Trekhaak en PDC

Deze middag heb ik op de sloop een trekhaak kunnen op de kop tikken voor op een Fabia Combi.:xyxthumbs:
Deze bij thuiskomst direkt geplaatst, geen enkel probleem, ging betrekkelijk eenvoudig.
Het enige probleem waar ik nu mee zit is dat ik de standaard ingebouwde PDC niet kan uitschakelen. Dit wil zeggen telkens ik achteruitrij met de aanhanger 'ziet' de PDC 'iets'. En blijft dus maar piepen.
Bij mijn andere wagen wordt er automatisch gededecteerd dat er een aanhanger achterzit en wordt het PDC uitgeschakeld.
Kan dit bij Skoda ook, of moet ik de voeding van de PDC onderbreken telkens ik met een aanhanger rij?

Cordoba

Forumguru
Welk bouwjaar praten we over? Bij de huidige generatie van Skoda's kan dit volgens mij gewoon: stekker in de aansluiting voor de trekhaak betekent dat de PDC wordt uitgeschakeld, mistachterlicht van de auto niet werkt (maar van de aanhanger wel) en dat kapotte lampjes op de aanhanger gedetecteerd worden. (als je de trekhaakmodule tenminste netjes aanmeldt, volgens de voorgeschreven procedures)

Ik durf niet te zeggen waar de grens ligt of dit wel of niet werkt.

Bedankt voor de reacties.

Het gaat hier inderdaad over een fabia 1 BJ 2006 1.9TDI, disney on ice.

De wagen op de sloop waar ik de haak heb uitgehaald was net dezelfde, had enkel geen pdc. Ik heb de bekabeling uitgevolgd, en het een en het ander zat gewoon met originele stekkers tussen de aansluitingen op de lichtblok en de kabelboom aangesloten. Een speciale module heb ik echter niet gevonden. Zo ja, waar zou deze moeten zitten? Dan kan ik nog eens op de sloop gaan kijken.

Ik had de link die je gepost hebt reeds gelezen, deze gaat echter over de Octavia 2. Hier zit het hele zooitje reeds op can-bus. In hoeverre dit bij de fabia 1 zo is weet ik niet. Ik vermoed totaal niet aangezien ze anders niet met een Y-splitter zouden gewerkt hebben maar met een aanhangwagenmodule.

Chatslet

Forumguru
Heb je een voertuigspecifieke kabelset? Denk dat je toch met CAN-BUS modules en VCDS aan de slag moet.

Kabelset heb ik gewoon uit de donorwagen meegenomen, dit was niet meer dan, vanuit de contactdoos bekeken, een kabelboompje naar links en naar rechts dit dan middels een Y-splitter gewoon tussen de lichtblok geplugd wordt. Op de kabelset staan toch VW - Audi en ik dacht seat logootjes, dus ik vermoed dat dit redelijk origineel is. BJ trekhaak is ook gewoon '07 (idem als de donorwagen). Bij de donorwagen heb ik niets kwa modules gevonden. De kabelboom loopt gewoon via de linker achterflank richting voorkant wagen.

svdv2000

Nieuw lid
Bij de nieuwste skoda karretjes moet je ff langs de dealert om in te leren. Of dat bij eerdere modellen moet, dat weet de dealert. No cure no pay!

Chatslet

Forumguru
Of vraag even iemand met een VCDS/VAGCOM kabel. Er staat hier ergens op het forum hoe je in stelt dat er een trekhaak onder hangt.

Bosi

Lid
Ik heb een fabia 1 combi bj dec. 2005, waar in de garage een orginele skoda trekhaak is onder geplaats inclusief de zelfde orginele kabelboom (12 volt directe voeding naar de jagerstekkerdoos is appart getrokken). Deze is net zoals bij jouw aangesloten met y-stekkers naar de achterlichten. Heb je een af fabriek ingebouwde trekhaak dan is hij opgenomen in de auto electronica en heb je ook een zekering in de zekering houder bij de bestuurderszijde en krijg een een extra knipperlicht melding in je display als je met een aangekoppelde aanhanger richting aan geeft. Heb dit bij m'n VAG garage na gevraagd en er moet dan een extra trekhaak (can-bus) module worden geplaatst en worden ingeleerd, als je hem alsnog in de electronica opgenomen wilt hebben (ik dus maar leren leven met het piepen van de PDC als ik achteruit rij met aanhanger, voor die paar keer per jaar, was de aanzienlijke kosten niet waard).

Voor mij hetzelfde verhaal als bij Bosi. Ik heb ook recent een extra parkeersensor gemonteert (die haak voor de klapkar) en ben vooraf ook op zoek geweest naar de mogelijkheid om de pdc uit te laten schakelen. Westfalia schijnt er wel iets voor te hebben maar dat moest dan zoveel extra kosten dat ik het niet de investering waard vond voor die paar keer per jaar.
Maar mocht je het wel doen en succes hebben, ben ik wel benieuwd...

geerencor

Nieuw lid
kijk is op het kaartje van je zekeringskastje, daar moet een zekering in zitten voor je trekhaak, heb je die niet aangesloten dan moet je een andere stekkerdoos kopen met 1 lange draad naar je zekeringskast.
je computer kan anders van slag raken en kapot gaan.
als je een goede aansluiting hebt, en je gaat met een aanhanger achteruit rijden mag je achteruitrijlichten niet aan gaan, zowel stekkerdoos veranderen.
gr Cor

Bovenaan Onderaan