trekhaak plaatsen instructies op combi

crazyheinz

Nieuw lid
Ik heb een vaste trekhaak gekocht voor op een combi, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet plaatsen. Weet iemand waar ik een handleiding kan downloaden?
 

Figaro75

Senior Member
Misschien handig om aan te geven van welk merk je een vaste trekhaak hebt gekocht.......
En heb je er ook een merk en type specifieke kabel bij gekocht?
 

andrehj

Forumguru
Ik heb een vaste trekhaak gekocht voor op een combi, maar ik heb geen idee hoe ik dit moet plaatsen. Weet iemand waar ik een handleiding kan downloaden?
Heb je zelf überhaupt al moeite gedaan om iets te vinden? Elke trekhaakfabrikant die ik voor mijn S2 heb overwogen heeft deze handleiding namelijk gewoon op zijn site staan.
 

crazyheinz

Nieuw lid
Heb je zelf überhaupt al moeite gedaan om iets te vinden? Elke trekhaakfabrikant die ik voor mijn S2 heb overwogen heeft deze handleiding namelijk gewoon op zijn site staan.

Bedankt voor de nogal aanvallende vraag, het is een originele skoda trekhaak, en ja ik ben al enkele dagen aan het zoeken naar de handleiding..:.
 

Jewepe

Forumguru
@crazyheinz
Stuur me een PM en ik stuur je een handleiding. Dit forum wil (heel) soms nog wel eens wat "afwachtend" reageren. Heb ik ook last van gehad. Maar als je gewoon je bijdrage levert (niet alleen halen, ook brengen als je begrijpt wat ik bedoel) dan wordt het na verloop van tijd erg informatief. Het kennisniveau op dit forum is, voor zover ik dat kan beoordelen, erg hoog. Dus doe er je voordeel mee.
 

crazyheinz

Nieuw lid
Misschien handig om aan te geven van welk merk je een vaste trekhaak hebt gekocht.......
En heb je er ook een merk en type specifieke kabel bij gekocht?

De kabel heb ik nog niet gekocht, de trekhaak zelf is van Skoda.

@Jewepe: bedankt voor uw hulp. Jammer genoeg ben ik iemand die niet veel zal kunnen bijbrengen, ik ben helemaal een leek in auto's. De auto is van mijn werk, dus ik heb er nog nooit iets zelf aan moeten doen. De plaatsing en aanschaf van de trekhaak gingen me meer dan 600 euro kosten, dat is wel al de moeite waard om zelf een poging (met behulp van een meer handige persoon) te wagen denk ik :)
 

Figaro75

Senior Member
Je zal toch ook echt een voertuigspecifieke kabel erbij moeten hebben anders heb je niet zoveel aan je trekhaak. Die 600 euro zal wel compleet zijn geweest maar met wat meer zoekwerk zal een normaal garagebedrijf (geen dealer) of een trekhaakspecialist het voor zo'n 450 euro hebben gedaan. Die kabel gaat je ook nog wel zo'n 100-150 euro kosten denk ik en dat is wat meer werk om aan te brengen.

Op deze site zijn sowizo 3 verschillende merken en de trekhaak van Skoda zelf zal niet zo anders zijn in montage.

In ieder geval succes maar vergeet de kabel niet.
 

andrehj

Forumguru
Bedankt voor de nogal aanvallende vraag, het is een originele skoda trekhaak, en ja ik ben al enkele dagen aan het zoeken naar de handleiding..:.
Kijk, maar nu kom je met meer info. Als je dat nu gelijk had geschreven, dan was het niveau van de reacties al een stuk hoger geweest.
Deze originele handleiding is nergens te downloaden, maar vind je in Elsawin.
En hier op die forum is de kans op het vinden van een handleiding zoals die (misschien) bij een originele Skoda trekhaak geleverd werd sowieso minimaal, omdat deze trekhaak in NL niet verkrijgbaar is.
Wat je wel kunt doen is de handleiding van Westfalia downloaden. Het monteren van hun trekhaak zal niet wezenlijk verschillen van een originele trekhaak.

Nog wel een tip: De bouten waarmee de trekhaak in de kokerbalken worden bevestigd worden met een vrij hoog koppel aangetrokken en mogen na demontage niet opnieuw worden gebruikt. Deze bouten zul je moeten vervangen door nieuwe met een minimaal gelijke sterkteklasse. Volgens mij wordt hier klasse 10.9 gebruikt, dus je zult naar een beter gesorteerde ijzerwinkel (of webwinkel of de dealer) moeten.
 

hemi24

Forumguru
Nog wel een tip: De bouten waarmee de trekhaak in de kokerbalken worden bevestigd worden met een vrij hoog koppel aangetrokken en mogen na demontage niet opnieuw worden gebruikt. Deze bouten zul je moeten vervangen door nieuwe met een minimaal gelijke sterkteklasse. Volgens mij wordt hier klasse 10.9 gebruikt, dus je zult naar een beter gesorteerde ijzerwinkel (of webwinkel of de dealer) moeten.

Beetje jammer dat je zulke broodje aap verhalen de wereld in helpt...
Aanhaalmoment van de M10x35 bouten is 55Nm (Westfalia) en moet na ca. 1000 km (aanhangergebruik) nagetrokken worden.
 

Noord26

Forumguru
Waarom minimaal klasse 10.9 bouten? Ik zou zelf voor 8.8 bouten gaan. Die kunnen juist wat meer rek hebben als 10.9. Maximaal aanhaalmoment is wel iets minder, maar daar kom je nooit bij in de buurt. Als je nog hogere kwaliteitsbouten neemt als 10.9 is de rek nog minder en heb je juist meer kans op scheuren van een bout als een bout die meer rek kan hebben, dunkt mij?
 

polf

Senior Member
Ik heb nog deze 2 instructies(see attached)van een O2, mechanisch is het een makkelijk klusje, elektrisch daar in tegen ga daar maar even rustig naar kijken voordat je de boel onder het dashboard uit elkaar haalt.

Electrisch zal de boel ook aangemeld moeten worden, VCDS o.i.d. dus benodigd.

Greetz Polf
 

Bijlagen

  • trekhaakmontage.pdf
    2,4 MB · Weergaven: 51
  • Montagehandleiding trekhaak.pdf
    1,6 MB · Weergaven: 55

andrehj

Forumguru
Ik heb het nog even uitgezocht en kan idd niet meer terugvinden dat je los gehaalde bouten moet vervangen. Zeker bij 10.9 bouten zal dat ook nog wel wat meevallen. Dit is overigens wel iets waar de fabrikanten het over eens zijn: Alle fabrikanten (Bosal, Thule, Westfalia en Prof Svar) waarvan ik een montagehandleiding heb, schrijven 10.9 bouten voor. Dit is ook logisch: 8.8 is echt merkbaar zwakker en bij 12.9 heb je vaak weer last van waterstofbrosheid. Bovendien is zijn zeskantbouten eigenlijk niet in 12.9 te krijgen.
 

Noord26

Forumguru
Waterstof? De hoeveelheid koolstof bepaald de hardheid toch? Hoe meer hoe sterker, maar minder rekbaar brosser). En vice versa.
 

andrehj

Forumguru
Google maar eens op waterstofbrosheid en 12.9 of, in het Engels: Hydrogen Embrittlement. Dan vind je veel meer en uitgebreidere uitleg dan ik je hier kan geven.
Overigens zegt de hoeveelheid koolstof lang niet alles over de sterkte. Je kunt ijzer met hoge sterkte (= hardheid) ook gewoon zachtgloeien, terwijl daar dezelfde hoeveelheid koolstof in zit. Belangrijk is vooral de kristalstructuur die door het harden ontstaat.
 
Bovenaan Onderaan