trekhaakschema

Hallo allemaal!

Heeft er iemand een aansluitschema van een westfalia trekhaak voor mij?
Jaja, ik ben al aan het zoeken geweest en er staat een mooie discussie op waar ik wat aan heb, alleen zit daar een post bij van een brink.. enne... nou zoek ik eigenlijk zoiets van een westfaliaatje.....

Ik weet niet wat er bij mij gebeurt is, maar ik koppel voor het eerst in de O2 carrièrre de aanhager aan en vòila, helemaal niks... Zelfs geen spanninkje op welke pin/bus dan ook!
Iemand dit al eens meegemaakt?
Ik moet er nog onder kruipen, maar aan de achterkant zie ik niets afwijkends.
Heb wel in de zekeringkast gekeken en waar de haak op het schema staat (no 8 of 9 uit mijn hoofd) zit volgens mij gewoon helemaal niks!

Iemand goede ideeën hierover???

Thanks,
Dieseltje!
 
Trekhaak wordt aangestuurd door het anhangwagenmoduul. enige remedie is uitlezen of deze goed functioneerd. Als je in de buurt van zwijndrecht woont kan ik het voor je regelen anders iemand zoeken met vag-com of de dealer. De 13 polige of 7 polige stekker is altijd hetzelfde bedraad.

dennis
 

hemi24

Forumguru
Is de trekhaak bij de dealer gemonteerd, dan zou ik daar eerst eens heen gaan.

Je kunt ook aan de bestuurderskant het kapje van het dashboard trekken en eens kijken of de zekeringen voor de aanhanger er allemaal wel in zitten.
 
Helemaal toppie!

Da's info waar ik mee vooruit kan!
ik snap ook niet wat er mis is.
Trekhaak ziet er origineel gemonteerd uit, westfalia zit er geloof ik vaker onder en de kabelboom is niet beschadigd...
O2-tje komt uit de handel, dus weinig dealergarantie. (maar wel een scherpe prijs)

Maareuh, wat is het probleem als je het gewoon op de ouderwetse manier doet?
Oftewel; klemblokje tussen de betreffende (verlichtings)kabel en hopla?!...
Zoals bij al mijn opeltjes, bmw-tjes en golfjes uit de vorige eeuw... :-)

In elk geval wel bedankt voor de snelle en complete info!!!!
 

hemi24

Forumguru
niet "aftappen" van de bestaande verlichting, dan gaat de check-control in de stress en krijg je meldingen dat er iets mis is met de verlichting..!

Gewoon even met een multimeter kijken of je spanning hebt bij de contactdoos en/of bij de zekeringenkast (bestuurderszijde van het dashboard).

In het ergste geval moet je de bekleding linksachter loshalen om te kijken of er iets mis is met de steckerverbinding aan de aanhangermodule binnen achterop de wielkast.
 
ik denk dat meten met de multimeter geen zin heeft, hij bepaald aan de weerstand of de lamp heel is of niet, een multimeter heeft geen weerstand, dus krijgt hij geen spanning(tenminste dit werkt bij ford zo en ik neem aan dat dit bij skoda ook zo is)! Je zou het moeten meten met een speciaal apparaatje om de stekkerdoos te controleren.

wellicht is het een zekering, aanhanger moduul of hij is niet aangemeld!

maar zoals hemi24 zegt, je kan ze niet bij je bedrading bijknopen, dat gaat niet werken!

gr martijn
 

hemi24

Forumguru
Twinny load even aansluiten en de kapjes van de lampen er even afhalen, dan heb je weerstand en kun je bij de lampfittingen meten...
 
Pfff, soms verlang je naar vroeger...

Geeft hij echt nul spanning als je met een multimeter meet? (ik heb het vandeweek met zo'n 'balpenlampje' gemeten, soort naald om door de kabel te kunnen prikken aan de ene kant en een draadje met aarde-'wasknijpertje' aan de andere kant en daartussen een soort glaszekering die licht geeft...hmm mooi omschreven... :-)
Er gebeurde echter niks, maar goed dat deed de aanhanger ook niet.
Moet dus mèt aanhanger meten en dan aan de aanhangerlampjes als ik het goed begrijp?
Dan nog ff over de zekeringen; ik zie er ééntje met een trekhaak symbool op het tekeningetje aan de bestuurderskant.
Hierin zit echter géén zekering en heeft er volgens mij ook niet gezeten omdat ik het onderste contactje mis..(de bovenste heeft wel spanning)
Welke zekeringen zijn nog meer voor de trekhaak bedoeld? of zitten deze in het motorcompartiment?
En die aanhangermodule waar jullie over spreken, is dat elektronica of door te meten? Of is deze ook apart nog afgezekerd?..

Thanks,
Dieseltje!
 
ik schop deze even omhoog mensen!
sorry voor de draadkaping...

ik heb eenzelfde euvel; heb een 13 polige steker op de auto, via verloop naar 7 polig.
als ik nu iets aansluit doet helemaal niets het op de aanhanger,
heb de stekerblok op de auto vervangen, oude was van binnen helemaal verroest.
heb goed opgeschreven welke draad waar zat en exact hetzelfde weer alles aangesloten op de nieuwe stekerdoos.
echter, ik heb nog steeds geen verlichting.
nu pak ik bovengenoemde schema's erbij, maar het begint al met het feit dat ik GEEN gele draad heb :(
is er iemand die weet welke kleur voor welke functie staat ?
ik heb de volgende kleuren draden in mijn kabelboom "hangen";

- rood
- zwart (1 x dik + 1 x dun)
- wit/grijs
- bruin (1 x dik + 1 x dun)
- rood/grijs
- groen/zwart
- rood/zwart
- grijs/zwart
- wit/zwart
- grijs dun (2 x welke in de oude stekerdoos aangesloten zaten op het blokje buiten de ring)

wie-o-wie kan mij helpen?
mijn dank zal voor eeuwig hier genoteerd staan op het skodaforum!

PS: zekering is goed!
 
19:05 uur

thx!

ik ga der mee aan de slag, maar pas morgen, het regent :(

ik kwam er wel achter dat als je naar jaeger stekker zoekt op google, dat diverse plaatjes de nummering anders hebben staan :S
lekker makkelijk, NOT!

ik hou deze draad op de hoogte !

PS; was vergeten te vermelden dat het een octavia 1 betreft :$
(en dat dan in een octavia 2 draad :D

grtz!



21:15 uur

EDIT;

ik kon toch niet wachten om te gaan proberen en heb dus alle draden aangesloten volgens het lijstje van Hemi24 :)

ik mis alleen een dunne zwarte draad (achteruitrijlicht), zit niet in de boom.
na het aansluiten deed nog steeds niets het, ik had wel contstante spanning in de stekkerdoos.
toch nog eens alles goed tjekken, wat bleek, heeft de vorige eigenaar, de eikel, de doorlus stekkertjes van de verlichting in de koffer bak eruit getrokken !!!

stekkertjes doorgelust en hopla!!! LICHT!

(voel me ook wel een beetje dom, dat ik dat niet eerder heb gezien!)

thx voor de hulp, ik kan gelukkig op tijd op vakantie ! ;)
 

Octagon

Nieuw lid
Oh en ook in 2013 is dit nog steeds erg handig! Mijn monteur had het verkeerd aangesloten, de witte massa aan massa gelegd in plaats van aan de dunne bruine, hele rechterzijde deed niks. Kleine handeling maar groot plezier, alles werkt naar behoren.
Meteen ondekt dat hij mijn mist achterlicht ook verkeerd had aangesloten, ook nog gefixed.
Handig schema Hemi 24!!

Groet,

Erik
 
Bovenaan Onderaan