Trekhaak overzetten?

Mistraller

Senior Member
Onze O2 HB wordt binnenkort vervangen door een nieuwe O2 Combi. Het enige wat nog uitgekozen moet worden, zijn de losse opties.
Daarbij dus ook de trekhaak. Huidige haak is 13 polig (door de dealer geplaatst), en die zou volgens mij gewoon onder de O2 combi (FL) moeten passen. De leasemij geeft accoord, uiteraard zijn de bijkomende kosten voor mij. Die kosten zijn dus; demonteren en monteren, en volgens mij helaas ook de kunststof onderstrip van de bumper, want daar is een gat gemaakt voor de haak. Waarom dat geen klepje is snap ik niet helemaal maar goed.
Het is volgens mij ook geen gezicht om die onderkap te wisselen met de nieuwe O2.

Nu is natuurlijk de hamvraag, is dit een voordelige optie? Want als het wisselen van die haak al een dagtaak is, dan kan ik onderhand beter een nieuwe aanschaffen. Adviesprijs volgens catalogus is 540 euro, incl montage.

Iemand die aan kan geven hoeveel werk het is, en wat zo'n kap zou kosten? Ik heb ooit eens een rekening gezien van een hele bumper (ongespoten) dat was volgens mij iets van 230 euro. Op de sloop liggen nog maar bar weinig O2's, en wat er ligt, ligt in de kreukels...
 

guitar_billy

Senior Member
hallo !

ik zou eens informeren bij de garage wat het gaat kosten.

- een trekhaak onder HB vandaan schroeven en op de Combi zal allicht snel gaan.

-geldt dat ook voor het netjes demonteren van de bedrading in HB? (monteren moet sowieso, nieuwe trekhaak of niet)

-kan de HB zomaar verder leven zonder trekhaak of moet bv de trekhaak bij de CANBUS nog afgemeld worden?

-naar mijn ervaring is spuiten van auto onderdelen vaak duurder dan het onderdeel zelf. mijn ervaring is dan wel geen bumper maar een motorkap...

zo maar eens een paar gedachten...
 

Mistraller

Senior Member
bedrading loskoppelen lijkt me nu juist met de canbus een kwestie van plug and play. Die kabelset is niet voor niets zo belachelijk duur. Aan cq. afmelden kost maximaal 5 minuutjes voor de gemiddelde monteur die VAGCOM kent.

Het onderste deel van de bumper op de oude (pre-FL) O2 is niet gespoten. Het is volgens mij ook ander materiaal dan het gespoten deel.

Voor de doorgewinterde monteur is toch echt montage zelf volgens mij het meeste werk, omdat de hele bumper eraf moet.
Demontage kan ik wellicht zelf ook nog wel doen, ik ben redelijk handig. Blijft over, afmelding mbv Vagcom.

Edit: Volgens de montagehandleiding van een aftermarket trekhaak is een gat maken in de FL O2 niet nodig. Dat betekent dus dat het overzetten van dat onderste deel niet aan de orde is. (had ik toch niet overwogen want ziet er niet uit)
 

nomad

Senior Member
Bedrading loskoppelen is ongeveer een uur/90 minuten werk. De complete binnenbekleding van de kofferbak moet eruit om de bedrading los te koppelen.
Als je weet waar alles zit is het goed te doen.
 

hemi24

Forumguru
Aangezien ik onder mijn vorige lease O2 zelf een afneembare Westfalia had gemonteerd, heb ik deze bij inleveren weer verwijderd. M.u.v. de kabels naar voren, deze heb ik vanaf het kastje achterin laten zitten en de zekeringen (3st) verwijderd.

De dealer heeft 'mijn' haak met een nieuwe kabelset vervolgens onder de nieuwe lease O2 geplaatst en voor de minderprijs (niet leveren haak) een setje dorpellijsten geplaatst.
Huidige werkgever betaalt wel de trekhaak, vandaar deze constructie. :)
 

AMBIO2

Actief lid
Wilde ook graag mijn trekhaak overgezet hebben naar de nieuwe auto.
Dit aangegeven bij bestelling van de auto, was géén probleem
en hoefde er niks voor te betalen.
Toen we onze nieuwe auto gingen halen hadden ze er een compleet nieuwe
trekhaak onder gemonteerd, das pas netjes!!
Is trouwens geen lease auto.
 

Monteurtje

Forumguru
Onderste gedeelte van bumper is niet over te zetten. Namelijk een compleet andere bumper. De nieuwe is geheel in kleur en niet meer met onder bumper. En je ziet ook niks van het gat. Tenzij je een niet originele trekhaak onder je huidige octavia hebt waar wel een heel groot gat voor gemaakt moest worden.
 

Mistraller

Senior Member
Omdat ik de medewerker bij de leasemij niet geloofde, heb ik nog eens teruggebeld. Ik wilde het immers zowieso zwart op wit. Wat blijkt, de medewerker heeft mij verkeerd voorgelicht, de trekhaak mag niet verwijderd worden omdat ie meegeleased is. Anders had ik namelijk de radio er ook uitgehaald om op marktplaats te verkopen. Dus, case closed, trekhaak blijft zitten. (ik vond het al een raar verhaal, maar ja, je bent Nederlander...)
Ik heb nog overwogen om hem dit keer wel prive aan te schaffen maar dan zit je weer met verzekering etc. Als er schade ontstaat door/met/vanwege de trekhaak dan is het weer gedoe met de leasemij. Dus gaat ie toch maar weer in het contract.
 

mmarechal

Actief lid
Ikzelf heb ook een leaseauto en heb onlangs overwogen om ook een trekhaak te laten monteren (uiteindelijk niet gedaan omdat de auto nog "slechts" twee jaar in de lease zit). Maar wat volgens mij ook mogelijk is, is zelf laten monteren en de rekening door de leasemaatschappij te laten betalen (dit was bij mij mogelijk). De trekhaak wordt dan als extra meegenomen in de lease en de meeste leasemaatschappijen spreiden de kosten dan uit over de (resterende) leasetermijn. Wanneer je dan via de werkgever kunt regelen om de extra maandelijkse kosten hiervoor als eigen bijdrage door te laten belasten, dan is dit volgens mij aftrekbaar van de belasting. Zover mij bekend is namelijk de eigen bijdrage aan een lease auto aftrekbaar. De netto kosten voor jou zijn dan in elk geval een stuk minder wanneer je zelf de trekhaak zou moeten betalen. Ik kan mij vergissen maar volgens mij is dit mogelijk.

Wellicht nog een optie om ook voor jou eens te onderzoeken?

succes!
 

Mistraller

Senior Member
Ik hoef daar gelukkig niet moeilijk over te doen. Wij kennen bij mijn werkgever Flexloon. Dat is een potje met bruto geld wat je kan vullen met loon, bonus, eindejaarsuitkering, etc.

Vervolgens kan je dat potje weer gebruiken om dingen te betalen, die fiscaal aftrekbaar zijn. Zoals: eigen bijdrage leaseauto, accessoires voor de leaseauto, een duurdere pda (die boven het normale beschikbare budget uitkomt), kortom, ook een trekhaak kan ik daar zo in opvoeren.

Zodoende zijn er voor mij 2 opties:
1) meeleasen (ik zit zowieso boven budget) dus ik betaal iets meer eigen bijdrage uit mijn brutoloon spaarpotje
2) zelf aanschaffen en verrekenen met mijn bruto spaarpotje.

Qua kosten zijn beide opties gelijk. Verschil is echter:
Optie 1; alles wat qua schade met die trekhaak te maken heeft is het pakkie-an van de leasemij. Haak blijft eigendom leasemij
Optie 2: Schade aan de auto, die door de trekhaak veroorzaakt wordt (denk aan kapotte bumper doordat ik de grond raak) zal discussie opleveren met de leasemij. Schade aan trekhaak zelf is wellicht niet voldoende verzekerbaar binnen standaard overeenkomst. Haak is na afloop leasetermijn mijn eigendom. Demontage eigen kosten.

Ik heb optie 1 en 2 afgewogen, en om het voor mij makkelijk te houden wordt het dus optie 1.

(en voor een aantal andere zaken geldt dat ik die lekker prive aanschaf en via flexloon verreken.
 
Bovenaan Onderaan