Trekhaak achteraf monteren Kodiaq II

MikeyMan

Forumguru
Tsjah... Je zegt het al... Zonder al die hulpsystemen.

Ze zitten er nu wel op, en daar zou ik persoonlijk ook geen risico mee nemen. Ding raakt al vaak genoeg in de war zonder aanhanger :tongue:

@Peter-036
Gaat er volgens mij ook niet om dat men zonder de hulpsystemen meteen de sloot in vliegt.

Waar het in mijn ogen wel om gaat is het feit dat er veel hulpsystemen op de huidige auto's zitten, en dat die nu niet op de hoogte zijn gebracht dat er een aanhanger achter de auto hangt. Hierdoor zouden in theorie gevaarlijke situaties kunnen ontstaan doordat hulpsystemen anders reageren. Een onschuldig voorbeeld is daar al voor gegeven; het onnodig remmen bij achteruitrijden.

Slider

Forumguru
Precies dat @OctaviaSportBusiness.
Ja, vroeger had je dat alles niet, auto waren lichter, caravan lichter (als voorbeeld).

Maar juist omdat die hulpsystemen er nu eenmaal wel op zitten kunnen ze juist verkeerd gaan reageren, omdat ze niet weten dat er een aanhanger achter hangt. Dat is gevaarlijker dan vroeger zonder te rijden.

Mooi voorbeeld is iets simpels als stuurbekrachtiging, ik had vroeger een Astra gehad zonder. Stuurde zwaarder, maar goed te doen.
Mijn 2de Astra er na had het wel, stuurde lekker licht voor mijn gevoel......tot het een keer uitviel terwijl ik een rotonde naderde. Dat ging echt bijna goed fout, want je verwacht het niet.
Dan krijg je het stuur gewoon niet meer gedraaid! Het systeem gaat dan juist tegenwerken.

hemi24

Forumguru
Je hoeft de PDC alleen uit te schakelen als er iets achter hangt.

Klinkt alsof ze een module hebben geplaatst welke enkel leest van de CAN-bus en verder helemaal niets doet met de zaken als (om er maar een paar te noemen):
- parkeersensoren;
- aanpassing ESP bij aanghangergebruik;
- uitschakeling blind-spot;
- voorkomen dat je elektrische kofferbakklep ongewild opent terwijl er iets op de trekhaak zit.
- uitschaklen mistachterlicht voertuig bij gebruik aanhanger (alhoewel dat met een schakeling nog zou kunnen...)
- aanpassen instellingen in (weergave) navigatie.
- weergave knipperlicht voor aanhangwagen in de tellerklok.
- lampcontrole van de aanhangwagen.
- bewaking via het autoalarm.
- ....

Bovenaan Onderaan