Trekhaak Octavia

WimN

Nieuw lid
enige tijd geleden heb ik een stukje op het forum gelezen over het zelf inbouwen van een trekhaak bij een O II
dit was met een uitgebreide handleiding kompleet met foto's
Ik kan het echter niet meer terug vinden
wie o wie kan mij helpen
 

svdv2000

Nieuw lid
Is r ergens ook een ( oude ) discussie te lezen op het plaatsen van een haak? Naast de handleiding hebben leden vast nog andere slimme tips. Zelf wil ik binnenkort een haak op mn HB Suberb schroeven, kan wel info gebruiken, met name over het losmaken van de kappen aan de binnenzijde, de dorpels. Enkele jaren terug bleven niet alle nokjes heel toen ik dit bij mn Oct deed.
 

andrehj

Forumguru
Een goede oude discussie, over een S2, is er volgens mij niet. Volgens mij besteedt iedereen de montage van een trekhaak uit. Maar je hebt een medestander: bij mij in de garage ligt ook een trekhaak + een hele boel electronica te wachten op een warm weekend, zodat die in de S2 kan worden ingebouwd.
Wat zeker weten handig is om te hebben:
- Inbouwhandleidingen van de diverse fabrikanten. Elke fabrikant meldt weer wat anders, en overal steek je wat van op.
- Twee rechterhanden.
- Kennis van elektriek.
- VCDS om de trekhaakelectronica netjes aan te melden.
- Elsawin (voor elektrische schema's en montagehandleidingen)
- ETKA (voor onderdelen)

Dat van die nokjes is inderdaad waarschijnlijk een uitdaging, Elsawin vermeldt daarover:
De clips -3- in de onderste bekleding voor de A-stijl -1- vervangen, zo nodig door nieuwe vervangen.
Deze zijn trouwens niet duur: Slechts 44 cent volgens ETKA.

Overigens kun je een S2 gerelateerde trekhaakvraag beter in het S2-subforum stellen....
 

WimN

Nieuw lid
Net via de onderdelen lijn een gebruikte haak gehaald voor 100 euri
volgens aanvraag en opgave voor de O II, kom ik thuis zit er een kabelboom voor de bora bij.
kan dus morgen weer terug want ik ben bang dat er toch wat stekkertjes niet gaan passen
 

MarcoO2

Forumguru
Ik weet niet of ik een gebruikte haak zou willen monteren onder mijn auto... je weet immers niet wat er mee gebeurt is! Ik zou die gok ten gunste van de veiligheid van mij en mijn medeweggebruikers nooit nemen.
 

WimN

Nieuw lid
volgens jou logica zou je dan ook geen auto met haak moeten kopen of deze demonteren. want je weet ook dan niet wat er mee is gebeurd.
Ik vind het wat ver gezocht
 

MarcoO2

Forumguru
Als je een complete auto koopt, is het vaak net ff makkelijker te achterhalen of de auto bij een crash betrokken geweest is die hard genoeg is om schade toe te brengen. Het risico is, hoewel nog steeds niet uitgesloten, in ieder geval een stuk minder groot.
 

andrehj

Forumguru
Het voordeel van een trekhaak is dat je heel goed kunt zien hoe ie er uit ziet. Bij een hele auto is dat een stuk lastiger. Bovendien kun je bij het sloopbedrijf gewoon navragen (vaak zijn er zelfs foto's) waar de trekhaak vandaan komt. Tien tegen een dat ie gewoon uit een gecrashte auto komt. En aangezien het de overgrote meerderheid van de auto's aan de voorzijde crasht, is de kans gewoon erg groot dat er met de trekhaak niets mis is.
Bij electronica is het wel nagenoeg onmogelijk om deze te checken. Maar meestal krijg je bij een demontagebedrijf nog wel een vorm van garantie: als het niet werkt kun je het meestal omruilen.
Ik zou in ieder geval liever een tweedehands trekhaak dan een tweedehands auto kopen.
 

WimN

Nieuw lid
vandaag poging 2
trekhaak gehaald bij Pater in Ede. ziet er keurig uit en lijkt als nieuw
netjes volgens de eerder opgevraagde handleiding (van SkodaD http://www.skodaforum.nl/board/f56/trekhaak-vast-octavia-combi-ii-14353.html ) aan de gang ( het verhaal klopt op de milimeter)
haak in de kokers geschoven en owee, aan bijde zijde een ruimte van 2 cm tussen de haak en de balken
ook kwamen de gaten niet overeen.
wat blijkt de haak is met een bochtje naar voren uitgebouwd en kan niet voldoende naar achter worden geschoven ( reservewielkast zit in de weg)
dus deze gaat ook terug en ik geef het op wat betrefd een gebruikte haak
maandag een nieuwe bestellen.
wordt vervolgd
 

andrehj

Forumguru
@ WimN, wat is het merk van de trekhaak die je had gehaald?
Een nieuwe is trouwens ook niet duur, ik heb een nieuwe Westfalia (vast) gekocht voor 125 euro (+ 10 euro verzendkosten) bij Autoteilemann in Duitsland. Jammer is alleen dat de elektronica zo verrekte duur is, zeker als je, zoals ik, de originele electronica wilde hebben, om TSA te kunnen activeren.
 

WimN

Nieuw lid
andrehj, het is een Prof svar orgineel Skoda met typenr TMBPS015 bouwjaar 2005 compleet met 7 polige kabelboom
Ik vermoed dat het een haak is voor de octavia 1
dus als er iemand intresse heeft, maandag gaat hij retour
 

andrehj

Forumguru
Prof Svar is inderdaad het merk wat Skoda af-fabriek levert (maar niet in NL, hier mag dat niet van PON). En bouwjaar 2005 zal inderdaad wel voor een O1 zijn.
Dan zal die kabelboom ook niet gaan passen, want volgens mij is die compleet anders voor een O1 dan voor een O2.
 

WimN

Nieuw lid
de kabelboom past wel, dat is het vreemde.
deze word niet op de zekeringskast aangesloten maar met moederstekkers rechtstreeks op de achterlichten.
er zit dan ook geen module op aangesloten
 

andrehj

Forumguru
Waar haal je de spanning dan vandaan? Wordt die gewoon van de achterlichten afgetakt? Daar kan de bedrading van een O2 toch helemaal niet tegen? En heeft de O2 (als de S2) dan geen remlichten die ook gewoon (gedimd) als achterlichten gaan functioneren? Ik heb er geen vertrouwen in....
 

WimN

Nieuw lid
Dat had ik ook niet Andrehj,.
ik heb vandaag via internet bij de trekhaakspecialist een nieuwe haak besteld.
incl voertuig specifieke kabelboom + module voor €209,50
word binnen 4 dagen bezorgd
 

WimN

Nieuw lid
Vandaag de nieuwe haak van het meer HOOK gemonteerd.
gekocht via trekhakdiscount voor €209,50 incl 7 polige orginele kabelboom. ( werd binnen 2 dagen afgeleverd)
alleen nog even de elec. aansluiten in de zekeringskast.
Er moeten trouwens wel hulpveren geplaatst worden.
met 100 kg in de koffer liep de haak op een drempel aan de grond
 
Bovenaan Onderaan