Trekhaak monteren O2 (2005) HB

DJSmiley

Actief lid
Na 2 weken geleden (weer) het gemis van een trekhaak te hebben ervaren heb ik er toch maar 1 aangeschaft.

Ivm de leeftijd van de auto ook hier weer een dhz-projectje van gemaakt: Laten doen is 't niet meer waard.

De trekhaakvia Ebay bij AHK Autoteile uit Duitsland gehaald: Totale kosten 129 euro voor de trekhaak, kabelset (7-polig) en verzending. Met een dagje of 3 was het in huis.
( https://www.ebay.de/itm/Anhangerkup...lig-NEU-TUV-/171193962706?hash=item27dbf490d2 )
Vandaag de handel geplaatst. Tijdens het monteren wat foto's genomen, mocht iemand ooit dat ook nog van plan zijn.

Benodigdheden: Niets bijzonders, wel wat grote doppen nodig (tm 18)(of steeksleutels), en lang verlengstuk voor een doppenset is wel handig.

1. Demonteren van de bumper.
Demonteer eerst de achterlichten.
De bumper zit rondom vast met Trox scroeven. 4 stuks per wielkast (1 zit bovenin, door vuil zie je die soms niet goed, maar hij zit 'naar je toe', dus de schroefdraad gaat van binnen uit naar buiten.
Aan de onderkant zitten ook een aantal schroeven welke de bumper op z'n plek houden.
Nadat je de achterlichten verwijderd hebt kun je bij een 2-tal schroeven komen.

Nadat je deze allemaal los hebt (was in mijn geval wel wat geklooi, met name die in de wielkasten waren heerlijk verroest dus je bitje heeft amper grip), moet de bumper binnenin losgemaakt worden.

Verwijder hiervoor de binnenbekleding (deze kun je wegbruigen). Hierachter vind je 2 boutjes per zijde (10mm). Daarna pak je de bumper er zo af.


2. Demonteer de oude achterbalk.
Deze zit aan beide kanten met 3 grote Torx bouten vast (T40). In mijn geval was dit meegenomen in de afwerking en waren een aantal voorzien van de carroseriekleur en een mooi rubberized laagje. Met een kleine schroevendraaier dus eerst de gaten vrijgemaakt zodat de bit pastte.

Met wat gepast geweld kan daarna de bumperbalk verwijderd worden (je kan 'm ook netjes lossnijden uit het rubberachtige spul)


3. Monteer de trekhaak

Achter de oude achterbalk montage vind je 2 holle kokers. Aan beide kanten moeten 2 gaten gemaakt worden voor de bouten van de trekhaak. In mijn geval was plek al zichtbaar (zat een soort sticker op). Het andere gat is wel geboord, alleen voorzien van wat rubberen afdekking. Kwestie van even 'voelen' en je prikt 'm zo door.
Aan de linkerkant lag het wat lastiger: Daar zat de uitlaat + warmteschild voor.
De uitlaat 'hangt' aan via een stuk dik rubber wat flexibel onder de carrosserie. Ik heb de plaat waar dit rubber op het chassis vast zat losgehaald. Hierdoor kon ik de uitlaat net wat laten zakken en had ik voldoende ruimte boven de uitlaat om er net bij te kunnen. Het hitteschild zit op een schroefdraad 'geklikt', deze kun je met de hand losdraaien (er zit dus geen schroef vanaf binnenuit je kofferrruimte)

Daarna de bouten van de trekhaak monteren. Aan de kant van de uitlaat was een lange dop dus wel erg handig, anders kom je er nauwelijks bij (of je moet de hele uitlaat demonteren)


4. Monteer de kabelaansluiting
Bij de set werd een rubberen dop meegeleverd om, nadat je een gat geboord had, de kabel door te voeren. In mijn geval zaten er al 2 (grotere) voorgeboorde gaten. Ik heb die dus kunnen gebruiken. De kabel van binnenuit doorgevoerd. Er is een kleine inkeping in het chassis waardoor de kabel vanuit de kabelboom zo naar beneden kan richting de trekhaak (Verwijder hiervoor de plastic kap van de kofferbakrand: dit klik je zo open en daarmee heb je voldoende ruimte.


5. Monteer de bumper
Stap 1 maar dan omgekeerd. Ik moest nog wel een kleine inkeping maken voor de trekhaak en bekabeling. Maar omdat dit aan de onderzijde zit is dit niet zichtbaar als je achter de auto staat. In mijn geval wat extra ruim gezaagd :)

6. Aansluiten elektra
Kwestie van de handleiding volgen... Met de multimeter eerst even de pinnen uitgezocht welke ik nodig had, daarna de kabels gemonteerd.

Mijn auto heeft geen parkeersensoren, dus dat deel heb ik ook niet hoeven doen. Als het goed is doet de lampcontrole het wel.

De handleiding is op zich wel correct, je moet alleen even rustig lezen.


Ik heb niets hoeven aan te passen aan de computer vooralsnog, en heb ook geen foutmeldingen gezien.
 

Bijlagen

  • IMG_2616.JPG
    IMG_2616.JPG
    612 KB · Weergaven: 88
  • IMG_2614.JPG
    IMG_2614.JPG
    716,2 KB · Weergaven: 93
  • IMG_2612.JPG
    IMG_2612.JPG
    537,5 KB · Weergaven: 86
  • IMG_2610.JPG
    IMG_2610.JPG
    536,7 KB · Weergaven: 82
  • IMG_2613.JPG
    IMG_2613.JPG
    1.008 KB · Weergaven: 87
  • IMG_2615.JPG
    IMG_2615.JPG
    1 MB · Weergaven: 99
  • IMG_2617.JPG
    IMG_2617.JPG
    1.000,1 KB · Weergaven: 97
  • IMG_2618.JPG
    IMG_2618.JPG
    921,3 KB · Weergaven: 94
  • IMG_2619.JPG
    IMG_2619.JPG
    1 MB · Weergaven: 92
  • IMG_2620.JPG
    IMG_2620.JPG
    925 KB · Weergaven: 87
  • IMG_2621.JPG
    IMG_2621.JPG
    340,5 KB · Weergaven: 85
  • IMG_2622.JPG
    IMG_2622.JPG
    369,5 KB · Weergaven: 86
  • IMG_2623.JPG
    IMG_2623.JPG
    857,2 KB · Weergaven: 57

Huibert

Forumguru
Mooie klus, zolang hij nog niet direct op de canbus moet worden aangesloten is dit uitstekend zelf te doen. Ziet er zo weer netjes uit en veel plezier met je nette trekhaak.
 
Bovenaan Onderaan