trekhaak monteren

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met het zelf monteren van een trekhaak, is het erg lastig?

Volgens mij hoeven er geen gaten in de bumper te worden gemaakt oid, dus lijkt mij een kwestie van spul losschroeven, kabels vinden trekhaak + de rest weer monteren. Losse trekhaak kost zo'n 350 euro, als ik het laat doen door de dealer ben ik 900 euri's kwijt....

EdK

Forumguru
Dus 550 euries voor montage ? wel dat zijn veel uurtjes werk blijkbaar ?

Tja en hoe lastig is het ? Hoe handig ben je zelf ? linker of rechter handen ?
Als er een goede beschrijving bij zit en je hebt rechter handen dan moet het in principe lukken lijkt me !

Bakkertje

Forumguru
De dealers hebben hier vaste prijzen voor en voor een vaste haak betaal je 545 euro. (wat een afneembare kost weet ik niet) Het is overigens ongeveer 4 uur werk, dit heeft vooral te maken met de draadboom die geheel naar voren in de auto aangelegd moet worden (zo is het mij verteld).

Overigens loopt er een draadje over het zelf monteren van een trekhaak, even de zoekfunctie gebruiken, dan vind je het zo. Ikzelf durf het niet aan om het zelf te doen, maar dat is meer omdat het een leaseauto is en als er dan iets misgaat met de electronica heb ik echt een probleem. Overigens heb ik er dan ook weer geen 545 euro voor over om een trekhaak te laten monteren. Dus ik bewaar de welstandsknobbelwens voor mijn volgende (lease) auto.

Volgens diverse trekhaakleveranciers is het goed mogelijk om de trekhaak zelf te monteren. Ik zou niet zelf doen als je het niet vaker gedaan hebt. Voor de Octavia moet voor het monteren van de trekhaak de achterbumper eraf gehaald worden en daarna de binnenbumper verwijderen. De trekhaak zelf wordt volgens mij in 2 kokers geschoven (of eraan vastgeschroefd). Kabelset monteren kan soms eenvoudig zijn maar het moet wel goed gebeuren.
Kijk eens op de site van Bosal-trekhaken, die hebben meestal per type auto en trekhaak een mooie overzichtelijke montagehandleiding op de site staan.

Succes

Volgens diverse trekhaakleveranciers is het goed mogelijk om de trekhaak zelf te monteren. Ik zou niet zelf doen als je het niet vaker gedaan hebt. Voor de Octavia moet voor het monteren van de trekhaak de achterbumper eraf gehaald worden en daarna de binnenbumper verwijderen. De trekhaak zelf wordt volgens mij in 2 kokers geschoven (of eraan vastgeschroefd). Kabelset monteren kan soms eenvoudig zijn maar het moet wel goed gebeuren.
Kijk eens op de site van Bosal-trekhaken, die hebben meestal per type auto en trekhaak een mooie overzichtelijke montagehandleiding op de site staan.

Succes

Ik zal eens kijken of ik de montage handleiding ergens kan vinden, dan kan ik wellicht een betere inschatting maken over de moeilijkheid. Als ik het zo lees is het redelijk te doen. Mijn auto is inderdaad een lease auto dus ik moet de boel niet verprutsen :tongue:

Ronnie

Forumguru
Ik zal eens kijken of ik de montage handleiding ergens kan vinden, dan kan ik wellicht een betere inschatting maken over de moeilijkheid. Als ik het zo lees is het redelijk te doen. Mijn auto is inderdaad een lease auto dus ik moet de boel niet verprutsen :tongue:
Het makkelijkste kun je de binnen-en buiten bumper aan elkaar laten zitten, in de chassisbalken de bumper losschroeven en in z'n geheel demonteren.(denk aan de schroeven in de achterschermen).
De trekhaak dan aan de bumper monteren en het geheel weer terugplaatsen en vastdraaien. Er zal waarschijnlijk een stukje uit de bumper gezaagd moeten worden aan de onderzijde, maar dit is op de bumper al aangegeven/gemarkeerd. Costante plus kun je van achter het stopcontact halen(20A), achterlichten is een kwestie van stekkeren.

Bakkertje

Forumguru
Costante plus kun je van achter het stopcontact halen(20A), achterlichten is een kwestie van stekkeren.

Krijg je dan geen problemen met je CAN bus en eventuele PDC? (de mijne heft PDC en volgens mij ook check-control om te zien of er lampies kapot zijn)
Ben toch wel benieuwd naar de afloop als je het zelf gaat doen ;)

Ronnie

Forumguru
Je zult de haak moeten aanmelden met VagCom, anders klopt de verlichting niet en gaat het storingslampje EPC branden.

Onder mijn vorige auto (Peugeot 307) heb ik de trekhaak inclusief CAN-bus kabelset zelf gemonteerd. In de montagehandleiding van de kabelset stond dat de trekhaak/kabelset aangemeld dient te worden bij de computer in de auto. Ik heb die aanmelding niet gedaan en nooit problemen gehad met de trekhaak of auto.
Het is het proberen waard om de aanmelding niet te doen. Als nu later blijkt dat de aanmelding toch moet gebeuren kun je altijd even bij de dealer langs rijden. Aanmelding van zo'n trekhaak kan nooit lang duren. De meeste arbeidstijd bij de dealer heb je zo toch nog gespaard.

JoKing

Lid
De trekhaak zelf is niet zo'n probleem, alleen de bedrading van een auto met CAN-BUS kost even tijd en moeite.
Je moet de bedrading namelijk helemaal naar voor leggen. Onder het dashbaord moet je verschillende stekkers loshalen en verbinden aan de bedrading van de trekhaak. Best wel een klus en je kunt er meestal moeilijk bij. En zoals gezegd moet je de trekhaak aanmelden bij de CAN Gateway met VAG-COM of bij de dealer kan dat voor je doen.

Ik zit zelf ook nog te twijfelen of ik het zelf ga doen of de dealer het laat doen. Bij mijn Leon ben ik wel een hele dag bezig geweest om alles netjes los te halen en weer te monteren.

EdK

Forumguru
De trekhaak zelf is niet zo'n probleem, alleen de bedrading van een auto met CAN-BUS kost even tijd en moeite.
Je moet de bedrading namelijk helemaal naar voor leggen. Onder het dashbaord moet je verschillende stekkers loshalen en verbinden aan de bedrading van de trekhaak. Best wel een klus en je kunt er meestal moeilijk bij. En zoals gezegd moet je de trekhaak aanmelden bij de CAN Gateway met VAG-COM of bij de dealer kan dat voor je doen.

Ik zit zelf ook nog te twijfelen of ik het zelf ga doen of de dealer het laat doen. Bij mijn Leon ben ik wel een hele dag bezig geweest om alles netjes los te halen en weer te monteren.

Je kunt ook in samenspraak met de dealer een afspraak maken dat hij je de kabelboom levert en dat je die zelf legt
En de trekhaak ook zelf monteerd, en dat hij naderhand het stekkerwerk onder dashboard doet en het aanmeld in de VAG
Sommige dealers gaan daar in mee, maar wel evengoed een prijs opgave doen voor het dan resterende werk !

Bovenaan Onderaan