Trekhaak in laten leren of niet?

timmetje1902

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben even het spoor bijster.
Ik wil graag weten of ik mijn trekhaak moet laten inleren bij de dealer of niet.

Ga er een vaste haak met een auto specifieke kabel set onder doen 7 polig.

De auto heeft volgens mij een lampen controle systeem want toe ik led lampen in mij mist/bochtverlichting wilde doen gaf ie een fout melding..

Wie kan mij helpen??

Gr

hemi24

Forumguru
Trapauto, Lada, Rolls?!?

Even voorstellen kan een hoop nuttige reacties opleveren.

Alvast van harte welkom hier!

Joske

Forumguru
Hallo,

Ik ben even het spoor bijster.
Ik wil graag weten of ik mijn trekhaak moet laten inleren bij de dealer of niet.

Ga er een vaste haak met een auto specifieke kabel set onder doen 7 polig.

De auto heeft volgens mij een lampen controle systeem want toe ik led lampen in mij mist/bochtverlichting wilde doen gaf ie een fout melding..

Wie kan mij helpen??

Gr

In al zijn enthousiasme zich vergeten voorstellen :wink:.. Hoe meer info, hoe groter de kans dat iemand je kan helpen!

CDK

Forumguru
welkom op dit mooie forum,

even voorstellen in het daarvoor bestemde topic is idd wel wenselijk :)

een trekhaak moet idd 'aangemeld' worden in de voertuigmodule

led lampen verbruiken veel minder stroom als gloeilampen en jouw auto is uitgevoerd met canbus communicatie, dat systeem voert een lampencheck uit en 'ziet' dat 1 een of meerdere lampen (te)weinig stroom verbruikt en gaat er van uit dat betreffende lamp kapot is, dit kan meestal verholpen worden door zogenaamde canbus leds te gebruiken, maar ook dan kan het nog steeds storing veroorzaken, beste alternatief is dan om op een veilige plaats weerstanden te plaatsen, deze worden zeer warm dus niet in de buurt van plastic delen of leidingen en niet in de buurt van het plaatmateriaal maar bij voorkeur op de carosserie.

succes!

greetz Corné

timmetje1902

Nieuw lid
Ja goed punt sorry.

Ik ben Tim en rij een skoda fabia 2 combi uit 2008
Motor 1.6 16v 105 pk nog meer info nodig en als dit niet de manier is mij voor te stellen hoe dan???;)

Gr. Tim

Cordoba

Forumguru
Welkom Tim. Voor veel vragen is het ook handig als je niet de omschrijving van je motor geeft, maar de motorcode (bestaat meestal uit 3 letters, tegenwoordig soms uit 4 en vroeger soms uit 1 cijfer en 1 letter). Motorcode kun je vinden op de sticker voorin je instructieboekje, of in de kofferbak, verder op je kentekenpapieren, of als je je kenteken invoert bij een site voor kentekencheck komt ie er ook uit rollen.

Voorbeeld kentekencheck

Het aanmelden van de trekhaakmodule hoeft niet persé bij de dealer te gebeuren, iemand met Vagcom kan het in principe ook. Belangrijkste is dat iemand er in thuis is. Bij dealers gaat het regelmatig fout, doordat ze maar op één plaats in het systeem aanmelden, en dat moet vaak op meerdere punten afhankelijk van de opties van de auto. Bijvoorbeeld als je PDC hebt, is het wel handig om het daar ook aan te melden, maar zonder parkeersensoren is dat natuurlijk niet nodig.

Heren, en mogelijk dames :)

Ik wil het topic niet helemaal kapen, maar ik heb wel een aanverwante vraag over trekhaken en om nu weer een compleet topic te starten...

Ik heb in oktober 2010 een Fabia Combi Greenline gekocht met parkeersensoren en wil daar nu een trekhaak onder (laten) zetten. Dat "laten" is nog om het even omdat dat volgens mij goed zelf moet kunnen en het in ieder geval een hoop geld scheelt. Nu zijn er legio websites waar je het kan bestellen etc. Maar kan dit wel icm de parkeersensoren? Zover ik weet wel want heb vaker een auto gezien met zowel sensoren als een haak. Maar zal dan dus ook naar een dealer moeten om dit te laten regelen?

Mensen ervaring met het er zelf onderzetten en vooral ook met PDC dus? Moet volgens mij wel te doen zijn toch? Zit gewoon een beschrijving bij.

CDK

Forumguru
geen probleem hoor icm pdc, alleen ff 'aanmelden' in de boardcomputer door een dealer of iemand met vagcom, daarna 'ziet' de auto de aanhangwagen als het verlichtingssnoer van de aanhanger aangesloten is op het trekkende voertuig.

greetz Corné

geen probleem hoor icm pdc, alleen ff 'aanmelden' in de boardcomputer door een dealer of iemand met vagcom, daarna 'ziet' de auto de aanhangwagen als het verlichtingssnoer van de aanhanger aangesloten is op het trekkende voertuig.

greetz Corné
Thanks! Dat is al 1 stapje dichterbij. Nu nog even hopen op een reactie van trekhaakshop.nl, want daar leek het erop dat hij niet icm een 1.2L zou kunnen wat toch wel raar is volgens mij... Maar dat wachten we maar af dan. Als mensen andere goede adresjes hebben dan hoor ik het ook graag, doe-het-zelf adresjes dan.

Canon-Eye

Forumguru
En het leuke is: de auto "denkt" dat ook je fietsenrek een aanhanger is, dus begint niet te blaten als je 'm in de achteruit zet.

Maar wel zelf opletten dan, met dat extra ijzerwerk achter je!

En het leuke is: de auto "denkt" dat ook je fietsenrek een aanhanger is, dus begint niet te blaten als je 'm in de achteruit zet.

Maar wel zelf opletten dan, met dat extra ijzerwerk achter je!
Ja, als je een fietsenrek hebt bijvoorbeeld. Maargoed, met gewoon PDC + trekhaak ist gewoon stoppen bij constante piep, dan heb je als het goed is nog meer dan ruimte zat. Ik kan er vaak nog tussenstaan, dus dat is wel zo'n 20-30cm zeker! Met fietsenrek natuurlijk een ander verhaal :)

Cordoba

Forumguru
Bij fietsenrek of aanhanger, wordt de PDC achter niet ingeschakeld bij achteruitrijden, als het goed is brand er wel een 'aanhanger' symbooltje op je dash, om je extra te waarschuwen dat je PDC achter niet werkt.

Als ik het goed heb, kun je de afstand waarbij de PDC reageert ook instellen met Vagcom. Zonder trekhaak kun je die afstand van 20-30 cm dus naar beneden 'schroeven', met vaste trekhaak kan ie waarschijnlijk ook nog wel een stapje omlaag.

andrehj

Forumguru
Die optie heb ik in VCDS nog niet gevonden (maar er ook niet naar gezocht). Dat was ook niet nodig, want ook mét trekhaak waarschuwt ie nog ruim op tijd. Maar dat is bij een Superb, misschien dat het bij een Fabia wat anders is.

Cordoba

Forumguru
Ik heb het van een behoorlijk ervaren expert op Vagcom gebied, en dat was voor een Seat Ibiza, maar ik heb ook begrepen dat dat deel voor alle Vagauto's van dezelfde generatie gelijk is.

Ik bedoelde overigens ook dat je de marge zelfs met vaste trekhaak iets kleiner kunt maken, terwijl ie nog wel op tijd waarschuwt.

Chatslet

Forumguru
Dat is op zich wel een interessante optie. Bij mij gaat de PDC al heel snel in Defcon 1 terwijl er nog meer dan genoeg ruimte is. Mocht je aan meer info kunnen komen dan houd ik me zeker aanbevolen.

Bovenaan Onderaan