Trekhaak demontage fabia 1

Aryan

Nieuw lid
Hallo Skoda liefhebbers,

Ik heb een trekhaaksysteem op mijn skoda fabia combi 2003. Vanuit esthethische overwegingen wil ik graag de trekhaak zelf verwijderen. Dus niet het hele systeem, maar alleen de haak zelf.

Op de foto kan je zien dat ik een grote bout heb kunnen afhalen. Hij bleek nog vast te zitten met een andere bout (de wat verroeste boven.). Veel aan die bout gedraaid maar de haak bleef er maar aan vast zitten.

Is het uberhaupt mogelijk om de haak te demonteren of moet je het hele systeem eruithalen (de balk, de bumper etc)..

Alvast super thanx voor mogelijke reacties
Groet, Aryan
 

Bijlagen

  • trekhaak komt niet los.jpg
    trekhaak komt niet los.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 76

Aryan

Nieuw lid
Dankjewel voor je reactie, Roedie. Was het jou zelf gelukt?

Ik heb het vermoeden dat de haak heel erg vastzit.
 

Roedie76

Senior Member
Dat is goed mogelijk inderdaad.

Ik heb zelf een Fabia 2 met afneembare haak.
Maar ik ken dit type trekhaak wel.

Even inspuiten met WD40 wil weleens helpen.
 

Antera

Donateur
Onder mijn O1 zit eenzelfde en idd 2 bouten eruit en je hebt hem los geen probleem. Indien moer vast gerot even doorslijpen en een nieuwe bouten halen met moer.

Problem solved :-)
 

Aryan

Nieuw lid
Bedankt voor al jullie reacties! Maar helaas alles weer bij het oude gelaten. Die haak zat zo vast..ik had een Beer als vriend moeten hebben..en tsja, dat doorslijpen, ik laat dit over aan een professional..Dus leuk geprobeerd, maar voorlopig weer met de trekhaak..Ach,,wie weet heeft dit wel een waarde
 

Cordoba

Forumguru
@Aryan Ik heb die van mij een paar weken terug gedemonteerd, waarbij ik met de achterbumper boven een stoeprand geparkeerd stond. Vervolgens de sleutel die naar beneden zou willen draaien zo geplaatst dat ie vastliep op de stoeprand (redelijk lange sleutel nodig dus), en de sleutel op de andere kant veel kracht naar beneden uitgeoefend om de boel los te krijgen. Als ik het goed herinner was het sleutel 18, ik heb een ringsleutel en een grote Bahco gebruikt, en het eerste stukje van elke bout gaat zwaar. Dan kun je eventueel ook stekkerdoos wat wegdraaien, waardoor je er makkelijker bij kan. Als de bouten er uit zijn, kan het zijn dat de haak wat klemt tussen de vlakken waar ie is ingeklemd, maar dat krijg je vrij makkelijk los.

(overigens druk je bij het losdraaien van de bout de auto in het begin echt een aantal cm's in de veren).
 

Hans1798

Senior Member
Het is niet voor niets natuurlijk dat die bout zo goed vast zit. Heb op Youtube wel eens filmpje gezien van een trekhaak die tijdens het rijden met aanhanger was losgekomen. Eventuele nieuwe bout dus goed borgen lijkt mij.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb, op mijn Octavia weliswaar, de Brinks trekhaak ook even gedemonteerd (alleen de haak) om m te verven.....

Mag ik de oude bouten hergebruiken? Of is het verstandiger nieuwe te kopen? Ze zijn niet verroest en het schroefdraad is nog mooi helder koper. Ook van de moeren.

Zijn het toevallig geen rekbouten die je maar eenmalig mag gebruiken?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dat is precies waar ik me zorgen om maak; dat ik misschien 'mindere' bouten terug koop dan de originele.

Ik heb de originele weer terug geplaatst! Ik heb ze met een flink lange exentensie (40cm oid) vast getrokken en zal ze ooit nog eens natrekken. Dat roest had wel een verrot goede functie: het zorgde ervoor dat de boel wel muur en muur vast zat!
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo Bij mijn weten zijn rekbouten altijd van aluminium/lichtmetaal omdat het vervormen anders echt zwaar gaat of bijna onmogelijk is. Ik heb destijds ook sleutels gebruikt waarbij de arm (hefboom) van de sleutel iets van 30 cm was. Als je je ongerust maakt over teruglopen, kun je nadat je de bouten hebt vastgezet een likje verf op het uiteinde van de bout doen, waardoor de moer eerst de lak er af moet drukken of veel zwaarder draait dat laatste stukje.
 

turboturbo

Forumguru
Goeie tip! Ik heb de trekhaak gedemonteerd geschuurd en geverfd, daarna gemonteerd en ben nu nog een paar laatste lagen aan het aanbrengen. Omdat de dopsleutel en het monteren immers ook al wat verse krassen hebben gemaakt. Wat natuurlijk suf is om daar druk over te maken, want de eerste beste keer dat ik een aanhanger of fietsdrager ga gebruiken zal de verf er ook af geslagen worden.

Maar het blootliggende schroefdraad wordt nu dus mee geverfd met deze laatste lagen.

Had er ook loctite op kunnen smeren, bedacht ik me net #telaat :)
 

Hans1798

Senior Member
Zou er toch nog een beetje locktite op doen voor de zekerheid. Dat is speciaal voor het borgen van moeren. Verf niet.
 

Cordoba

Forumguru
Als ie zonder verf of andere manieren om het loslopen te voorkomen al moeilijk losgaat, kun je het met loctite helemaal vergeten dat je m ooit nog los krijgt.
 

turboturbo

Forumguru
Bij het demonteren maakte ik gebruik van een stalen buis van 2 meter die ik over een extensie/arm met dopsleutel zette. En de auto stond toch nog op de brug dus ik kon lekker gebruik maken van de zwaartekracht icm de lange arm.

De bouten kwamen toen samen met 2 spuitjes kruipolie mooi los. Dus voor een beetje loctite ben ik niet zo bang - bovendien is de kans klein dat de kogel er nog eens af moet binnenkort!
Die loctite kan je toch ook gewoon naast de moer op het resterend stuk schroefdraad smeren? Daarvoor hoedt de moer toch niet per se opnieuw los?
 

Spierings

Forumguru
Loctite moet tussen de bout en de moer. Het resterende stukje bout insmeren heeft geen zin..

@Cordoba rekbouten zijn er ook gewoon van staal en dus niet altijd van lichtmetaal. (O.a. kopbouten)

Een nieuwe zelfborgende moer of wat loctite ertussen doen zorgt dat ze niet loskomen..
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings stalen rekbouten ben ik nog niet tegengekomen, dus vandaar mijn veronderstelling dat ze altijd van lichtmetaal zijn. Als je ook voorbeelden kent van stalen rekbouten, dan bestaan die blijkbaar ook. :thumbsup:

Loctite moet inderdaad op het stukje schroefdraad waar de moer zit, dit is eigenlijk niets meer of minder dan lijm.

Overigens een verlenging van 2 meter én veel kracht gebruiken, zou ik niet durven: de kans is erg groot dat de bout gewoon breekt doordat je er een enorm moment op zet. (In dit geval zou het dan gewoon de bout en moer vernieuwen worden, maar dat is niet bij alle gevallen even makkelijk)
 

turboturbo

Forumguru
Klopt, dat risico loop je altijd dat de bout breekt. Op de sleutelcursus waar ik eens aan mee deed werd uitgelegd dat dit altijd beter is dan met een hamer of met je voet op een (korte) arm/extensie te gaan rammen of stampen (dat deed ik eerlijk gezegd altijd, ik stampte altijd met m'n voet op de wielbout sleutel totdat de wielbout 'loste'.

Dat gedrag heb ik nu ingewisseld voor een lange(re) arm maken en dan rustig en beheerst de bout of moer 'lossen' zonder daarbij plotselinge bewegingen te maken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan