Trekhaak contactdoos aansluiten massa?

Frup

Forumguru
Mijn Yeti heeft een, schijnbaar aftermarket, trekhaak. Met een Jaeger 13 pins contactdoos.
Op de caravan werkt alle verlichting, maar de koelkast en mover kregen geen stroom evenals de strekautomaat (ITBS). De benodigde geschakelde plus op pen 10 ontbrak. Die heb ik bij een garage laten maken.
Maar de koelkast werkt nog steeds niet op de accu. En ook wordt de mover accu niet opgeladen tijdens het rijden.
Al met al, kwam ik met een lege mover accu thuis. Leeg getrokken door de ITBS. Kon de oprit niet eens oprijden met de mover.

Dus langs de VAG dealer Van den Brug in Heerenveen. En natuurlijk moest ik toen aan Menno denken ….
Bij controle bleek dat op pen 13 geen massa was aangesloten. Er is zelfs geen pen op 13 aanwezig in de contactdoos. Over 2 weken kan ik terecht voor de werkplaats.
Mijn vraag nu is: kan er massa worden aangesloten, zonder dat er een nieuwe kabelboom nodig is? Er lijken me genoeg plaatsen in de buurt om massa op aan te sluiten. Dan hoeft er alleen een nieuwe contactdoos te komen (met een pen op 13).
 

Tees

Donateur
Massa is de makkelijkste van allemaal, want zoals je aangeeft is er op zo'n beetje elke plek van de auto wel een massapunt te vinden. Dus dat is een kwestie van een extra pin erin zetten + draad door de kabeldoorvoer trekken en ergens op de carrosserie bevestigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@Tees thanks voor de bevestiging wat ik zelf dacht.
Dan blijven de kosten beheersbaar. Was beetje bang dat me een nieuwe kabelboom zal worden geadviseerd.
 

andrehj

Forumguru
@Frup : Een garage die een continue plus aansluit op pin 10 en dan vergeet de bijbehorende massa ook aan te sluiten noem ik geen garage. Wat een koekenbakkers...
Zorg wel dat je die extra draad (liefst 4 mm²) naar een officieel massapunt binnen in de auto (zit meestal bij de achterlichten) trekt, en niet naar ergens een bout onder de auto bij de trekhaak, want dan is ie over een paar jaar door vocht aangetast en werkt het geheel weer niet.

Verder is er nog meer mis:
1. Geen idee hoe die garage bij pin 13 komt, maar de massa voor pin 10 zit niet op pin 13, maar op pin 11. Als je nu alleen een massa op pin 13 maakt, zal het nog steeds niet werken, want de stroomkring van de caravankoelkast zal via pin 11 lopen.
2. Normaliter gebruik je pin 10 (geschakelde plus) voor de koelkast, maar wordt de accu geladen via de constante plus op pin 9 (en een relais of booster aangestuurd door pin 10). Zo verdeel je de stromen over de kabels (en zekeringen in de auto). Bij pin 9 hoort dan de massa via pin 13.

Als je een loodaccu van bijvoorbeeld Optima in de caravan hebt, is deze laadbooster van Schaudt (de WA1208) ideaal: https://accu-24.de/SCHAUDT-WA-1208-12V-8A-DC-Charging-Booster-for-Caravan
Die is helemaal voorbereid voor de aansluiting op pin 9 en heeft een schakelingang die je aan pin 10 kunt hangen. Werkt bij mij perfect.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Frup

Frup

Forumguru
@andrehj : dank voor je hulp. Ik laat het de Skoda dealer doen. Neem aan dat ze weten wat te doen. Zal ze toch maar influisteren om een voldoende dikke draad te gebruiken (4mm).
Volgens het schema voor Jaeger zou 13 de massa zijn voor de contacten 9 tm 12. De koelkast laat ik nu via gas draaien onderweg (heb nu een Truma mono control). Maar zou ik voor de zekerheid dan toch ook massa op 11 laten maken?

Mijn caravan heeft een ITBS ivm rijden in de bergen. Die deed het pas nadat de geschakelde + op 10 was aangesloten. Dat had ik ook gevraagd. Niet beseffende dat er ook een massa nodig was. De compressor van de ITBS deed het immers …
Verder heb ik een PowerXcharger XC3. Om de Optima Yellow onderweg te laden.
 

Bijlagen

  • IMG_1452.jpeg
    IMG_1452.jpeg
    606,3 KB · Weergaven: 8

andrehj

Forumguru
Dat schema wat jij hierboven post heeft iemand wellicht met goede bedoelingen gemaakt, maar is toch echt fout. Een 13p Jaeger stekker (zoals iedereen die hier noemt) is eigenlijk een stekker volgens ISO 11446. En in die norm staat op pagina 13 deze tabel, die toch aan duidelijkheid niets te wensen overlaat, en waar ook de caravanfabrikanten zich aan houden. Als je even het aansluitkastje van je caravan open maakt, kun je dat zelf eenvoudig controleren. 2024-08-10 10_43_42-ISO 11446 (2004).png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Frup

Forumguru
@andrehj : thanks!
Vreemd wel dat er blijkbaar verschillende versies circuleren. Triorep de ITBS installateur antwoordde dat het niet uitmaakte pen 11 of 13. De verlichting werkt wel gewoon.
Ik hoorde ook dat het in Duitsland vaker voorkomt dat de 13-polige Jaeger niet volledig wordt bedraad (alleen voor de aanhanger verlichting, maar niet voor caravans).

Op basis van de informatie nu laat ik beiden maar aansluiten 11 en 13.
 
Bovenaan Onderaan