Trekhaak monteren

martijn1976

Nieuw lid
Hallo allemaal.
Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een octavia station 2011.
Nu moet er alleen nog een trekhaak onder , heeft iemand hier ervaring mee ?
Is dat zelf te doen ?
Een monteur vraagt er al snel 500,- voor ..!!
Ik vraag me vooral af of het electriche gedeelte aansluiten te doen is.
Bedankt alvast.
Mvg Martijn

Beun12

Forumguru
Of het makkelijk te doen is weet ik niet, wij hebben het in ieder geval laten doen.
De trekhaak dient als het goed is wel geactiveerd te worden.

Spierings

Forumguru
Trekhaak zit er meestal stel onder, kwestie van achterbumper uitbouwen en binnenzijde kofferbak. Dan kun je de bumperbalk demonteren en trekhaak monteren. Bumper moet je dan meestal een stuk uitzagen..

Kabelset is een ander verhaal maar te doen voor een handig iemand. In de meeste gevallen zit er wel een in bouwschema in.

Achterin is het redelijk makkelijk, maar dan moet er voorin nog de gateway en voeding aangesloten worden...de kappen op de dorpel en zekeringkast moeten dan los.

Daarna is het een kwestie van coderen.

Ik heb dit bij mijn superb ook zelf gedaan.
Het moeilijkste vond ik de kabels van achteren naar voor krijgen omdat ik niet wist hoe alle kappen bevestigd zaten. De rest was goed te doen.
Vaste trekhaak op internet besteld voor €130. Kabel set bij de skoda dealer omdat ze de trekhaak alleen maar wilden activeren bij gebruik van originele onderdelen. Maakte overigens kwa prijs niet veel uit, deze koste €150. Het activeren (inlezen) koste nog €30.

andrehj

Forumguru
Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een octavia station 2011.
Dan heb je een O2 en heb je dit topic in de verkeerde rubriek geplaatst. Misschien dat een moderator dat kan herstellen?
Nu moet er alleen nog een trekhaak onder , heeft iemand hier ervaring mee ?
Is dat zelf te doen ?
Een monteur vraagt er al snel 500,- voor ..!!
Ja het is zelf te doen, maar een paar rechterhanden, technisch inzicht, handigheid met bedrading en goed gereedschap (momentsleutel) zijn wel handig. Dat een monteur 500 euro vraagt, kan ik mij voorstellen, want als je het goed wilt doen ben je zo een werkdag verder.
Elektrisch (interieur loshalen, bedrading naar voren trekken en aansluiten) is verreweg het meeste werk, meer werk dan de trekhaak zelf monteren.
Verder het je nog VCDS of VCP nodig om de trekhaak netjes aan te melden.

EdK

Forumguru
Bedankt alvast.
Mvg Martijn
Als je daar tegenop ziet kun je ook de afspraak met je dealer maken dat je zelf de kabels legt en dat het uiteindelijke aansluiten je door de dealer laat doen inclusief het aanmelden van de trekhaak in de software.

Bovenaan Onderaan