

Deze heb ik vervangen voor een 7 polige stekker met een 1 polige mistlamp, maar nu werkt alleen mijn mistlamp niet. Ook niet op de auto.

Op de oude 3 polige schakelaar zat, 1x wit bruin = massa, 1x grijs = retour mistlamp?, 1x blauw = mistlamp

De massa heb ik bij de massa geschoven, alleen dan heb ik nog 1x blauw en 1x grijs over..

Welke van deze 2 moet ik aansluiten op '8'? En wat moet ik met de andere die overblijft?

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

• 20250118_151629.jpg
    20250118_151629.jpg
    1 MB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20250119_203238_Chrome.jpg
    Screenshot_20250119_203238_Chrome.jpg
    185,7 KB · Weergaven: 9

Slider

Forumguru
Pin 2 wordt of voor mistlamp of voor constante stroom gebruikt. Dus je moet wel heel zeker zijn welke variant je had om het nu goed aan te kunnen sluiten.
Maar wit/bruin kom ik op geen enkel Google gevonden schema tegen.

overzicht-7-polige-stekkerdoos.jpg

jaeger%20j%C3%A4ger%2013%20multicon%20west%207%20polig%20standaard%20aanhanger%20trailer%20caravan%20stekker%20doos%20stekkerdoos%20aansluiting%20aansluitschema%20schema%20bedrading%20trekhaak.png

SzefieLN

Nieuw lid

Klopt, maar dit is wat ik dus gevonden heb mbt originele schema van de stekkers. Hierin staat wel de bruin/wit = massa

Bijlagen

• Screenshot_20250118_204055_Adobe Acrobat.jpg
    Screenshot_20250118_204055_Adobe Acrobat.jpg
    306,3 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Precies dat: jij hebt dus twee blauwe draden, dus de daadwerkelijke (uit)schakeling zal waarschijnlijk plaatsvinden in het kastje dat ergens achter de bekleding verstopt zit…

Volgens mij zit er weinig anders op, dat je een originele stekkerdoos haalt.

SzefieLN

Nieuw lid
Precies dat: jij hebt dus twee blauwe draden, dus de daadwerkelijke (uit)schakeling zal waarschijnlijk plaatsvinden in het kastje dat ergens achter de bekleding verstopt zit…

Volgens mij zit er weinig anders op, dat je een originele stekkerdoos haalt.
Gisteren alle bekleding eruit gehaald, maar er is dus geen kastje te vinden in deze kabelboom.
Het lijkt erop dat de blauwe kabel vanaf de aansluiting op de lamp, halverwege vertakt naar 2 blauwe draden..

Ik zal straks proberen om m erbij te prikken.

hemi24

Forumguru
Eigenlijk is het vrij simpel:

Als er geen stekker is gestoken moet de spanning naar het mistachterlicht van de auto.

Als er wel een stekker is aangesloten moet de spanning naar pin 2 en zal het mistachterlicht van de aanhanger moeten oplichten; hierbij moet de stroomkring van het mistachterlicht van de auto worden onderbroken.

Wat je moet zien te achterhalen is of de bruin-witte draad nu een massadraad is of niet…

SzefieLN

Nieuw lid
Dit is 100% zeker massa, ik heb deze vanuit het stroom circuit gevolgd.

Was lastig te achterhalen met kleuren die niet overeenkomen ‍♂️

maar goed, ik zou dus enkel de grijze draad op 'pin' 8 hoeven te doen, zodat deze een volledig kring is tussen pin 2/54g en 8.

Ik ga straks eens kijken.

Laatst bewerkt door een moderator:

SzefieLN

Nieuw lid
Was idd de oplossing, de wit bruine bij de massa, de vertakte blauwe buiten beschouwing en de grijze op pin 8. Thanks.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan