Trekhaak afneembaar of niet met achteruitrijsensoren

Teo

Lid
Wij hebben sinds een week een octavia met achteruitrijsensoren. Nu willen we graag een trekhaak. Wat is aan te bevelen afneembare of een vaste.

Antera

Donateur
als de sensoren zo zijn dat ze om de trekhaak kunnen kijken dan is het goed is dit niet dan heb je niks meer aan je sensoren als je en vaste monteerd. Een afneembare zal zeker geen problemen opleveren met de sensoren

Altos

Banned
Onze vorige O3 had een afneembare en PDC achter en werkte perfect, heeft er 2 1/2 jaar op gezeten.

Teo

Lid
Werken de sensoren ook goed met afstand bepaling als je trekhaak niet gebruikt bij vaste trekhaak.

Stinger

Actief lid
Mijn voorkeur is een vaste trekhaak. Omdat sommige mensen geen voertuig beheersing hebben. Bij een vaste trekhaak dient men ook de ECU/Module te her coderen. Elke "goede" dealer kan dit. Het lijkt me erg sterk dat er precies in het midden van de bumper waar de trekhaak meestal zit een parkeer sensor bevind.

kansberg

Forumguru
Ook hier de voorkeur voor een vaste haak. Bij mijn Sup geeft het, net als bij de OIII, geen problemen wat betreft de PDC. Een vaste haak is voordeliger, de auto heeft een extra 'bumper(tje)' en je hoeft niet half onder de auto te kruipen om de haak in te klikken. Een must voor rug patiënten! Wellicht staat het minder fraai, dat is uiteindelijk nog de overweging die je kan maken.

@Stinger : Ook bij een afneembare haak ontkom je niet aan het inleren. Tenslotte moet de auto de aanhanger herkennen en ook een melding geven wanneer er een lamp van het te trekken voertuig defect is. Dit staat los van het feit of de haak vast, dan wel afneembaar is. Bij sommige uitvoeringen wordt dan tevens de TSC geactiveerd (Trailer Stability Control).

@Teo : Mocht je nog twijfelen, zet dan de auto op contact, zet hem in z'n achteruit en ga in de kofferbak zitten. breng een voorwerp ter grootte van de trekhaakkogel met onderliggende stang (een bezemsteel bijvoorbeeld) op de positie waar de vaste haak zal komen. Reageert het PDC niet, dan kun je er vanuit gaan dat het e.e.a. storingsvrij zal functioneren.

Cordoba

Forumguru
Overigens kun je volgens mij ook de PDC aan laten passen voor de afstand dat de trekhaak achter de auto uitsteekt. Vooral bij een vaste trekhaak is dit handig, bij een afneembare betekent dat, dat je zonder trekhaak dus extra speelruimte hebt.

Had bij mijn O2 met achteruitrijsensoren (PDC) een afneembare trekhaak er later op laten zetten zonder problemen/ storingen. Bij mijn huidige O3 met vaste trekhaak geen problemen/ storingen tot nu toe. Heb hem nog maar kort. Verder wel goede tips hierboven! :-)

JBee

Lid
Ben deze topic ook aan het volgen.
Krijg volgende week mijn nieuwe O3C, trekhaakvoorbereiding meebesteld.
En tegen donderdag is de trekhaak geïnstalleerd.
Benieuwd of de dealer het kan.:pieker:

rouwehand

Senior Member
Voor mij afneembaar. Binnen 1,5 minuut zit deze eronder. Scheelt een paar blauwe schenen en zonder haak vind ik de auto mooier. Maar voor diegene die bijna iedere dag de trekhaak moeten gebruiken is een afneembare wel wat overdreven.
Een goede dealer kan beiden varianten "goed programmeren". Alleen het softewarematig activeren van de TSC (Trailer Stabiliteit Control) is voor de meeste een probleem :cry:

JBee

Lid
Bij de greenline versie wordt er van fabriek geen trekhaak gemonteerd. Mijn O2 heeft een afneembare, maar ikzelf vond het ambetant van telkens dat er telkens terug op te zetten of af te halen.

Heb een O2 FL waar achteraf een vaste trekhaak op gemonteerd is. De pdc zien de trekhaak niet. Bij het signaal "STOPPEN" zit er nog 10 cm achter de haak en de muur of iets anders. Electra set is door de dealer aangemeld om bij het trekken van een ahw de sensoren uit te zetten.
Ik dacht dat alleen bij af fabriek gemonteerde trekhaken de afstand vergroot werd.

Geen problemen met een door de dealer achteraf gemonteerde vaste trekhaak; Trekhaak is netjes aangemeld in het systeem (als je met fietsdrager / caravan aangekoppeld achteruit inschakelt krijg je ook een aanhanger te zien in je scherm van je Admundsen / Bolero). PDC werkt prima. Als je haak laat monteren zou ik wel het puntje van aanmelden in het systeem direct bespreken, ik wist het niet van tevoren...

Teo

Lid
Als je trekhaak monteert houd de pdc er rekening mee dat je 10 cm langer bent bij achteruitrijden. Bij geen caravan of aanhanger.

Jan Krukas

Senior Member
Auto (superb combi) gekocht met afneembare trekhaak heeft geen problemen
Met de Pdc in het begin na gebruik de haak verwijdert maar na wat kleine schades
Aan de bumper snel weer er op gezet na stop teken van de Pdc += 10 cm ruimte
Achter de trekhaak en zonder haak += 20 cm dus mischien beter een vaste haak
Want voor veel mensen is bloem is hoo en daar kan je trekhaak wel tegen :D

Teo

Lid
We hebben inmiddels gekozen voor een vaste trekhaak. Afspraak is gemaakt voor volgende week. Bedankt voor alle adviezen.

Bovenaan Onderaan