Trekhaakmontage SC2, waar op letten?

zenman

Actief lid
Donderdag 30-7-2015 wordt onder onze Superb Combi uit 2012 een verticaal afneembare trekhaak van BOSAL gemonteerd. Onze Superb heeft geen parkeersensoren.

De montage wordt uitgevoerd door Vakgarage De Pitstop (geen Skoda-dealer dus). Ze vertelden me dat ze regelmatig VW's en Audi's van een trekhaak voorzien en dat het daarom bij de Superb ook wel goed gaat komen...

Zijn er nog zaken waar ik bij oplevering extra op moet letten?
 

SuperBartje

Forumguru
(te kleine) afstand tussen kogel en bumper schijnt wel eens een probleem te zijn, als je met een stabilisator rijdt; staat al eerder over geschreven op dit forum
 

zenman

Actief lid
Dankje, die discussie had ik ook gelezen. Voor fietsdrager en klein karretje speelt dit iets minder. Zijn er nog computergerelateerde handelingen die gedaan moeten zijn om meldingen bij het aansluiten van de fietsdrager of aanhanger te voorkomen?
 

andrehj

Forumguru
Ja, de trekhaak moet netjes worden aangemeld in de daarvoor bestemde systemen, om TSA (Trailer Stability Assist) te laten werken en een evt. start-stop systeem uit te schakelen. Probleem hierbij is dat TSA alleen werkt als het aanhangerregelapparaat (elektrische module voor aansturing van je aanhangerstopcontact, die bij montage van de trekhaak achter de kofferbakbekleding wordt gemonteerd) daarvoor geschikt is. Dat zul je even op de website van de fabrikant van dit apparaat moeten uitzoeken.
Of TSA werkt kun je checken door (bij aangekoppelde aanhanger of fietsenrek) de auto op contact te zetten. Dan moet je ESP-lampje 2 seconden langer blijven branden dan het ABS lampje (zonder aangesloten aanhanger, of bij een regelapparaat dat geen TSA ondersteunt gaan die tegelijk uit).
 

zenman

Actief lid
Update: Ik heb de Superb net weggebracht en even gevraagd of de trekhaak netjes wordt aangemeld. Dat hoeft niet volgens hen omdat ze een universele canbus-kabel gebruiken? De benodigde draden en signalen halen ze uit de kofferbak.
 
Laatst bewerkt:

zenman

Actief lid
Even tussendoor een kijkje genomen:
full

full

full

full

full

full
 

andrehj

Forumguru
Update: Ik heb de Superb net weggebracht en even gevraagd of de trekhaak netjes wordt aangemeld. Dat hoeft niet volgens hen omdat ze een universele canbus-kabel gebruiken? De benodigde draden en signalen halen ze uit de kofferbak.
Maar hoe komen ze dan aan voedingsspanning? En hoe takken ze in de kofferbak je canbus af? Want als je geen parkeersensoren hebt, zit er ook geen regelapparaat voor de parkeersensoren rechts-achter, waar je evt. nog canbus af zou kunnen takken.
Ik ben benieuwd hoe dit wordt opgelost, maar een schoonheidsprijs gaat het zeker niet verdienen, omdat met dit systeem de overige besturingsmodules van de auto niet weten dat er een aanhanger achter hangt.
 

ertromp

Forumguru
Maar hoe komen ze dan aan voedingsspanning? En hoe takken ze in de kofferbak je canbus af? Want als je geen parkeersensoren hebt, zit er ook geen regelapparaat voor de parkeersensoren rechts-achter, waar je evt. nog canbus af zou kunnen takken.
Ik ben benieuwd hoe dit wordt opgelost, maar een schoonheidsprijs gaat het zeker niet verdienen, omdat met dit systeem de overige besturingsmodules van de auto niet weten dat er een aanhanger achter hangt.

Gaat blijkbaar zonder problemen. Zie dit topic nog:

http://www.skodaforum.nl/forum/i/vagcom-inleren-trekhaak-s-2.26414/

Heb het dus al een keer eerder gezien zonder aanmelden een functioneel systeem (behalve dan de TSA)
 

andrehj

Forumguru
Die was ik inderdaad vergeten. Maar dit lijkt toch een ander verhaal. Uit de 2e foto blijkt namelijk dat ze ook de rechterkant van de kofferbakbekleding los hebben gehaald, wat normaliter niet nodig is bij montage van een trekhaak. Bovendien is de linkerbekleding slechts gedeeltelijk los gehaald, wat niet voldoende is om (voedings)kabels naar voren te trekken. Het lijkt er dus op dat men probeert om alles bij de achterlichten af te takken....
 

zenman

Actief lid
Ik ga er morgenvroeg nog even langs voor het herstellen van wat schoonheidsfoutjes. Zal vragen hoe ze het nu precies gedaan hebben. Ik zie wel dat er een draad (of een paar) is afgetakt van het rechter-achterlicht.
 
Hoi. Ik heb ook een SC2 (uit 2011) en achteraf een afneembare trekhaak laten monteren, van Westfalia meen ik. Deze hangt echter te laag onder de bumper en raakte regelmatig de grond op drempels, zelfs onbeladen en zonder passagiers en stapvoets rijdend! Is vanwege de grote achteroverhang en de slappe veren. Als ik dit geweten had, had ik de vaste trekhaak genomen (want ik haal hem er toch niet af). Die gaat door de bumper dus die zal minder snel drempels raken. Maar dat vond ik minder mooi ivm met origineel houden van de wagen. Heb hulpveren (MAD HV-199515 a 276 euro bij A-Point Skoda) laten monteren waardoor de auto achter ook een paar cm omhoog komt en daarna (bijna) nooit meer een drempel geraakt.
 
En nog raakte ik in Frankrijk, bij de afrit vanaf het kleine hobbelweggetje naar ons vakantiehuis dat wat lager ligt, af en toe de grond met de bodem van de wagen, waarschijnlijk met die rubberen kappen iets verder voor de achterwielen. Niet die spoilertjes (of wat zijn het?) vlak voor de achterwielen. Dan vraag ik mij dus altijd af hoe dat dan gaat met een verlaagd onderstel? Maar ik heb zonder het te proberen wel een vermoeden en daar heb ik dus helemaal geen zin in he!
 

CDK

Forumguru
@Rudi-DSG ik krijg een déjà vu geloof ik, heb ik dit niet een paar keer vaker gelezen....? Ik ben blij dat je content bent met je MAD hulpveren!
 

jonbongoofy

Forumguru
@zenman ik heb nu meerdere prijzen opgevraagd maar bij mij is Kwik-Fit het goedkoopste met vaste haak. Werkt alles verder goed bij jouw auto? Zou je opnieuw daar een trekhaak laten monteren?
 
Bovenaan Onderaan