er worden hier 2 begrippen door elkaar gebruikt, nl
losbreekreminrichting en hulp koppeling.
een losbreekreminrichting zit op een aanhangwagen (en caravan) met een gewicht van 750 kg of meer (verplicht) en het systeem werkt als volgt;
als de aanhangwagen is aangekoppeld moet er een kabeltje vanaf de handremhandel van de aanhangwagen vast gemaakt worden aan een vast oog bij de trekhaak van de auto. Mocht nu de aanhangwagen onverhoopt los raken van de trekauto, wordt het kabeltje gespannen waardoor de handrem van de aanhangwagen aangetrokken wordt en de aanhangwagen gaat remmen, waarna het kabeltje breekt (vandaar de naam losbreekreminrichting).
een hulpkoppeling bestaat uit een kabel (of ketting) en is meestal aanwezig op aanhangwagens die lichter zijn dan 750 kg. Deze kabel zit dus aan de aanhangwagen vast en moet in staat zijn, in het geval dat de aanhangwagen los zou komen van de trekhaak, de gehele aanhangwagen met lading aan de auto vast te laten zitten, zodat de aanhangwagen niet als een ongeleid projectiel over de weg gaat vliegen met alle gevolgen van dien.
De kabel moet worden bevestigd aan een metalen oog welke op de trekhaakhals gemonteerd moet worden. Deze hulpkoppelingen kosten in de winkel inderdaad iets van 5 a 10 euro en zijn zelf zeer goed en gemakkelijk te bevestigen. Het maakt niet uit of de trekhaakhals rond of vierkant is.
verder mogen de losbreekremkabel en de kabel van de hulpkoppeling NIET los over de trekhaak hangen, ze moeten dus aan een oog vast gemaakt zijn.